Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Pakolliset kuviot



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Johtamisen pakolliset kuviot
Päivi Kannisto
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Formaattien orjat

Lähteet: Johtamisen pakolliset kuviot – Päivi Kannisto, Bo-Magnus Salenius, Camilla Sigfrids

 

 

Johtamisen pakolliset kuviot pureutuu johtamisen eri formaatteihin. Formaatti käsite esitellään kirjassa meille kaikille tutun tv:n kautta. Televisiosarjat seuraavat kaikki omaa formaattiaan sisällön sekä tuotannon puitteissa, jotta yhtenäisyys säilyy läpi kauden. Yritysmaailmassa formaatit ovat yhtälailla näkyvillä päivästä toiseen ja niitä noudattaa ja näkee niin paljon, että niitä ei oikeastaan enään edes tiedosta. Formaatit ovat muuttuneet niin luonnollisiksi että emme kiinnitä niihin oikeastaan enään edes huomiota. Kirja käsittelee kolmen eri osa-alueen kautta liike-elämän formaatteja: johtaminen, asiakkuudenhallinta ja henkilöstä kehittämisen.

Toinen luku; Johtamisen formaatit, josta kirja oikeastaan vasta alkaa, kuvaa johtamisen älyttömyyttä isoissa firmoissa. Se on kuin pientä naljailua isompia kohtaan jotka eivät tee mitään oikein. ”Toimitusjohtajan poissaolo ja sen metafysiikka” käsittelee sitä miten toimitusjohtaja on kuin satuolento työntekijöillensä. Kaikki kuvat toimitusjohtajista muodostuu median sekä erilaisten firman juhlien kautta jossa on saattanut nähdä vilahduksen hänestä. Tätä formaattia käyttävät yritykset ovat myös erityisen tarkkoja toimitusjohtajan julkisuuskuvasta. Esimerkkinä käytetään Jorma Ollilaa jossa Yliopistouutisten toimittaja oli tehnyt erittäin tarkkasilmäisen havainnon ”Jorma Ollilan hartiat ovat läheltä katsottuna varsin kaposet”. Hartija kommenttia vaadittiin poistaa jutusta, koska sen ei nähty edustavan Ollilan julkista kuvaa.

Ensimmäinen kappale tuo armottomasti esille toimitusjohtajan ongelmia, joissa samalla pitää johtaa yritystä ja samalla olla kasvot yritykselleen. Missä yksikin ei harkittu lause voi vaikuttaa koko yrityksen tulevaisuuteen. Yritys kuitenkin tarvitsee toimitusjohtajansa sillä ilman sitä, kasvottomuus luo epäluottamusta. Pohdittavaksi jää onko mitään sanomaton ja poissaoleva johtaja tarpeellinen ylipäätänsä yritykselle. Itselle tulee mieleen mahdollisuus, että näin isoissa yrityksissä toimitusjohtaja ei kuulu yrityksen brändiin vaan hänen tarkoituksensa on yksinkertaisuudessa hoitaa Kauppalehden haastattelut ja yrittää innostaa työntekijöitään hoitamaan tehtävänsä. Markkinointi osasto hoitakoon oman osansa kuten Samsung. Elon Musk tyyppinen toimitusjohtaja on rohkea ja lähes sankarin omainen. Voi vain arvailla onko hänet palkattu vai yrittäjä.

Bisnesmaailman formaateissa paneudutaan sen moniin prosesseihin ja työkaluihin. Milloin tehdään mitäkin analyysia ympäristöstä tai käydään läpi kaikki mahdolliset skenaariot. Myös konsulttie mukana olo on noteerattu, joka kirjan mukaan ironisesti antaa enemmän uskottavuutta kuin omien työntekijöiden käyttö samassa tehtävässä tekisi. Omien työntekijöiden käyttäminen tuntuu olevan tässä formaatissa erittäin epäsuosittua. Parhaiten bisnesmaailman formaatti kukoistaa kun firma miettii jotain uutta ja entuudesta tuntematonta. Työkalut ja strategiassa prosessi korvaa kirjan mukaan sisällön. Näiden eri työkalujen taakse on helppo piiloutua. Pyrkimys olisi löytää työkalujen avulla hämärän peitossa oleva strategia. Tärkempänä kuitenkin pidetään, että työ liikkuu aikataulun mukaan. Sisältöön ei kiinnitetä huomiota jos johto on sokaistunut palvomaan strategiaa.

Bisnesmaailman formaateissa ollaan mielestäni hyvän asian vierellä. On oikeastaan pelottavaa lukea että isossa firmassa voisi olla tämän laatuinen ongelma, jossa piiloudutaan erilaisten Canvasten sekä strategioiden taakse. Liika luottamus mitä tahansa kohtaan ilman kyseenalaistamista ei mielestäni koskaan toimi. Myös pelko ammattitaidottomuudesta voisi johtaa johtajalle

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close