Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Palautteesta



Kirjoittanut: Anni Pilvinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Palaute

 

Johdanto

Palaute on (työn) tekemisen arviointia kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmällisesti. Palaute on asia mitä moni kammoksuu. Toiset eivät uskalla antaa, toiset eivät osaa vastaanottaa. No miksi sitä sitten annetaan? Palaute parhaimmillaan motivoi, piristää ja synnyttää tahtoa kehittymään. Oikein annettu palaute on aina hyödyllistä, oli se kehittävää tai kannustavaa. Vaikka kuinka paljon tekisit reflektointia ja itsetutkiskelua, et välttämättä huomaa kaikkea tekemisessäsi mitä muut. Palautteesta ajatellaan usein, että se liittyy vain tekoihin. Palaute osuu kuitenkin myös sen saajaan persoonana ja työntekijänä. Siksi palaute on hyvin merkityksellinen.

 

Palautteen muodot

Palautetta annetaan monella eri tapaa. Itse olen ehkä paras mikropalautteen antamisessa. Mikropalautetta ovat mm. nopeat ”hyvin tehty” kommentit käytävällä työkaverille. Tämä tapa tulee itselleni luonnostaan, siksi olen hyvä juuri tällä osa-alueella palautteessa.

Palautteen voi nähdä jatkumona. Kun sitä antaa, sitä saa, kun sitä saa, niin kehittyy. Palautteen saaminen ei pitäisi koskaan loppua elämän aikana. Kehityskeskustelut toimivat hyvänä esimerkkinä kokonaisvaltaisesta arvioinnista. Kipinässä keväällä otettiin käyttöön one to one keskustelut, ensimmäinen Kipinän HR:n, toinen BL:n ja viimeinen valmentajan kanssa. Kehityskeskustelut ovat myös mielestäni paras paikka saada ja antaa henkilökohtaista palautetta. Keskustelut Kipinässä käytiin kysymyksien kautta, jotka antoivat mahdollisuuden pohtia omia ja tiimin yhteisiä tavoitteita ja asioita mitä pitäisi tehdä tai muuttaa, että niihin päästään. Keskusteluissa puhutaan myös vahvuuksista ja kehityskohdista. Keskustelussani BL:n kanssa vahvuuksista, en ollut ajatellut itse tullut ajatelleeksi vahvuuttani IT-puolella. Nämä ovat niitä hetkiä, jolloin palaute on korvaamatonta. Tavoitteista puhuessa on mielestäni hyvä aika antaa palautetta, sillä silloin sen heti yhdistää hyötyyn. Kehityskeskustelut ovat rentoja ja hyvänmielen keskusteluja, jossa aina annetaan tilaa palautteen antamiselle.

Palautteen jakaminen ”hyvään” ja ”huonoon” pitäisi lopettaa. Sillä usein juuri tuo jakaminen aiheuttaa ihmisissä kammoa. Miten sitä huonoa palautetta sitten annetaan? Mitä jos saan huonoa palautetta? Nämä kysymykset poistuvat kokonaan ja palautteesta voisi poistua sen ikävä stigma. Palaute kammosta tulisi päästä eroon, ja oikeastaan siirtyä päin vastaiseen, palautteen janoamiseen. Jos palautetta ei satele työpaikalla päällesi, on sinun tehtävä kysellä sitä. On hyvä muistaa kiittää aina palautteesta. Silloin palautteen antajalle tulee myös hyvänolon tunne ja antaa jatkossakin herkemmin palautetta. Kun pyydät tarpeeksi paljon ja jatkuvasti, voivat työtoverisi oppia antamaan sitä pyytämättä. Näin työpaikalle syntyy palautekulttuuri.

 

 

Milloin hyvä antaa palautetta

Palautteen antamisessa kannattaa aina miettiä, onko nyt paras hetki? Jos vastaanottavassa roolissa oleva henkilö on valmiiksi huonolla tuulella, kannattaa miettiä tarkasti annatko sittenkin kannustavan palautteen kuin kehittävän. Vai annatko 10 kannustavaa ja luikautat yhden kehittävän palautteen niiden väliin. Kuitenkaan ei kannata olla liian varovainen asian kanssa, sillä palautteen antamiselle ei välttämättä tule aina sitä täydellistä hetkeä. Mutta sanotaanko että tilannetajua kannattaa käyttää.

Palautetta on hyvin tärkeä antaa, koska jos palautetta ei saa, henkilö ei voi olla varma tekeekö hän asioita oikein ja hänen työnsä saattaa tuntua merkityksettömältä. Mutta jos sitä annetaan luontevasti ja jatkuvasti, se vahvistaa henkilön halua kehittyä, energisoi ja herättää positiivisia tunteja. Nämä asiat sitten laajentavat ihmisen ajattelumalleja. Jatkuva kannustava palaute luo myös työpaikalle turvallista ilmapiiriä.

Pidä nämä asiat mielessä, kun annat palautetta:

  • Anna palautetta suoraan sydämestä, ole aito ja vilpitön.
  • Palautteella on tarkoitus auttaa palautteen saajaa kehittymään.
  • Väsyneenä ja ärtyneenä ei kannata antaa palautetta.
  • Älä nolaa palautteen saajaa muiden ihmisten ympärillä, anna henkilökohtaiset palautteet kahden kesken.
  • Perustele palautteesi, niin vältyt pahimmilta väärinkäsityksiltä.

Pohdinta

Olin joskus itse palaute kammoinen. En tiedä mistä johtui, mutta palautteen saaminen oli aivan hirveää, oli se kannustavaa tai kehittävää. Opin itse vastaanottamaan palautetta, kun mietin, että ilman sitä en voi kehittyä. Omana kehityskohtanani nykyään on palautteen antaminen. Mielestäni unohtuu aivan liian usein, että pienikin kehu hyvästä työstä voi tarkoittaa toiselle paljon ja antaa motivaatiota. Kipinässä ollaan pohdittu palautekulttuuria, näkökulmasta miksi sitä ei ole? Syynä voi olla pelko toisten tunteiden loukkaamisesta, vaikka palautteella ei ole ikinä tarkoitus niin tehdä. Mielestäni palautekulttuuria voi lähteä rakentamaan pelkästään kannustavan palautteen kautta. Kun oppii antamaan jatkuvasti kannustavaa palautetta, uskon että jatkossa uskaltaa antaa myös kehittävää.

 

Lähteet:

TYÖTERVEYSLAITOS. Sarkkinen, M. Palaute on työelämän pienin suuri asia. Viitattu 28.4.2022

https://www.ttl.fi/tyopiste/palaute-on-tyoelaman-pienin-suuri-asia

Kommentit
  • Tutta

    Kiitos Palaute -esseestäsi! Todella hienoa, että olet pysähtynyt miettimään, miten tiimissä voisi lähteä kehittämään palautekulttuuria oikeaan suuntaan. Todella tärkeä kehittämisen kohde ja olet nostanut esiin monia hyviä näkökulmia, jotka voisi viedä suoraa käytäntöön Kipinässäkin. Kannustan miettimään, miten lähtisimme tässä liikkeelle.

    27.5.2022
Post a Reply to Tutta cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Tutta Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close