Tampere
04 Dec, Friday
0° C

Proakatemian esseepankki

Pelasta maailma, mikrojohtaja!



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Blogi julkaistu: https://ajatuksiaopiskelusta0.blogspot.fi/2018/01/pelasta-maailma-mikrojohtaja.html

 

Maa ei ole enää turvallinen asuinpaikka ihmisille. Asteroidit uhkaavat jatkuvasti maapallon ilmakehää – uhka on siis todellinen. Tämä kaikki mitä olemme nähneet, on mahdollista pelastaa, kun koko ihmiskunta lähetetään Mars-planeetalle. Siellä pystymme aloittamaan kaiken alusta, onnellisina, yhdessä ja ennen kaikkea, turvassa. Tätä mieltä on yrittäjä Elon Musk, mies, jonka mielestä hänen tehtävänsä on pelastaa koko planeetallinen ihmisiä lähettämällä ne Marsiin. Rohkeaa puhetta tavalliselta mieheltä Paitsi, ettei hän ole tavallinen. Elon Musk omistaa avaruuslentoyhtiön SpaceX-yhtiön. Tulevaisuuden haaveita vai kenties täyttä totta? Kuka on Elon Musk?

Elon Musk syntyi vuonna 1971 Etelä-Afrikassa. Musk kävi koulussa kuten kuka tahansa muu poika, pois lukien koulukiusaaminen, jonka uhriksi hän joutui jo pienenä. Kiusaaminen raaistui ja hän koki jopa pahoinpitelyjä siellä Etelä-Afrikassa asuessaan. Musk ei lannistunut tästä vaan käytti kaiken energiansa lukemiseen ja opiskeluun. Hän pakeni ikävää maailmaa kirjoihin ja alkoi miettimään tapoja, kuinka voisi muuttaa maailmaa. 12-vuotiaana Musk oli kehittänyt videopelin, Blastairin josta ura yrittäjänä sai kipinän. Silloin hän tajusi voivansa tehdä mitä vain, jos vain uskoo unelmiinsa eikä lannistu vastaiskuista. Raha ei kasvanut nuorella Elonilla puussa, toisin kävi kuitenkin 2000-luvun murroksessa, kun hänen ja hänen veljensä perustama PayPal-maksupalvelu myyntiin 1,5 miljardin dollarin hinnalla eteenpäin. Tämän jälkeen edes taivas ei ollut rajana.

Musk tunnetaan paitsi SpaceX-avaruuslentoyhtiöstä niin myös maan päällä kiitävistä Tesla-autoista. Musk kun on myös tämän Teslan omistaja. Teslaa markkinointiin valmistuessaan luksussähköautoina jolla oli vähintään kuusi numeroinen hintalappu tuulilasissa. Musk kuitenkin haluaa mullistaa koko autoteollisuuden luomalla koko ajan lisää sähköautoja, joka ovat kilpailukykyisiä nykyisten autojen kanssa – paitsi ominaisuuksiltaan niin myös hinnoiltaan. Vaikka yhden sähköauton valmistuksessa syntyy enemmän päästöjä, kun yhden normaalin ajoneuvon käyttöiän aikana, voi Musk muuttaa autoteollisuuden tulevaisuuden esimerkillään. Teollisuus kun kehittyy vuosi vuodelta ekologisemmaksi, ja melkein kuin itsestään. Mikäli sähköautoja olisi saatavilla edullisemmalla hinnalla, vaikuttaisiko ostopäätökseen kuitenkaan nimenomaan sähköauton ”ekologisuus” vai itseasiassa pelkkä luksus-brändin tuoma egologisuus.

Muskilla on julkisuuskuva, jossa näkyy esimerkillisyys, päättäväisyys sekä muiden etujen ajaminen. Australian hallitus tilasi Teslalta maailman suurimman akun. Tilauksen arvoksi arvioitiin noin 50 miljoonaa dollaria. Musk lupasi akut ilmaiseksi hallitukselle, mikäli ne eivät olisi valmiita määräaikaan mennessä. Lupaus oli törkeä, mutta akut valmistuivat ajallaan ja 50 miljoonaa dollaria vaihtoivat omistajaa. Elon Musk on myös ahkera Twitterin käyttäjä ja esimerkiksi Teslan ohjelmistopäivityksiin liittyen hän saakin monia ehdotuksia päivittäin sitä kautta. Trumpia on kritisoitu Twitterin ahkerasta käytöstä, mutta Musk sen sijaan osaa tämän etiketin ja pitääkin tätä yhtenä tärkeänä kanavana asiakkaidensa tavoitettavuuteen. Usein asiakkaiden antamat ehdotukset päätyvät ihmisten saataville todella nopeasti. Johtajana Musk arvostaakin asiakaskokemusta ja näin saa Teslan omistajat sitoutumaan tuotteeseen ja olemaan merkkiuskollisia.

Tulevaisuutta ei kukaan voi ennustaa, mutta voimme miettiä, onko 2050-luvulla lentävät autot arkipäivää ja nyt uusia ja mullistavia sähköbusseja pidetään Verstaan työväenmuseon näyttelyssä. Muskin tavoitteena ihmiskunnan pelastamisen lisäksi on helpottaa yleisesti ihmisten liikkumista Hyperloopin avulla, jonka on supernopea liikenneyhteys. Suomeen on sunniteltu myös Hyperloopia suoraan Turusta Tukholmaan. Päivä Tukholmassa-risteilyt taitaisivat jäädä kakkoseksi mikäli hanke tulevaisuudessa onnistuu.

Vaikka Musk on saanut aikaan hienoja asioita ja tulevaisuuden suunnitelmat näyttävät valoisalta, pidetään häntä kuitenkin myös liian tiukkapipoisena. Tätä kutsutaan myös mikrojohtamiseksi. Mikrojohtaja haluaa tietää kaiken ja on harvoin tyytyväinen muiden tuloksiin – omat saavutukset tuodaan esille kuitenkin niin, ettei se jää keneltäkään epäselväksi. Pienistä virheistä tehdään isoja katastrofeja, jotka tuodaan kaikkien tietoisuuteen, vaikka suurempaa vahinkoa ei olisi ehtinytkään tapahtua. Mikrojohtaminen pitkällä jatkumisella tuhoaa yrityksen ja jäljelle jää vain yksin mikrojohtaja. Toisaalta myös on kirjoitettu että jos Teslan tai SpaceX:n koodarit tekevät 12 tunnin työpäiviä, tekee Musk itse vähintään 14 tuntia. Äärimmäinen esimerkillisyys voi johtaa tuloksiin mutta suuremmalla todennäköisyydellä loppuun palamiseen. Tässäkin tapauksessa less is more pitää paikkaansa.
 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close