Tampere
05 Mar, Friday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Perusta kuntoon ja tunteita peliin



Kirjoittanut: Micaela Erola - tiimistä Pinkut 1.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Suhde. Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää.
Christina Forsgård
Juha Frey
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Ennen kun syvennyn esseeni kirjoittamiseen, mietin mikä on käsitykseni markkinoinnista. Koen tai ainakin olen luullut, että minulla on suhteellisen hyvä käsitys siitä, mitä markkinointi on, ja siitä että se kiinnostaa minua. Jos minun pitäisi itse kuvailla markkinointia kuvailisin, että se on tapa, jolla yritys yrittää edistää tuotteen tai palvelunsa myyntiä. Myös minä teen hieman työni puolesta markkinointia. Pidän yllä työpaikkani Instagramia ja Facebookia mainostaen yrityksemme tuotteita siellä. Markkinoin myös liikkeeseen astuvalle asiakkaalle tuotteitamme ja pyrin siihen, että kukaan ei joudu lähtemään liikkeestä tyhjin käsin pois. Toki tämä menee osittain myös myynnin puolelle, mutta myynti ja markkinointihan kulkevat käsi kädessä.

 

Tässä mielestäni vielä hyvä kiteytys markkinoinnista (Yritystoiminta n.d.):

”Markkinointia on kaikki ne toimenpiteet, joilla vaikutetaan siihen, että asiakas ostaa yrityksen tuotteen. Markkinointi ei ole pelkkää mainontaa ja myyntiä, vaan asiakaslähtöisesti tarkkaan suunniteltu eri toimintojen kokonaisuus. Markkinointi perustuu siihen, että asiakkaiden tarpeet tunnetaan ja niihin vastataan kilpailijoita paremmin.”

 

Tuleva teksti on kirjoitettu Christina Forsgårdin ja Juha Freyn kirjan ”Suhde. Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää” pohjalta. Lisänä on käytetty artikkeleita ja omaa työkokemusta. Keskityn esseessäni markkinointiin sosiaalisessa mediassa, ja erityisesti markkinoinnin aloittamiseen.

 

 

Pohja kaikelle

Ajattele yrityksen profiilin luontia vähän samalta kantilta, kuin oman profiilisikin luontia. Osa alle listatuista kohdista on yksinkertaisia, ja niitä saattaa ajatella itsestäänselvyyksinä, mutta kohdat kannattaa kuitenkin tehdä ajatuksella.

  1. Luo käyttäjätili ja laadi profiilikuvaus, jossa kerrot yrityksestäsi kiinnostavasti ja tiivisti. Useimmissa palveluissa on rajoitetusti tilaa profiilikuvausta varten.
  2. Käytä aina yrityksen omaa nimeä ja kuvaa (esim. yrityksen logo). Ne ovat merkkejä aidosta läsnäolosta ja niiden puuttuminen herättää epäilyksiä.
  3. Aloita sisällön luominen. Harva alkaa seurata tyhjää käyttäjätiliä, vaikka tunnistaisikin yrityksen nimen. Luo sisältöä ensin, hae kontakteja sitten.
  4. Etsi kiinnostavia seurattavia henkilöitä ja keskusteluja.
  5. Pohdi mikä saisi haluamasi ihmiset seuraamaan sinua. Osallistu keskusteluihin. Muokkaa profiilia ja toimintatapoja pohdinnan ja tulosten perusteella.

 

Profiilin luonnin yhteydessä, muista vahva salasana! Oli kyseessä sitten yrityksen sivut tai omat sivusi. Alta löytyvät vahvan salasanan kriteerit, joita myös itse noudatan:

  • Vähintään 9 merkkiä
  • Sisältää numeron, erikoismerkin, sekä isoja ja pieniä kirjaimia
  • Ei ole luonnollinen sana millään kielellä
  • Ei ole suoraan johdettavissa helposti saatavilla olevista henkilökohtaisista tiedoista

 

Internet on nykypäivänä liki kaikille läsnä. Yrityksellä jää hyvät markkinapaikat hyödyntämättä, jos eivät liity sosiaalisen median alustoille, vaan markkinoivat pelkästään esimerkiksi lehdissä. Tätä näkee nykypäivänä harvemmin, että jollain yrityksellä ei ole sosiaalisessa mediassa tiliä. Eikä lehtimainoksissakaan mitään pahaa ole, päinvastoin ne ovat hyvä lisä, mutta eivät riitä, jos haluaa pysyä mukana muuttuvassa maailmassa ja kilpailussa. On myös tärkeää liittyä ”perinteisten” sosiaalisen medioiden alustojen kuten Linked Inin, Facebookin sekä verkkosivujen lisäksi myös yhä enemmän suosiota kasvattaville alustoille. Näitä alustoja voisivat olla esim. paljon nuorison käyttämät Instagram, Tiktok, Twitter ja Snapchat. Monella sosiaalisen median kanavalla olemisesta ei varmasti ole ainakaan haittaa. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta muista että kaikki näkevät julkaisusi, etkä saa niitä enää pois. Joku on ne kuitenkin jo ehtinyt jakamaan, tai näyttökaappaamaan. Muista aina myös riskit. Riskejä on helpompi hallita, jos niitä ei kiellä. Muista palomuurit, varmuuskopiot, tietoturvat ja vaihda tarpeeksi usein salasana. Kannattaa myös ostaa palvelu asian osaavalta esim. verkkosivujen tekemiseen. Ammattilainen tekee kunnolla hyvät ja juuri yritykselle räätälöidyt.

 

Mieti verkkosivujesi ja muiden kanavien kieli. Pysytelläänkö suomen kielessä ja otetaan lisäksi englannin kieli mukaan, vai laajennetaanko ruotsin kieleen asti, vai onko kielenä vain englanti. Eli mieti mikä on markkinoinnin kohderyhmäsi? Suunnittele ensin, haarukoi kohderyhmästäsi tietoa ja näkökulmia, paketoi sisältö heitä kiinnostavaan muotoon ja vie se heille kaikille olennaisimpiin kanaviin. Käytätkö sisällössäsi kenties tiettyjä hashtageja tai termejä millä sinut löytää google hausta tai palveluista, vai ostatko mainoksen, jonka avulla menet ylimmäksi hakukoneen tuloksissa? Hashtageja ja termejä käyttäessä, sekä yleensäkin markkinoidessa on hyvä muistaa yrityksen brändi ja arvot. Muista markkinoidessa, ettet ole ristiriidassa näiden asioiden kanssa. Meillä on työpaikalla esimerkiksi tietyt värit, joita meidän tulee käyttää Facebook ja Instagram julkaisuissa, muut värit tai edes värisävyt eivät ole sallittuja. Myös hashtagit on tarkkaan mietitty ja niitä tulee käyttää jokaisen julkaisun lopussa, ne ovat aina samoja riippumatta julkaisusta. Meillä on myös yrityksen tekemä brand book käytössämme, sekä myynnissä. Brand bookissa on hyvä vilkaista välillä pointteja itselle, jos ei tiedä mitä lähtee julkaisemaan, tai julkaisuun kirjoittamaan.

 

Markkinointitiimin jakaessa päivityksiä sosiaaliseen mediaan, on helppo muiden yritysten työntekijöiden jakaa niitä omille sivuilleen. Näin yritys saa lisää näkyvyyttä. Joskus myös esimerkiksi kisat voivat olla hyvä niksi saada seuraajia, tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Olen myös itse alkanut seuraamaan monien yritysten sivuja kilpailujen takia, ja jatkanut seuraamista senkin jälkeen, koska yritys tarjoaa mielenkiintoista sisältöä, hyviä tuotteita tai palveluita.

 

 

Tunteet markkinoinnissa

Kun organisaatio jättää toiminnassaan ja markkinointiviestinnässään tunteet huomiotta, rationaalinen asiakas purkaa asiakassuhteen ja muodostaa uuden aina, kun jokin toimija esittelee jonkun uuden ja paremman ominaisuuden omaavan vaihtoehdon. Tunteet ovat voima, joka liimaa suhteen osapuolet yhteen. Kun suhde on luotu, ja sitä vahvistetaan jatkuvasti, kilpailijoiden tarjoamat ominaisuudet ovat vähemmän kiinnostavia, eikä asiakas vaihda yritystä niin helpolla.

 

Kyläkaupoista on siirrytty hypermarketteihin, mikä tarkoittaa sitä, että asiakasta ei enää tunneta henkilökohtaisesti samalla tavalla kuin aikaisemmin. Asiakkaat arvostavat yksityisyyttä, mutta samalla halutaan asiakassuhde ja tarpeet täytettyä. Koska kaikkia ei pysty miellyttämään, on hyvä miettiä ratkaisuja, jotka miellyttäisivät mahdollisimman monia asiakkaita, ja jotta asiakkaat tuntisivat olonsa huomioiduksi. Nämä ratkaisut voivat olla esim. yrityksen kuukausikirje, hyvien pyhien ja syntymäpäivien (automaatti)toivotukset ja ihan työntekijöiden hyvin kouluttaminen. Työntekijäkin on töissä paremmalla tuulella, kun tietää mitä tekee. Kun asiakkaan, ja yrityksen suhde on hyvä, markkinoi se samalla yritystä. Moni asiakas saattaa ihan huomaamattaankin markkinoida hyvin palvelevaa yritystä muille ihmisille joko kasvotusten tai kirjoittaa julkaisun sosiaaliseen mediaa.

 

Tunteita herättävät myös tietynlaiset sosiaaliset objektit markkinoinnissa. Sosiaalinen objekti on asia tai aihe, joka kiinnostaa objektin kohtaavia riittävän paljon herättääkseen reaktioita ja saadakseen aikaan keskustelua. Esimerkki sosiaalisesta objektista on koiran omistaja lenkillä koiransa kanssa. Jokainen meistä, joka omistaa koiran tietää keskustelun toisen koiran omistajan kanssa sillä aikaa, kun koirat nuuhkivat toisiaan. Keskustelussa käydään aina koiran rotu, ikä ja sukupuoli läpi. Koira kiinnostaa omistajia riittävän paljon herättääkseen keskustelua. Samaa taktiikkaa käytetään markkinoinnissa, markkinoinnin julkaisun pitää herättää tarpeeksi paljon keskustelua. Näin se jää mieleen ja saa kuuluvuutta ja näkyvyyttä.

 

Koonti

Vaikka lukemani kirja oli 11-vuotta vanha ja jotkin asiat ovat sosiaalisessa mediassa muuttuneet paljonkin, oli kirjassa paljon hyviä juttuja, joita kirjoitin itselleni ylös. Maailma digitalisoituu yhä nopeampaa vauhtia, ja yritysten verkkosivut ovat yhä hienompia. Kirjassa oli paljon hyviä perusasioita mitä ei saa unohtaa. Kun kirjoitin tekstiä ajattelin samalla koko ajan omaa työpaikkaani, ja mietin miten asiat siellä toimivat. Itsekin hieman markkinointiviestintää tehdessäni kirja oli mielenkiintoista luettavaa. En ole itse ennen ajatellut markkinointia ja tunteita yhdessä, mutta nehän liittyvät ihan todella paljon toisiinsa! Kyllä minäkin mieluummin käyn asioimassa sellaisissa liikkeissä, jotka välittävät asiakkaistaan, vaikka kuukautinen välitys tulisikin markkinakirjeen muodossa. Asiakkaat ovat kuitenkin elinehto yrityksille.

 

 

 Lähteet

Forsgård, C & Frey, J. 2010. Suhde. Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää. Vantaa: Hansaprint Oy

Yritystoiminta. n.d. Mitä markkinointi on? Luettu 18.2.2021. http://www.tieto.osaavayrittaja.fi/mitae-markkinointi-on

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close