Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Pelkojesi voittaminen



Kirjoittanut: Jaakko Koljonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tämä essee on kirjoitettu Jari Sarasvuon PVTT-kurssin (puolita vitutus, tuplaa tulokset) pohjalta. Olen käynyt kurssia yhdessä tiimiläiseni Aleksi Laakkosen kanssa, ja olen todella innostunut tästä verkkokurssista. Pidän Sarasvuon omalaatuisesta otteesta kurssilla, ja hänen käytännön työkaluistaan. Tämä essee tuleekin olemaan hyvin paljon Jarin näköinen. Kiitos jarini!

 

”Vitutus on autoimmuunisairaus.” Niinhän se on. Vitutus syntyy yleensä siitä, kun tiedät, että sinun tulisi tehdä jotain, etkä silti tee mitään asialle. Syy tekemättömyydelle ovat usein ihmistä rajoittavat pelot. Pelot, nämä mielesi möröt, paisuvat ja ottavat valtaa mielestäsi ja tekemisestäsi, jos heitä ei kohtaa. Ellei niiden kanssa ystävysty ja opi elämään niiden kanssa, alkavat ne vaikuttavat ihmiseen niin paljon, että ihminen lopulta romahtaa mörköjen takia.

 

Miten mörköjen kanssa tulisi sitten ystävystyä ja miten heitä tulisi kohdella? ”Me olemme yhtä sairaita kuin salaisuutemme.” Möröille ja möröistä tulisi siis puhua. Möröt eivät kestä päivänvaloa, ja kuolevat (tai ainakin heikentyvät). Möröistä tulisi siis puhua ja niitä jakaa muille. Vaihtoehtoisesti voit myös puhua möröille henkilökohtaisesti. Möröt vihaavat dialogia. Suoranaista kryptoniittia möröille on niiden hyväksyminen. On myös muita keinoja mörköjen kohtaamiseen, joista enemmän myöhemmin.

 

Dialogi on erittäin tehokasta mörkökarkotetta. On tärkeää, että puhuminen möröistä tehdään oikein. Puhuminen voi vahvistaa tai heikentää mörköjä. Jos pystyt puhumaan möröistä avoimesti ja puhua siitä, kuinka möröt saavat sinut tuntemaan, olet oikealla polulla. On puhuttava oikeiden henkilöiden kanssa peloistasi. Dialogissa toisen ihmisen kanssa, on välillänne vallittava täysi luottamus. Muuten möröstä ei tule puhuttua totuudenmukaisesti, ja mörkö vahvistuu. On myös tärkeää dialogin päätteeksi sopia, mitä pelolle tulisi tehdä, ja sitten toimia suunnitelman mukaisesti. On oikeasti toimittava. Vieläkö muistat mistä vitutus johtuikaan? (Jos et, lue uudelleen esseen toinen kappale.) Jos et toimi puhuttuasi möröstäsi tai möröistäsi, vahvistat pelkojasi olla tekemättä asioillesi mitään. Syntyy kierre, joka pahentaa oloasi ja tekee myöhemmän asioihin puuttumisen vaikeammaksi. ”Joskus on nyt.”

 

Miten sitten tunnistan omat mörköni? Tähän voidaan Jari Sarasvuon ja Strongholdin mörkömappia. Mörkömap on yksinkertaisuudessa mindmap, johon hahmotetaan, kirjoitetaan ja piirretään asioita, jotka sinua vituttavat, ärsyttävät tai pelottavat. Tämä on samanaikaisesti yksinkertainen ja monimutkainen, helppo ja haastava työkalu, mutta ennen kaikkea, todella tehokas omien mörköjen huhuiluun mielesi syvimmistä kuiluista. Alla on yksi esimerkki mörkömapista, jonka tein tätä esseetä varten. Oma oikea mörkömappini on erilainen. En halua julkistaa mörköjäni kaikkien nähtäväksi. Siitä tulisi todella epämukava olo. Suorastaan ahdistaisi. En halua vahvistaa mörköjäni ahdistuksella. On parempi jakaa omat möröt tutussa ja turvallisessa seurassa dialogin kautta. Tee sinäkin niin. Ota aikaa mapin tekemiseen. Tee se vaikka monta kertaa uudestaan, kunnes olet mielestäsi saanut paperille kaikki todelliset mörkösi. Kaikki suuret ja hirveät muumimöröt, ja pienet, mutta pippuriset, pikkupirut.

 

 

Kun olet saanut mörkömappisi tehtyä, on sinun aika puhua itse möröillesi. Hyväksy heidät. He ovat todellakin olemassa, ja he vaikuttavat sinuun. He ovat todellisia voimia, jotka pyrkivät lamauttamaan sinut. Puhu jokaiselle erikseen. Älä rasita itseäsi liikaa puhumalla kaikille saman päivän aikana. Puhu oikeasti ääneen ja ehdota ratkaisua, tai pyydä heitä poistumaan elämästäsi. Esimerkiksi: ”Hei mörköni nimeltä myynti. Tiedän, että aiheutat minulle haittaa, sillä pelotat minua. Minun olisi paljon helpompi olla, ellen pelkäisi sinua. Voisitko siis vaikka jäädä varhaiseläkkeelle, että voisin olla parempi yrittäjä ja tiimiläinen. Se olisi minulle tärkeää. Kiitos kun kuuntelit minua!” Jo mörköjen tunnistaminen ja heille puhuminen voi auttaa paljon.

 

Möröille on myös hyvä antaa arkisia ja jopa hieman humoristisia nimiä. Ne auttavat tilanteissa, joissa pelko tai vitutus tulee ilmi. Kun tiedostat ajautuvasi tilanteeseen, jossa mörkö alkaa saamaan sinusta kuristusotetta, voit puhua uudestaan mörölle, jonka voit oikeasti ajatella fyysisenä manifestaationa vierelläsi. Voit ajatella häntä henkilönä, jolla on nimi. Puhu hänelle, miltä sinusta tuntuu. Pyydä häntä lieventämään otettaan sinusta. Voit esimerkiksi alkaa kutsumaan myynnin pelkoasi Matiksi tai vaikka Perkeleeksi (anteeksi kaikki Matti -ja Perkele-nimiset). Möröistä auttaa myös puhua toisen ihmisen kanssa. Mieluiten sellaisen henkilön, joka on myös hahmotellut mörkönsä. Varmistakaa tosin, ettette vaikuta toisienne mörköjen hahmottamiseen. Muista, että keskustelu tulee käydä sinulle luotettavan henkilön kanssa. On myös erityisen tärkeää muistaa päättää, mitä aikoo möröille tehdä, että heidän otteensa sinusta vähentyisi, ja sen jälkeen oikeasti toimia. Mörkömappiin tulisi myös palata aika ajoin tarkistamaan omaa kehitystä.

 

Haluan kiittää vielä kerran Jaria tästä uskomattomasta työkalusta ja viisaudesta. Olen huomannut tämän työkalun auttaneen minua suuresti omien pelkojeni ja vitutuksieni vähentämisessä. Koko Sarasvuon kurssi on ylittänyt odotukseni. Rohkaisen siis tutustumaan Sarasvuon ja Strongholdin tarjoamiin kursseihin. Suosittelen niitä lämpimästi. En saa rahaa tästä mainostamisesta.

 

Kiitos että luit!

jaakkosi

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close