Tampere
29 Nov, Sunday
1° C

Proakatemian esseepankki

Perinteinen vs Moderni Brändäys



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä on brändäys?

Brändäys tarkoittaa markkinoinnin ja viestinnän avulla tehtävää yrityksen, tuotteiden ja palveluiden joukosta erottamista sekä kestävien positiivisten mielikuvien luomista asiakkaille.

Brändäyksessä itsessään ei ole mitään uutta, mutta 2000-luvulla brändäyksen toteutustavat ovat kehittyneet huimasti erilaisten sosiaalisten kanavien, videomateriaalin ja älylaitteiden myötä.

Perinteinen Brändäys

Perinteiseksi brändäykseksi laskemme tässä kohtaa tapoja, joita on käytetty ennen nykypäivän digitaalisten laitteiden ja kanavien valtakautta.

Osana perinteistä brändäystä on hyvin vahvasti Mad Men tv-sarjastakin tuttujen ammattilaisten suunnittelemat ja toteuttamat tv mainokset, lehtimainokset, kanta-asiakkuus kampanjat, kupongit ja henkilöt joista tehtiin yrityksen kasvot kuten Marlboro-mies.

Tuotepakkauksien sekä logojen ja graafisen ilmeen suunnittelu oli myös vahvasti osana brändäystä jo ennen Zuckerbergin TheFacebookkia ja sen perustamista seuranneita oikeudenkäyntejä.

Moderni Brändäys

Eli mitä digitaalinen aikakausi on tuonut mukanaan sosiaalisen median, internet videot, blogit, podcastit ja lukuisia muita alustoja, formaatteja sekä keinoja brändäykseen – niin hyvässä kuin pahassa.

Oikein käytettynä esimerkiksi sosiaalinen media voi tuoda erinomaista näkyvyyttä brändillesi. Asiakaspalvelun siirtyminen sosiaaliseen mediaan on viime vuosina muotoutunut trendiksi, sillä yritykset ovat huomanneet ihmisten menevän sosiaaliseen mediaan usein valittamaan huonosta tai puutteellisesta palvelusta tai tuotteesta, joten mikäpä parempi paikka tarttua heti toimeen brändinsä suojelemiseksi.

Yrityksen on kuitenkin luotava itselleen joustava ja brändinsä arvoja ja ulkoasua tukeva raami, jonka avulla voidaan hoitaa tilanteet mallikkaasti ja kääntää asiakkaiden huonot kokemukset oman brändin eduksi (Rowles, 2015).

Brändäys on siis saanut osakseen huomattavan määrän nopeatempoisia ja tilannekohtaisia mahdollisuuksia, mutta myös vaativamman ympäristön ja helpommin levittyvän kritiikin ja mustamaalauksen.

Millä keinoin yritykset voivat siis lähteä suojelemaan, parantamaan, muovaamaan ja luomaan brändiänsä digimaailmassa?

Modernin brändäyksen keinoja

Digiaikana ihminen on tottunut kaiken informaation nopeaan saantiin, ja tämä tulee myös ottaa huomioon brändäyksessä. Asiakaspalvelukanavia onkin usein yrityksellä monia. Esimerkiksi live-chatit ovat hyvä esimerkki nopeasta ja henkilökohtaisesta palvelusta, kun vieraillessasi yrityksen nettisivuilla pompahtaa keskusteluikkuna auki ja asiakaspalvelija tervehtii ja kysyy voiko olla avuksi.

Muita modernissa brändäyksessä hyödynnettäviä kanavia ovat mm. sähköposti ja some. Asiakaspalvelua saa joiltain yrityksiltä eri somekanavissa esimerkiksi Twitterissä ja yritykset pitävät asiakkaitaan lähettyvillään lähettelemällä heille sähköposteja. Tässä piilee sellainen vaara, että liikaa spämmäämällä yritys alkaa näkymään huonossa valossa asiakkaan näkökulmasta, joten on muistettava kohtuullisuus. Twitterissä tapahtuu paljon humoristisuuden kautta tapahtuvaa brändäystä oikeantyyppisellä huumorilla tämä vaikuttaa äärimmäisen positiivisella tavalla yrityskuvaan.

 

 

Joskus huumori sopii myös yritysten välisiin mittelöihin, joissa omaa brändiänsä voi vahvistaa oikein muotoilluilla ja tarpeeksi nasevilla vastauksilla.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnissa yritys tuottaa yleisölle merkityksellistä sisältöä joko omiin kanaviin tai jonkun muun julkaisijan kanavassa. Sen osuus markkinoinnissa on somen yleistymisen myötä noussut, vaikkakin sitä on hyödynnetty jo ennen digiaikaa. Esimerkkinä sisältömarkkinoinnista toimii hyvin Michelin –rengasvalmistajan markkinointi 1900-luvulla, jossa he jakoivat ihmisille ilmaiseksi pientä punaista kirjaa, jonka nimi oli ravintolat ja hotellit. Sen tarkoitus oli ravintolaesittelyillä lisätä ihmisten autolla ajamista ja  tätä myötä myös renkaiden käyttöä. Michelin tähtiä jaetaan huippuravintoloille edelleenkin.

Syynä sisältömarkkinoinnin yleistymiseen digiaikakautena voidaan pitää ostoprosessin muuttumista. Nykyään ratkaisu ongelmaan löydetään ennen kuin ollaan edes kontaktoitu myyjää, joten brändin luonnin avulla varmistetaan, että yritys on ostajan mielessä jo ennen kuin tarve tuotteelle syntyy. Tätä toteutetaan mm. videoiden, blogikirjoitusten ja podcastien muodossa. Nykyään on paljon somejulkkiksia, joita yritykset hyödyntävät tarjoamalla heidän käyttöönsä tuotteitaan, jotta saisivat näkyvyyttä.

Sisältömarkkinoinnin tulee olla säännöllistä ja hyvin suunniteltua. On myös hyvä muuttaa tekemistä ja kokeilla erilaisia kulmia markkinointiin. Yhtenäinen linja julkaisuissa on tärkeä osa markkinointia. Mikäli esimerkiksi yrityksen kirjoitusasu omissa facebook päivityksissä vaihtelee, ei se anna hyvää ja luotettavaa kuvaa yrityksestä.

Yrittäjä hyötyy onnistuneesta sisältömarkkinoinnista esimerkiksi niin, että sisältömarkkinointi on huomattavasti tehokkaampaa kun esimerkiksi ”kylmille kontakteille” toteutetut mainokset, joista asiakaskaan ei pidä niin paljoa ja on suurempi riski siihen, että asiakas ärsyyntyy mainonnasta, jos hänellä ei ole mitään tarvetta yrityksen tuotteelle tai palvelulle.

Yhteenveto

Markkinointi muuttuu kokoajan maailman muuttuessa, ja jotta yritys menestyy on sen hallittava markkinointi ja muokattava sen toteuttamista jatkuvasti. Voidaan puhua perinteisestä brändäyksestä ja modernista brändäyksestä. Moderni brändäys sisältää perinteistä brändäystä, ja sekä hyviä, että huonoja modernimpia tapoja. Yleisin virhe mielestämme inbound-markkinoinnissa on kyllästyttää asiakas tasapaksulla ja vakuuttamattomalla sisällöllä sekä puhtaalla spämmäyksellä. Kukaan ei halua saada neljää sähköpostia saman päivän aikana yritykseltä, jonka postilistalle he ovat eksyneet.

Parasta brändäystä voisi siis päätellä olevan rennon aktiivinen ja huumorilla varustettu, helposti tavoitettava ja nopeasti palveleva moderneja ja perinteisiä keinoja yhdistävä brändäys. Paitsi jos pyörittää hautaustoimistoa, silloin huumoria ei kannata liiemmin käyttää.

 

Lähteet:

Rowles, D. (2015). Digital Branding. Lontoo: Kogan Page.

Bored Panda. (2017). 13+ Brutally Honest Tweets From Companies Who Stopped Giving A Shit About Their Customer Complaints. Saatavilla: https://www.boredpanda.com/companies-social-media-fails-twitter-funny-brand-tweets/ [Vierailtu 22 Oct. 2017].

Ama.org. (2017). Dictionary. Saatavilla: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B&dLetter=B [Vierailtu 22 Oct. 2017].

Social. (2017). 14 Amazing Social Media Customer Service Examples (And What You Can Learn From Them) – The Buffer Blog. Saatavilla: https://blog.bufferapp.com/social-media-customer-service [Vierailtu 22 Oct. 2017].

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close