Tampere
12 Aug, Friday
24° C

Proakatemian esseepankki

Palautteenanto on taitolaji



Kirjoittanut: Micaela Erola - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Rohkea organisaatio – Turvallinen työyhteisö menestyy
Nina Rinne
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Moni Proakatemialla opiskelevista tiimeistä, elleivät jopa kaikki tiimit ovat pitäneet palaute pajoja. Palaute on tärkeä asia jokapäiväisessä elämässä, ei vain koulussa tai töissä. Saat jo lapsena palautetta hyvää tai kehittävää palautetta. Saat sitä edelleen joka päivä kumppaniltasi tai ystäviltäsi. Olemme kaikki kehittyneet tietämättämme antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Osa on siinä parempia kuin toiset. Sitä on silti kaikkien meidän hyvä harjoitella ja opiskella lisää.

 

Palautteesta

Jos tiimi saa palautetta asiakkaalta, on tärkeää varmistaa, että kaikki kuulevat palautteen, eikä niin, että se jää vain vastaanottajan tietoisuuteen. Näin jokainen tiimissä pääsee kuulemaan, mitä oma työ ja osaaminen ovat mahdollistaneet ja miten ne ovat tuottaneet arvoa asiakkaalle. Tähän asiaan liittyen Kipinässä meillä on startannut tänä keväänä projekti pajat. Koitamme pitää projekti pajoja noin kerran tai kaksi kuussa ja niissä käydään läpi projektien kuulumiset, mutta myös asiakkailta saatu palaute. Vaikka kaikki tiimistä eivät olisi projektiryhmässä, on projekti silti Kipinän alla tehty ja muut oppivat lisää, kun projektiryhmä kertoo matkastaan. Samalla autamme projektiryhmää mm. ratkomaan pulmia, joita asiakaspalautteessa on voinut ilmetä. Asiakkailta saatu palaute motivoi kuitenkin paljon tiimiä parantamaan ja puskemaan ideoita ja projektia eteenpäin.

 

Olisi hyvä määrittää Kipinän kesken, millaisen palautekulttuurin haluamme ja missä kanavissa annamme palautetta. Annammeko palautetta aina kasvotusten tai soittamalla, jotta asioista voi keskustella, vai voimmeko laittaa viestillä palautteemme. On hyvä myös määrittää, mitä hyvä palautteen antaminen ei ole.

 

Miten pääsemme kohti psykologisesti turvallista palautekulttuuria? Palautteenantokulttuurin kehittäminen. Tiimin pitää keskustella, miksi palautekulttuuri on liiketoiminnalle tärkeää, mitä hyödymme siitä? Palautteenantotavan selkeyttäminen. Mistä kaikesta annamme palautetta ja millainen on hyvä palaute? Palaute osaksi arkea tiimissä. Miten jokainen tiimistä sitoutetaan antamaan palautetta ja näkemään palautteenannon hyödyt? Palautteenantotaitojen vahvistaminen. Miten jokainen meistä kehittyy palautteenannossa? Näitä neljää asiaa olisi hyvä pohtia jokaisessa tiimissä, kun aletaan puhumaan palautekulttuurista.

 

Palaute pajoista palautekulttuuriin

Olemme Kipinässä pohtineet, miten pääsisimme palaute pajoista palautekulttuuriin. Eli miten voisimme antaa toisillemme rehellisesti palautetta ilman palaute pajoja. Kyse on pitkälti rohkeudesta. Olemme vielä liian syvällä mukavuusalueella ja pelkäämme konfliktien syttyvän palautteiden myötä. Koen, että olemme palaute pajoissakin olleet vielä kovin varovaisia. Siksi palaute taitoja on hyvä kehittää, palautteen ei pitäisi olla ikinä toista loukkaavaa. En itsekkään uskalla aina antaa rehellistä palautetta, koska pelkään toisen loukkaantuvan, vaikka en sillä mitään pahaa tarkoittaisikaan. Myös joillekin ihmisille on helpompi antaa palautetta kuin toisille. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta luulen, että osa syytä on siinä, että olen nähnyt palaute pajoissa, miten ihmiset ovat reagoineet saamiinsa palautteisiin. Ehkä meidän kaikkien pitäisi opetella ottamaan vaikeita tilanteita puheeksi  ja opetella keskustelemaan niistä asiallisesti, ilman konfliktien pelkoa.

 

 

 

Lähteet:

Rinne, N. 2021. Rohkea organisaatio. Turvallinen työyhteisö menestyy. Helsinki: Alma Talent. E-kirja.

Kommentit
  • Helena Tahlo

    Kipinä on kehittynyt suuresti palautteen annossa, kun peilataan esimerkiksi viime kevääseen tai syksyyn, kuitenkin matka on vielä pitkä ja sitä on vielä kuljettavana. Palaute pajoissa pystyy huomaamaan vielä ihmisten varautumisen ja pelon reaktioista, kun palautteen saaja esimerkiksi kysyy perusteluja ja syitä epäselvään palautteeseen. Tämä on palautteen saajan näkökulmasta hyvin rasittavaa, koska saaja ei pysty kehittymään palautteen kohdalla, jos heillä ei ole ymmärrystä ja käsitystä mitä asialla on tarkoitettu.

    26.4.2022
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close