Tampere
30 Jan, Monday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Pelon hinta



Kirjoittanut: Kasimir Vuorinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Pelon hinta
Henkka Hyppönen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pelon hinta

 

Yksilöessee, 2ep

Kasimir Vuorinen

 

Johdanto

 

Olen kuunnellut pari kertaa alusta loppuun äänikirjasovellusten avulla ja nyt ensimmäistä kertaa kirjastossa käytyäni sain vihdoin fyysisesti käteeni Henkka Hyppösen kirjoittaman kirjan nimeltä Pelon hinta. Kirja on mahtava otatus tarinoita, ajatuksia ja faktoja siitä, mitä pelko voi pahimmillaan ja parhaimmillaan olla. Tämän esseen luettuasi suosittelen, että menet etsimään kyseisen kirjan käsiisi tai kuuntelet sen äänikirjapalvelusta.

 

Kirjan esimerkkitarinat sisältävät laajalti eri osa-alueita esimerkiksi urheilua, luontoa, musiikkia ja yrityselämää käsitteleviä aiheita. Näiden kautta pääsee hyvin käsiksi siihen mitä pelko on.

 

 

’’Pelolla on hinta – siitä voi hyötyä tai maksaa kalliisti.’’

-Henkka Hyppönen, Pelon hinta, 2014.

 

 

Kannattaako yrittää mitään tai ottaa riskejä?

 

Tuo yllä mainittu kysymys näyttää itsessään jo melko typerältä, sillä yrittäjiä ja yrittäjyysopiskelijoitahan tässä ollaan. Vaan mikä onkaan nykyinen kantasi siihen? Energiakriisi, sota ja elinkustannusten nousu puskevat päälle, onko yrittäminen enää järkevää? Hyviä kysymyksiä, joihin ei varmasti yksiselitteisen oikeita vastauksia ole olemassa, vaan jokaisen on hyvä miettiä niitä omalta kohdalta.

 

Hyppönen kertoo kirjassaan, kuinka nuori yrittäjä Taneli Tikka selviytyi unelmiensa IT-yhtiö Taikan konkurssista kuvin jaloin ja kuinka vain 7 kuukautta konkurssin jälkeen hän irtisanoutui ja aloitti uudessa työssään. Olennaisia pointteja tarinassa, joita voimme oppia ovat ne, miten Tikka kohtasi vaikeudet ikään kuin silmästä silmään, teki tarkat laskelmat ja oli valmis tekemään tarvittavat muutokset omassa elämässään, jotta tilanne muuttuisi pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Tarinasta voi oppia myös kasvun asennetta eli heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla ei olla vetämässä hanskoja tiskiin. (Hyppönen, 2014, 112–119)

 

Kyseinen tarina nuoresta yrittäjästä antaa itselle myös vahvistusta siitä, että oma ajatus yrittämisestä on oikeansuuntainen. Kova halu on tehdä ja yrittää. Aina se ei tietysti riitä ja koskaan et voi tietysti tietää lopputulosta etukäteen, vaikka kyseessä olisikin sinun oma unelmiesi projekti. Pienen toiveen haluaisin kuitenkin heittää ilmoille loppua Proakatemia matkaa ajatellen. Toiveissa olisi löytää ympärilleni ja verkostooni sellaisia ihmisiä, jotka eivät noita riskejä kavahda, vaan ovat valmiita ottamaan yhdessä isojakin riskejä ja katsomaan mihin se johtaa. Asenne on tärkein. Ja mielestäni pahinta olisi jättää yrittämättä.

 

Pieniä niksejä pelon hallintaan ja stressin lievitykseen

 

Jokainen meistä pystyy varmasti samaistumaan tilanteeseen, jossa pelottaa tai jännittää niin paljon, että hengitys salpaantuu, keho jäykistyy ja tuntuu, että maailma katoaa ympäriltä. Kyseessä on normaaleita kehollisia reaktioita vaarallisen tai jännittävän asian kohdatessamme. Pelko ja stressi kytkeytyvät useihin toisiinsa. On hyvä huomata, että lyhytaikainen eli akuutti stressi on hyvä juttu, mutta tämän sijaan pitkittynyt eli kroonistumaan päässyt stressi saattaa olla pitkään jatkuessaan erittäin haitallista. (Hyppönen, 2014, 79.)

 

Hyviä keinoja pelko- ja stressitilanteiden hallintaan ovat esimerkiksi hengittäminen, tilanteen kääntäminen ylösalaisin eli tekemällä tiukasta tilanteesta leikkiä, peliä tai oppimistilanteen. (Hyppönen, 2014, 79.)

Hengityksen kontrollointi on asia, jolla itse olen huomannut olevan vaikutusta esimerkiksi vaativaan sekä paineenalaiseen urheilusuoritukseen. Keskittymällä hengitykseesi ja kontrolloimalla sitä ikään kuin unohdat olevasi paineen alla. Samalla tietoisesti hengitykseesi keskittymällä rauhoitat omaa hermostoasi esimerkiksi vetämällä syvään henkeä sisälle ja puhaltamalla sen rauhallisesti ulos muutaman kerran peräjälkeen olet jo rauhoittanut melko nopeasti hermostosi toimintaa, toki on hyvä muistaa, että sinun on keskityttävä täysin siihen mitä olet tekemässä, muuten et onnistu rauhoittumaan.

 

Jos kokee hallitsevansa epävarmaa tilannetta oman mielen osalta, voi kokeilla kääntää vaarallisen tilanteen leikiksi sanoo tohtori Stephen Porges. Kehon puolustusjärjestelmä alkaa rauhoittua, kun tietyt korkeammat aivon osat antavat turvasignaalin. (Hyppönen, 2014, 79.) Tähän kyseiseen leikiksi kääntämiseen täytyy käyttää tietysti harjoittelua ja altistaa itsensä sellaisille tilanteille, joissa tämä on ylipäätään mahdollista. Mutta mielestäni erittäin kokeilun arvoinen asia ja uudenlainen näkökulma siihen miten voimme haastaa pelkojamme ja stressitasojamme tietynlaisissa tilanteissa.

 

Yhteenveto

 

On tärkeää huomata, että pelko on sellainen tunne siinä missä muutkin mitä voimme oppia hallitsemaan. Jos annamme kaiken huomiomme pelolle ja sen seuraamuksille, ne voivat olla väärässä paikassa väärään aikaan hyvinkin kohtalokkaat, mutta hyvä on muistaa, että ne tarjoavat meille suojaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jos osaamme hallita pelkojamme ja kontrolloida niitä oikealla tavoin.

 

Omalta kohdalta voin huomata sen, että pitäisi vielä enemmän puskea itseään kohti omia pelkojaan. Sillä tavoin voisi oppia myös hallitsemaan niitä paljon paremmin. Väärien ajatusmallien omaksuminen peloista, voi johtaa helposti tehtyihin tai tekemättömiin huonoihin valintoihin elämässä. Sen takia aihe on erittäin mielenkiintoinen ja yrittäjälle erittäin käytännönläheinen.

 

Lähteet

Hyppönen, H. 2014. Pelon hinta. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close