Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Perusteet tuotekuvauksesta



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Monessa verkkokaupan perustamisohjeessa painotetaan tuotekuvien ulkonäköä. On tärkeää saada tuote näyttämään paremmalta kuvassa, kuin mitä se oikeasti onkaan. Tuotekuvan pitää olla houkutteleva, jotta asiakas tahtoo juuri sinun tuotteesi. Suurimmaksi osaksi tuotekuvilla ei ole juuri mitään tekemistä valokuvaajan taidolla. Toki kuvaajalla pitää olla silmää tuotteen asettelulle ja taustalle, mutta suurimman osan kuvaajan taidon puutteista voidaan korjata kuvaa editoimalla.

Itse en tiedä juuri mitään valokuvaamisesta, vaikka hoidankin Jyryn somen valokuvat. Periaatteen kamerasta kyllä ymmärrän: mahdollisimman vähän kohinaa kuvaan ja oikea määrä valoa kennolle. Pitäisi kuvata enemmän, että ymmärtäisi kuinka säätää oikea valotusaika ja aukon koko.

 

Kameran kennon ISO herkkyyden tulee olla mahdollisimman pieni kuvatessa. ISO herkkyys siis kertoo, kuinka herkkä kameran kenno on valolle. Mitä isompi luku, sitä herkempi kenno. Sitä säätämällä voidaan helpommin kuvata hämärässä, mutta kuviin tulee melko paljon kohinaa, mitä enemmän herkkyyttä. ISO herkkyys kannattaa jättää mahdollisimman matalaksi ja loppu valo säätää aukon koolla ja valotusaikaa muuttamalla.

 

Kameran aukon koko kertoo, kuinka paljon valoa kamera päästää kennolle. Vähän niin kuin raottaisi verhoja aamulla ja huoneeseen tulee valoa sitä mukaa mitä enemmän raotat. Kamerassa isompi numero tarkoittaa pienempää kameran aukkoa ja vastaavasti pienempi numero isompaa aukkoa.

 

Valotusaika tarkoittaa sitä, kuinka kauan kamera päästää valoa kennolle. Itselleni tämä oli (ja on vieläkin) iso ongelma. Tuntuu etten osaa löytää oikeaa valotusaikaa mitenkään. Pikkuhiljaa on ruvennut ymmärtämään, että aukkoa kun säädetään isommaksi, voidaan valotusaikaa laskea ja kuvaamisesta tulee huomattavasti helpompaa. Ehkä paras huomio minkä opin tuli Kamerakoulu.fi:n artikkelista, missä kerrottiin suljinaikaa säätäessä näkyvän numeron ilmaisevan murto-osasekunteja. Eli esimerkiksi 1/60 on 1/60 sekuntia. Tämä oivallus on helpottanut paljon manuaalista kuvaamista.

 

Kuitenkin monessa tilanteessa saatan mennä vain kameran automaattiasetuksilla, vaikka periaatteessa tiedänkin, kuinka nämä säädetään. Välillä tuntuu vain erittäin vaivalloiselta säätää kamera oikeisiin asetuksiin. Pääasia on, että kuva on tarkka, eikä sisällä liikaa kohinaa. Valotuksen ja valon voikin tehdä koneella.

 

Jyryn kuvauksia tehdessä koitan vain saada jonkin tunteen tallennettua kuvaan. Kisa -hanskoja kuvatessa on ollut melko helppo kuvata, jotain asioita mitä on kokenut omassa mopoiässään. Esimerkiksi se tunne, kun kesän jälkeen tulee ensimmäiset kylmät ja pimeät yöt ja tiedät, että ajokelit ovat kohta ohi. Toki väliin mahtuu muuten vaan hyvän näköisiä täytekuvia, missä hanskat ovat jotain taustaa vasten, eikä niissä edes ole yritetty muuta kuin saada tuotte näyttämään hyvälle.

 

Tätä tunnetta voidaan luoda erilaisilla kuvakulmilla. Jos kuvaan kohdetta ylhäältä, saadaan se näyttämään pieneltä ja monesti vähäpätöiseltä. Jos tahdon saada uhmakkuutta ja asennetta kuvaan otan kuvan useasti alhaalta päin. Väreillä saadaan myös tehtyä taikoja. Meidän mustia hanskoja kuvatessa, saa aika tarkasti miettiä millaista taustaa käyttää ja mitä siellä tapahtuu. Jos taustalla tapahtuu paljon asioita ja siellä on paljon värejä, ei musta hanska herätä tarpeeksi huomiota. Joten koitan saada melko hillittyjä taustoja, joissa kuitenkin on jotain aiheeseen liittyvää.

 

Kun on räpsästy taitojen mukainen, jokseenkin tyydyttävä kuva, ruvetaan sitä muokkaamaan kuvanmuokkausohjelmalla, kuten Adoben Photoshopilla tai Affinity Photolla. Itse aloitin suoraan Affinity Photon käytön, vaikka Photoshop onkin suositumpi alusta. Affinity Photo on kuitenkin Photoshoppia halvempi vaihtoehto ja joissain asioissa parempi, joissain huonompi, alusta kuvan muokkaamiselle.

 

Kuvaa muokatessa, tarkoituksenani on saada katselijan katse kohdistumaan ensimmäisenä itse tuotteeseen. Tämän saa helposti tehtyä sumentamalla hieman taustaa ja tummentamalla tuotteen ympäristöä. Tällöin tuote hyppää kuvasta suoraan esille. Saatan myös klassisesti lisätä kuvaan hieman kontrastia ja terävyyttä. Jyryn kuvia muokatessa päähän on alkanut vain muodostumaan, se miltä kuvan tulisi näyttää. Meidän kaikki kuvat ovat melko kylmiä sävyltään, joten joissain tapauksissa tarvitsee säätää väritasapainoakin.

 

Kuvan muokkausta on helppo harjoitella katsomalla YouTubesta opetusvideoita. Itse harjoittelin ensiksi muokkaamalla asioita toisiin kuviin. Sitä tehdessä oppi luomaan varjoja ja muuttamaan perspektiivejä. Monessa kuvassa ”piirrän” tuotteeseen korostettua muotoa valotuskynällä. Hanskoissa sitä käyttämällä saadaan ne näyttämään paljon ryhdikkäämmiltä ja tyylikkäämmiltä. Kuvaan saadaan kivasti dramaattisuutta, kun luodaan isoja kontrasteja.

 

Käytännössä tämä korostaminen tapahtuu niin, että korostat tuotteen jo valmiiksi omaavia muotoja. Hanskoissa korostan vaaleita kohtia ja esimerkiksi rystysiä ja tummentaen niitä kohtia missä on varjoja tai käden muoto on ”laskeva”. Näin hanskaan tulee toivottua ryhtiä.

 

Eli tuotetta kuvatessa koita saada mahdollisimman tarkka kuva mielenkiintoisesta kulmasta, mutta kuitenkin korostaen itse tuotetta. Itse sijoittelen tuotteen yleensä melko keskelle kuvaa. Sen jälkeen kuvaa editoitaessa jatka tuotteen korostamista sumentamalla ja tummentamalla tuotteen taustaa hillitysti ja kirkastamalla itse tuotetta. Tuotteen muotojakin on hyvä hieman korostaa ja luoda ryhtiä. Analysoimalla kilpailijoiden tuotekuvia oppii paljon kyseisen tuotteen korostamisesta.  Kuitenkin kokeilemalla oppii parhaiten.

 

 

 

 

LÄHTEET:

 

Kamerakoulu.fi, peruskurssi, vinkit aloittelijalle

https://kamerakoulu.fi/valokuvauksen-perusteet-valotus

 

Tickle, Sara, 2019, Kaikki valokuvauksesta – kuvausvinkit, valon käyttö, editointi

http://saratickle.fi/kaikki-valokuvauksesta-kuvausvinkit-valon-kaytto-editointi/

Kommentoi