Tampere
18 Apr, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Parasta maailmassa



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tässä esseessä käsitellään modernin yrittäjyyden tuomia mahdollisuuksia käyttäen apuna globaaleja markkinoita.

Tällä hetkellä oman yrityksen ja liiketoiminnan aloittaminen on helpompaa kuin koskaan. Yrittäjyyteen tarjotaan aloittamista helpottavia palveluita kuten muun muassa Ukko- tai OP kevytyrittäjä. Niiden avulla laskutettavaan työhön siirtyminen on tehty helpoksi, jos ei ole valmis perustamaan kokonaan omaa toiminimeä tai osakeyhtiötä. Harvard Business Review:in mukaan digitaalinen maailma ja sen tuoma helppo tiedon saatavuus on tuonut maailman lähelle jokaista yrittäjää. Enää raakamateriaaleja ei osteta paikalliselta tuottajalta vain sen takia, että se on helposti lähestyttävä ja jollain tapaa tuttu toimittaja. Raaka-aineita tuottavia yrityksiä on helppo kontaktoida ympäri maailmaa ja saada aikaan hyvä hintakilpailutus. Nyt yrittäjällä on siis mahdollista hankkia maailman parasta materiaalia tekemättä kompromisseja valitsemalla vain paikallinen toimittaja. (Isenberg 2008)

Tämä kansainvälinen markkina tuo myös mahdollisuuden määritellä, mikä toimittaja sopii omiin tarpeisiin parhaiten. Jos tuotteen ei tarvitse olla laadullisesti paras, mutta tavaraa tarvitaan suuria määriä mahdollisimman halvalla, niin siihen löytyy varmasti useampi toimittaja eri puolilta maailmaa. Jos yrittäjä taas tarvitsee mahdollisimman ekologista ja laadukasta materiaalia, niin siihen löytyy myös markkinat mahdollisesti eri maista, kuin halpa massatuote. Verrattuna paikalliseen tuotantoon esimerkiksi Suomessa, tietyn tuotteen innovatiivinen kehitystyö voi olla lasten kengissä, joten usein kyseinen tuote on jatkon kannalta kannattavaa tilata maasta, jossa tuotetta kehitetään jatkuvasti suuremmilla resursseilla.

Tänä päivänä omaa liiketoimintaa on mahdollista johtaa kotoa käsin, vaikka toimijat ja palveluntarjoajat operoisivat toisella puolella maapalloa. Tuotteen valmistuksen voi hoitaa indonesialainen yritys, markkinoinnin belgialainen toiminimiyrittäjä ja jakelusta vastaa monikansallinen UPS. Tämä mahdollistaa yrittäjyyden muuttumisen enemmän hallinnolliseksi työksi, jonka suurin vastuu on varmistaa, että ulkoistettujen palveluiden toiminta on saumatonta ja laadukasta. Enää ei tarvitse ravata itse hakemassa raakamateriaaleja suurella autolla satojen kilometrien päästä tai olla julkaisemassa kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, kun näihin kulutetut resurssit on mahdollista käyttää yrityksen suurten linjojen miettimiseen. (Isenberg 2008)

Globaalisti hajautetut palvelut tuovat mukanaan myös defensiivistä riskien hallintaa. Koronaepidemia osoitti, että materiaalien toimittaminen voi äkillisesti loppua, jos jokin tietty maa on suljettu tai tehtaan ei ole mahdollista toimittaa tilattuja materiaaleja. Mikropiirien ja muiden teknologiatuotteiden äkillinen toimitusvaje näkyi monen laitevalmistajan arjessa. Koska aina oltiin ajateltu, että kyseisiä tuotteita saadaan aina Kiinasta, niin kukaan ei ollut varautunut siihen, että komponentteja tarvistisi tilata muualta maailmasta.

Liiketoiminnan siirtyminen toiseen maahan tuotteena tai palveluna vaatii usein suuria ponnistuksia, sillä potentiaalisten asiakkaiden määrä usein tuplautuu tai moninkertaistuu oman maan väkilukuun nähden. Tänä päivänä laajentaminen valmiina olevien verkostojen avulla on kuitenkin mahdollista ja tehty helpoksi prosessiksi. Kohdemaahan tarvitaan usein vastaava toimija, joka hallitsee englannin lisäksi paikallisen kielen. Tällaisia freelancereita on paljon helpompi löytää ja hyödyntää, kuin lähettää aina kyseiseen kohdemaahan oma työntekijä, jota Nokia harrasti 1990-luvun rakettimaisen kasvun aikoihin. Kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja tavarantoimittajien kontaktointi ja suhteiden ylläpito on huomattavasti helpompaa teknologian ja tietoliikenneyhteyksien takia. Tämä helpottaa yrittäjän elämää ja mahdollistaa suuren kasvun kotoa lähteneelle yritykselle.

 

Lähteet:

Isenberg, Daniel. 2008. The Global Entrepreneur. Harvard Business Review.

Kommentoi