Tampere
19 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Paljon puhuttu brändäys



Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tässä esseessä tuon esiin omia kokemuksia ja teoriaa brändäyksestä. Mikä on brändi? Miksi yrityksellä olisi hyvä olla brändi? Oletko aloittamassa uutta projektia, joka tarvitsee brändin? Etkö tiedä mistä aloittaisit? Varoitan sinua, lukemalla tämän esseen voit jopa oppia jotain.

 

Kuinka pieni projekti voi brändätä itseään?

 

“Brändi=maine, mielikuva ja tarina.” (Yrittäjät: Pienenkin yrityksen kannattaa brändätä – se näkyy viivan alla). Urheiluvaatevalmistaja Nike käytti pelkästään vuonna 2019 pienet 3,75 miljardia U.S. dollaria mainostamiseen ja promootioihin, mutta mitä tekee jämsäläinen viiden työntekijän yritys Sepon kuljetus Oy? Sepon pitää luoda tarina! Se että Seppo perusti kuljetus firman herranvuonna 1972, ei riitä tarinaksi. “Aina tarinoissa asiakkaan pitäisi olla päähenkilö ja brändin olla apulainen.” (Yrittäjät). Brändäyksessä on kyse viestiä tarinoiden avulla siitä, miten brändi parantaa asiakkaan nykyistä tilannetta. Asiakasta ei luultavammin kiinnosta mitä yritys tekee tai onko Seppo perustanut sen vuonna 1972. Asiakasta kiinnostaa se, miten yritys parantaa hänen nykyistä tilannetta. Mikä on parempia tapa näyttää yrityksen luoma vaikutus, kun kertoa samaistuttava helposti lähestyttävä tarina asiakkaalle. “Tarina on se, että Niken avulla ihminen voittaa itsensä. Hän voittaa sisäisen vastustajansa, esimerkiksi halun jäädä sohvalle, Niken uudella tuotteella.” (Yrittäjät). Nike on hyvä esimerkki onnistuneesta brändäyksestä.

 

JYRY Brändinä

 

Jyryn tapauksessa tuote ja logo olivat jo valmiina, eli niihin emme voineet enää vaikuttaa. Toisaalta, vaikka oman tuotteen ja logon suunnitteleminen olisi ollut hieno kokemus, niin se että ne olivat meillä jo valmiina, helpotti liikkeelle lähtöä. Varsinkin kun Jyry oli muutamalle ensimmäinen projekti proakatemialla. Meidän piti niin ikään tehdä parhaamme sillä mitä meille annettiin.

 

Brändin suunnittelussa lähdimme ensimmäisenä miettimään ja kuvittelemaan että jos Jyry olisi henkilö niin miltä jyry näyttäisi, niin sanottua visuaalista ilmettä. Seuraavaksi mietimme miten Jyry kertoisi tarinaansa ja puhuisi, eli markkinoisi. Puhuisiko Jyry rempseästi kansankielellä vai virallisemmin kielioppien mukaisesti? Ajattelimme että Jyry viestisi helposti lähestyttävällä ja huumorilla maustetulla puhekielellä. Lähdimme synnyttämään persoonaa Jyrylle.

 

Tarvitseeko aina suunnitella?

 

Varusteleka on hyvin tunnettu vahvasta brändäyksestään, mutta silti varustelekan Toni Suokas sanoo, että brändiä ei ole koskaan suunniteltu tarkasti vaan se on tullut itsestään. “Brändäystä ei ole koskaan tarkasti suunniteltu, vaan se on tullut vuosien saatossa ihan itsestään.” (Yrittäjät). Jyry brändi oli suunniteltu tiettyyn pisteeseen meille alkuun, mutta me toimme sen henkiin lopulta. Koko projektin aikana, emme ole tehneet mitään brändäys suunnitelmaa. Asiaa ei auta se, että kollegani Rassen kanssa olemme eri persoonallisuus testien mukaan spontaaneja suunnitelmia vältteleviä henkilöitä. Meistä kukaan ei tiennyt brändäyksestä mitä sen rakentaminen käytännössä tarkoittaa, mikä varmasti on yksi syy suunnitelmien vähäisyyteen. Brändinä Jyry on muovautunut omalla painollansa ilman sen enempää suunnittelua mielestäni hyvin. En väitä, että suunnitelmat olisivat mitenkään turhia, kyse on ehkä lopulta siitä, että toiset tykkäävät selkeistä suunnitelmista ja tykkäävät tehdä niitä ja jotkut itseni mukaan lukien tykkäävät olla juuri siinä hetkessä ja miettiä mikä on sillä hetkellä tärkeää. Tottakai teemme projektissa välttämättömiä suunnitelmia, mutta vain jos se on mielestämme pakollista. Kokemuksesta voin kertoa, että dokumentointia olisi pitänyt tehdä paljon enemmän. Ilman dokumentointia on vaikea pitää hommaa hanskassa, kun unohtelee asioita eikä ole mitään mistä myöhemmin tarkistaa. Dokumentointi on myös hyvä tapa seurata projektin kehitystä.

 

Lähteet

 

Ojalehto, J. 2017. Yrittäjät: Pienenkin yrityksen kannattaa brändätä – se näkyy viivan alla. Luettu 18.11.2019.

https://www.yrittajat.fi/uutiset/563104-pienenkin-yrityksen-kannattaa-brandata-se-nakyy-viivan-alla

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Hyvää luettavaa. Yhdistät hyvin maailmankuulut merkit ja oman Jyry-projektin lähteistä saatuun ja käytännössä opittuun tietoon. Seuraavaksi haastan sinut a) viimeistelemään tekstin (pikkujuttuja kuten parit pilkut ja yhdyssanat), jotta teksti olisi oikein edustuskelpoinen, ja b) tarttumaan järeämpään lähdemateriaaliin: miten joku on voinut kirjoittaa kokonaisen kirjan tästä aiheesta? Luepa sellainen ja kerro, löytyikö brändäyksestä vielä uutta sanottavaa.

    4.12.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close