Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Perimmäinen tarkoituksesi



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Miksi?

Miksi me teemme mitä teemme? Mikä saa meidät sijoittamaan aikaamme siten, miten sitä sijoitamme? Simon Sinek, kirjassaan Start With Why, argumentoi tämän olevan menestyneen myynnin ja markkinoinnin taustalla.

Pinnallisin puolin yrityksen tarkoitus voi olla selvä. Yritys myy tuotetta tai palvelua, tuottaakseen yrityksen omistajille tai yrityksen osuuksien omistajille. Tämä pinnallinen tulos ei kuitenkaan ole yhdenkään todellisuudessa onnistuneen yrityksen perimmäinen olemassaolon syy. Suurimpien ja menestyneimpien yritysten taustalta löytyy syvempi syy. Tarve, jonka yrityksen perustaja haluaa täyttää tai ideaali jota hän haluaa maailmassa edistää. Bill Gates halusi antaa yksilöille samat voimat kuin suurilla yrityksillä. Wrightin veljekset halusivat tehdä lentämisen mahdolliseksi. Martin Luther King halusi taata samat oikeudet kaikille Amerikan Yhdysvaltojen asukkaalle, ihonväriin katsomatta.

Tarkoitukset ovat yksilöllisiä. Niiden tavoittelemisen metodit ovat yksilöllisiä. Yksilöllistä taas ei ole se, miten yritykset, joilla on selkeä tarkoitus, menestyvät. Esimerkki kotimaasta: M-room. Petri Sipiläinen ja Toni Kylätasku halusivat uudistaa miesten parturikulttuuria. He kokivat, että Suomessa ei ole olemassa miehille erikoistuneita partureita ja halusivat korvata tämän. Mikä oli perimmäinen syy? He kokivat, että kaikki ansaitsevat hyvän ja helpon tavan hoitaa ulkonäköään. Tämä syy on vieläkin selvä kaikilla yrityksen tasoilla, jokaisesta työntekijästä aina johtoportaaseen, jotka yrityksen idean kehittivät.

Sinekin mukaan yrityksen kaikkien osien tulisi tietää, tuntea ja tukea yrityksen perimmäistä tarkoitusta. Kun perimmäinen tarkoitus tiedostetaan ja otetaan huomioon jokaisessa, ja jokainen yrityksen osa tietää minkä eteen tekee työtään, koetaan työ mielekkäämmäksi kuin vain niin sanotusti sorvin ääressä. Tämän takia on tärkeää, että perustajat ovat mahdollisimman syvällisellä tasolla mukana, valamassa yritykseen henkeä.

Jos yrityksen perimmäinen syy välittyy työn, tuotteen ja yrityksen markkinoinnin kautta asiakkaalle ovat nämä paljon todennäköisemmin luotettavia ja uskollisia. Kun yrityksen perustarkoitus on selkeä, ei yritys enää myy tuotettaan, vaan omaa ideaaliaan ja unelmaansa. Ja kun perustarkoitus on saatu myytyä, on löydetty uusi perusasiakaskunta.

Mikä on meidän syymme?

Mitä tämä kaikki tarkoittaa meille? Mitä tämä tarkoittaa yksittäiselle henkilölle? Mitä tämä tarkoittaa vielä aloitteleville, ehkä suuntaa etsiville nuorille yrittäjille? Miten minun pitäisi nyt ajatella?

Miksi on kysymys joka jokaisen pitäisi käydä läpi omassa mielessään. Miksi on kysymys, joka on mietittänyt ihmiskuntaa koko sen olemassaolon ajan. Miksi me olemme täällä? Miksi ihmisiä kuolee? Miksi mitään tapahtuu? Yksi tieteen ala alkoi kokonaan kysymyksen miksi pureskeluna. Filosofian tarkoitus on selvittää, miksi me olemme ja miksi teemme mitä teemme?

Jokaisen nuoren, jokaisen yrittäjän ja erityisesti jokaisen nuoren yrittäjän tulee kysyä itseltään miksi. Miksi teen mitä teen? Meidän omat perimmäisimmät syymme kertovat meille hyvin paljon minkä takia teemme mitä teemme sekä sitä, miten teemme asioita. Jos pystymme hahmottamaan nämä asiat, voimme kehittää omaa toimintaamme eteenpäin hajottamatta itseämme sen enempää kuin tarpeellista.

Mutta varsinkin nuorina yrittäjinä meidän pitää katsella toimintamme syitä ennen kuin laitamme itsemme likoon. Kysymyksen miksi meidän täytyy kysyä itseltämme myös millaisen muutoksen haluamme nähdä maailmassa? Tämä antaa meille perimmäisen syyn perustaa omaa liiketoimintaamme. Ja jos perimmäinen syymme on niin pinnallinen kuin vain rahan hankkiminen, voiko toimintamme olla loppujen lopuksi kovin laadukasta? Jos kaikki mitä teemme ja toimintamme perustuu ainoastaan rahan tahkoamiseen, annammeko todellisen, laadukkaan panostuksen työlle, vai teemmekö työtä vain rahan kiilto silmissä?

Millaisen muutoksen haluamme nähdä maailmassa? Amerikkalaisen Southwest Airlinesin perustaja ja takaa löytyvä innovaattori, Herb Kelleher, halusi tarjota mahdollisuuden lentää jokaiselle kansalaiselle. Hän halusi avata tämän mahdollisuuden, joka oli pitkään varattu vain rikkaimmille henkilöille, kaikille, ja näin tarjota kaikille halvan ja nopean matkustuksen mahdollisuuden. Southwest Airlines perustettiin vuonna 1967 ja yhtiön koneet lensivät vain Californiasta Texasiin. Tänä päivänä yhtiöllä on 55 000 työntekijää ja kiireisimpään aikaan yhtiön lentokoneita nousee ilmaan noin 4000. Southwest Airlines on yksi suosituimpia lentoyhtiöitä Yhdysvalloissa. Herb Kelleher yhtiöineen pysyi uskollisena omalle perimmäiselle tarkoitukselleen, ja asiakkaat pystyivät samaistumaan tähän tarkoitukseen. Southwest Airlines asetti lentoliikeenteelle uudet standardit, joita heidän kilpailijansa alkoivat noudattamaan. Kelleher halusi kaikille mahdollisuuden lentää. Mitä sinä haluat ihmisille tarjota?

Kommentoi