Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Parjattu ja ylistetty Slush



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Osallistuin 19-20.11.2019 Slush:iin, joka on kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka järjestetään vuosittain Helsingissä. Olin kuullut paljon puhuttavan Slush:sta ja odotin mielenkiinnolla, mitä sieltä jää käteen. Slushin tavoitteena on saattaa yhteen kansainvälisiä kasvuyrityksiä, sijoittajia ja mediaa sekä auttaa yrittäjiä menestymään ja nostamaan yrityksensä maailman parhaaksi valitsemallaan toimialalla. Myös useat suuryritykset, kuten Amazon, Google, Alibaba ja Rakuten vierailevat tapahtumassa vuosittain.

Slush:ssa puhujina oli monia maailmalla tunnettuja ja arvostettuja tekijöitä sekä monia varmasti tulevia vaikuttajia. Jo tapahtuma-aikatauluja tutkiessa huomasi monien mielenkiintoisten puhujien ja aiheiden menevän päällekkäin. Eli täytyi tehdä kompromisseja ja mennä kuuntelemaan vain niitä keneltä ja mistä aiheesta kokee tällä hetkellä saavansa eniten. Ajattelin tämä olevan omalla tavallaan hassua. Tullaan yhteen Euroopan johtavaan kasvuyritystapahtumaan, mutta kaikkia mielenkiintoisia ajatukset et pääse kuuntelemaan. Ehkä jollain kalleimmilla lipuilla sinulla mahdollisuus katsoa nauhoitettua streamia myöhemmin? He piirtävät kellä on liitua.

Toisaalta monesti seminaareissa ja koulutuksissa on ongelmana informaationähky. Yle uutisten haastatteleman Oulun yliopiston psykologian dosentin Seppo Laukan mielestä helppoa keinoa informaatioähkyä vastaan ei ole. Laukan mukaan vastuu jää ihmisille itselleen. (Degerman 2016.) Slush:ssa sinun on jo etukäteen tai paikan päällä mietittävä, ketä sinä haluat kuulla. Näinhän sinä karsit informaatiota tavoitteidesi perusteella, mitä sinä tulet saamaan. Laukan mukaan käyttökelpoinen informaatio, määräytyy paljolti sen mukaan, mihin sitä tarvitaan. Tavoitteellinen toiminta viime kädessä määrittelee sen, mitä informaatiolla tehdään eli mihin tavoitteeseen pyritään. Tavoitteen perusteella muodostamme informaatiosta tietoa itsellemme Laukan mukaan. (Degerman 2016.)

Vaikka olin valmistautunut ja perehtynyt, mitä infoa haluaisin saada, niin ensimmäisestä Slush päivästä meni paljon ohi. Melua kertyi paljon toisilta areenoilta ja yrityksien esittely pisteiltä, puhumattakaan yleisön joukon satunnaisesta keskustelusta ja liikkumisesta. Olen neljän lapseen perheessä kasvanut ja oppinut mielestäni keskittymään melusta tai hälinästä huolimatta. Silti huomasin ensimmäisen päivän jälkeen, kuinka haastava oli pitää fokus suunnitellussa aiheessa. Toisena päivänä tähän osasi kiinnittää huomiota ja pitää fokuksen kasassa. Ymmärrän nyt puheita ja kertomuksia, ettei ensimmäisiltä Slush kerroilta oikein mitään jää käteen. Siellä on säpinää ja tapahtumaa koko ajan menossa. Jos et ole asettanut tavoitteita itsellesi tapahtuman suhteen, niin olet kuin lapsi lelukaupassa.

Yksi odotetuimpia puhujia oli Woltin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko ”Miki” Kuusi. Hän kertoi oppeja Woltin hurjan kasvun takaa. Yhtenä isoimpana hän nosti oman roolin tavoitteen toimitusjohtajana, jonka hän on ymmärtänyt vasta ihan äskettäin pohtimalla menneitä vuosia. Kuusen mukaan toimitusjohtajan tavoitteena pitäisi olla yritys tehdä tehtävästään tarpeeton. Tämä ei koskaan varmasti onnistu Kuusen mukaan. Hänen mukaan aina tulee uusia haasteita ja ongelmia, mihin tarttua. Kuusen nostama filosofia sopii mielestäni aika hyvin myös ihan perus esimiestyöhön paikasta riippumatta. Tehtävät ei tule tiiminvetäjällä esimerkiksi varmasti koskaan loppumaan, mutta pitäisi tähdätä siihen, että tiimi toimii omillaan.

Slushissa startup-yrityksiä ja yrityksiä yleensä verrattiin parinkin puhujan toimesta ”oikean” parisuhteen löytymiseen. Kukaan ei pysty sanomaan toimiiko joku idea, ellei sitä ole testattu käytännössä. Samaan tapaan kuin parisuhteet. Saatat kuvitella suhteen toimivan jonkun kanssa kuin vettä vaan, mutta käytäntö on aivan eri asia. Mikäli sinulla on joku idea ja koet sen toimivaksi, niin Slushissa kannustettiin testaamaan sitä, niin saatat löytää sen ”oikean”.

Yksi mielenkiintoisimmasta keskusteluista oli startup-yrityksien haasteita syynäävä paneeli. Monessa puheenvuorossa nostettiin esille numeroiden tärkeys. Koettiin tuotteiden olevan monellakin startup:lla timanttia, mutta liiketoiminta suunnitelma todella huono. Mikäli tarvitse rahaa, niin investoijat katsovat ensimmäisten asioiden joukossa numeroita ja liiketoiminta suunnitelmaa. He tietävät, ettei kasvu korjaa bisneksen ongelmia. Paneelissa nostettiin esille, että investoijat ovat kuin eläimiä. Hekin pelkäävät. He pelkäävät menettävänsä rahansa, joten neuvottiin miettimään kulma, miten saadaan nämä eläimet (investoijat) rauhoittumaan ja luottamaan. Yhden parhaimman rauhoittumiskeinon he nostivat esille. Numerot.

Oli sekava, mutta silmiä avaava kokemus Slush:ssa. Suosittelen kaikkia käymään siellä, niin ymmärtää startup maailmaa ehkä vähän paremmin. Paljon sieltä voi saada irti, mutta valmistautuminen on isossa roolissa.

 

 

Lähteet

Slush, 19-20.11.2019 Messukeskus Helsinki

Degerman, R. 2016. Informaatiosilppu pistää mielen ähkyyn. Yle Uutiset. Luettu 7.12.2019. https://yle.fi/uutiset/3-9296309

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close