Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Palautteen antaminen



Kirjoittanut: Jenna Knuutinen

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Palautteen antaminen

Kuinka moni meistä sanoo olevansa hyvä palautteen antaja? Aika moni, ainakin oman kokemukseni mukaan. Tiimissä työskennellessä huomaakin, että palautteen anto ei aina olekaan helppoa. Välillä positiivisen palautteen antaminen unohtuu ja kehittävän palautteen antamista ei uskalleta antaa.

Oletko joskus kuullut ihmisen sanovan, että hän on hyvä palautteen antaja, koska sanoo aina kaiken suoraan? Onko suora palaute kuitenkaan aina se paras vaihtoehto. Mielestäni ei. Hyvä palautteen antaja osaa kertoa palautteen vastaanottajan mukaan. On tärkeää tuntea palautteen vastaanottaja, jotta palautteen voi antaa parhaimmalla tavalla. Pahimmillaan väärin annettu palaute aiheuttaa suuttumusta, loukkaantumista ja epäuskoa.

Toinen huono vaihtoehto on kierrellä ja kaarrella asiaa ja lopulta palautteen tärkein pointti jää vastaanottajalta huomioimatta. Tätä olen huomannut meidän tiimissämme usein. Mielellään asiat sanotaan välillä vähän liiankin nätisti ja kierrellen. Lopulta tilanne on se, että palautteen antaja turhautuu, kun toinen ei ymmärrä ja tiimiläinen, joka palautteen sai, ei edes tiedosta mitä palaute koski.

Pahinta mielestäni on kuitenkin se, että palaute jätetään kokonaan antamatta ja pahimmillaan puhutaan palaute muille, mutta ei asianosaiselle. Oli palaute sitten positiivista, tai kehittävää, niin on tiimin jäsenen takia todella harmi, että palaute ei kuulu hänelle asti koskaan. Miten ihminen voi kehittyä paremmaksi, tai toimia toisin, tai tietää toimivansa oikein, jos palautetta ei saa? Siinä tilanteessa osa syy on myös ihmisessä, joka jättää palautteen antamatta.

Tällaisen kulttuurin haluaisin meidän tiimimme osalta kokonaan pois. Valitettavasti näin alku vaiheessa tätä tapahtuu. Selän takana kehittävän palautteen antaminen lisää epäluottamusta, jos asia kiirii palautteen saajan korviin väärää kautta. Myös niinsanottu rikkinäinen puhelin lisää sitä, että palaute ei tulekaan enää samanlaisena, kuin on alkuperäinen tarkoitus ollut.

Hyvällä palautteen antajalla on hyvä tilannetaju ja hän osaa lukea toista ihmistä. Palautteen vastaanottaja täytyy tuntea, jotta osaa antaa palautteen oikealla tavalla. itse kuulun ihmisiin, joka haluaa palautteen suoraan, mutta ei ilkeästi sanottuna. Koen itse kehittyväni parhaiten suoran palautteen avulla ja se lisää omaa luottamustani palautteen antajaa kohtaan. Kierrellen sanottu palaute saa aikaan enemmän ihmetystä ja pohdintaa siitä, mitä palautteen antaja oikeasti haluaa sanoa.

Toivon omalta osaltani kehittävän tiimin palaute kulttuuria ja kannustamaan siihen. Kevään jälkeen päädyin itse siihen ratkaisuun, että suoraan, mutta vastaanottajan mukaan annettu palaute kannattaa tehdä suoraan.

Palautteen annon helppouteen vaikuttaa tiimin sisällä oleva luottamus, joka on omalla tiimillämme vasta alkuvaiheessa. Luottamusta rakennetaan, mutta koko tiimin osalta luottamus ei ole vielä huipussaan. Yksilöissä on kuitenkin suuria eroja. Luottamuksen rakentaminen ei käy hetkessä, vaan se tulee ajan kanssa.

Toivon, että jokainen tiimin jäsen miettii millainen palautteen antaja on, ja miten ottaa palautetta vastaan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close