Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Päästöhuijauksen alkeet



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

 

Kuinka vahva brändi yrityksellä tulee olla selvitäkseen maailmanlaajuisesta skandaalista, jossa kyseinen yritys on huijannut miljoonia asiakkaitaan? Ilmeisen vahva. Vuonna 2015 paljastunut Volkswagenin päästöhuijaus oli juuri tällainen ilmiö. Saksalainen autovalmistaja valehteli useiden automallejensa päästöarvot todellisia lukemia 30-40 kertaa pienemmiksi. Tämä kyseinen huijaus kosketti yli 11 miljoonaa Volkswagenia, joista Suomeen oli päätynyt yli 30 tuhatta. Siihen päälle vielä muut konsernin autot, eli Porschet, Audit, Skodat ja Seatit. Skandaalin laajuus oli kerta kaikkiaan massiivinen, ja todellista skaalaa on vaikea ymmärtää. Päästöjen manipulointi kosketti pääasiassa vuosimallien 2009-2015 autoja. Jos ajatellaan, että Suomeen päätyneet yli 30 tuhatta autoa olisi myyty kyseisen 6 vuoden aikana tasaiseen tahtiin, niin maanteillemme on päästetty noin 14 suuripäästöistä autoa päivässä. Siis kuuden vuoden ajan, Volkswagen on tietoisesti huijannut 14 ihmistä päivässä. Suomessa, jossa uusien autojen myynti on muuhun maailmaan verrattuna varsin hidasta ja käytettynä maahan tuotujen autojen määrä kohtuullisen suuri.

 

Mikä sitten ajoi Volkswagenin ottamaan 16 miljardin euron arvoisen riskin? Päästönormien kiristyminen ja suuripäästöisten autojen kasvava verotus ympäri maailmaa ovat varmasti osasyynä. Jos mennään hieman pintaa syvemmälle tekniikan toimintaan, niin pienipäästöiseksi rakennettu moottori vaatii kalliita lisäjärjestelmiä, kuten EGR, AdBlue ja hiukkassuodatin. Kaikki päästöjä vähentävät järjestelmät vaativat aina huoltoa joka lisää auton ylläpitokuluja, ja osaa saatetaan joutua korjaamaan takuun piiriin. Takuun piiriin korjaaminen maksaa taas valmistajalle lisää. Ja esimerkiksi EGR, pakokaasun kierrätysjärjestelmä, jonka tehtävänä on kierrättää likaista pakoilmaa puhtaan imuilman sekaan, karstoittaa moottoria lisäten huollon tarvetta ja lyhentäen moottorin käyttöikää. Pienet, kokoonsa nähden tehokkaat ja pienipäästöiset moottorit ovatkin yleensä käyttöiältään paljon lyhytkestoisempia, kun perinteiset, suuremmat, matalaviritteisemmät ja suurempipäästöiset moottorit. Pienten päästöjen kustannuksella vikaherkemmät ja huonommin kilometrejä kestävät moottorit aiheuttavat huonoa ja vikaherkkää mainetta valmistajalle, vaikka hajoaisivatkin takuuajan ulkopuolella.

 

Toinen syy päästöhujauksen takana lienee kustannustehokas tapa saada autoista houkuttelevampia asiakkaiden silmissä. Nykyisin monet autoilijat arvostavat pieniä päästöjä, ja nekin ketkä eivät juuri päästölukemista välitä hyötyvät auton halvemmasta ostohinnasta maissa, joissa verotus perustuu päästöihin. Suomessakin uusien autojen verotus perustuu päästöihin ja suuripäästöisiä ajoneuvoja rankaistaan surutta. Täällä pohjolassa moni on saattanut tehdä uuden auton ostopäätöksen nimenomaan pienien päästöjen, ja pienen veron perusteella.

 

Miten Volkswagen selviytyi skandaalista? Mielestäni yllättävän hyvin. Ottaen huomioon päästöhuijauksen maailman laajuisen mittakaavan, sekä miljoonat negatiiviset asiakaskokemukset, päästöhuijauksesta puhutaan nykyään yllättävän vähän, jos ollenkaan. Mutta eipä ole ensimmäinen kerta, kun saksalaiset selviävät vääryyksistään kohtuullisen helposti… Avain asemassa lienee Volkswagenin vahvat ja syvälle historiaan ulottuvat juuret, sekä tietenkin mahdollisimman asiallisesti hoidettu julkisuus asian tiimoilta. Tietenkään edellä mainitusta 16 miljardin laskusta ei olisi selvitty ilman konsernin massiivista kokoa. Lyhyen aikavälin vaikutuksia toki oli, myynti laski merkittävästi vähäksi aikaa, sekä merkin maine oli kyseenalainen jonkin aikaa ja etenkin konsernin dieselautoista vitsailtiin avoimesti. Nyt, kolmisen vuotta skandaalin jälkeen, en kuitenkaan henkilökohtaisesti koe päästöhuijauksella olevan suuria merkityksiä asenteisiin Volkswagenia kohtaan. Mitä tästä voi sitten oppia? Älä kuseta asiakkaitasi, ellet ole suuri maailmanlaajuinen konserni. Jos kusetat asiakkaitasi ja jäät siitä kiinni, myönnä se, ja hoida jälkipyykki asiallisesti.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close