Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Osavuositsekkaus – Mondokommando Athletes



Kirjoittanut: Mikko Laaksonen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Osavuositsekkaus- Mondokommando Athletes

 

Mondokommando Athletesin missio on tuottaa tähän maailmaan järkevällä ohjelmoinnilla ja sparraukella omat rajansa ylittäviä supersankareita.

Mondokommando Athletes järjestää yrityksille ja joukkueille juoksukouluja sekä nopeusworkshoppeja. Tarjonnasta löytyy myös henkilökohtaista yksilöityä nopeus, voima, liikkuvuus suorituskykyvalmennusta, niin huippu-urheilijoille kuin myös kuntoilijoille.

Ennen esseen kirjoittamista tutustuin muun muassa Heemi Desingin osavuoksikatsaukseen ja tästä inspiroituneena aloin pohtimaan omasta näkökulmasta kulunutta vuotta oman projektini parissa ja asettamaan lyhyen tähtäimen tavoitteita tälle loppuvuodelle.

Q1

 

Tammi-maaliskuu

Mondokommando Athletes aloittaa toimintansa. Ensimmäisen kvartaalin aikana tein Mondokommando Athletesin kesän myyntiä, mikä on yleisesti ollut valmennuksien osalta vilkkainta aikaa. Kesäisin talvilajien joukkueet ja urheilijat satsaavat enemmän suorituskykynsä parantamiseen. Sitä vastoin kesälajien urheilijoiden kohdalla pyritään herkistelemään ja ottamaan paras mahdollinen teho irti kropasta.

Ensimmäisen kvartaalin jo hyvin alkaneet neuvottelut kesän ja kevään valmennuksista menivät jäihin ja ovat yhä vaakalaudalla vallitsevan maailmantilanteen vuoksi. Pyrin kuitenkin pysymään optimistisena ja uskon, että pystymme suurimman osan valmennuksista toteuttamaan tietyin rajoituksin.

Kyseinen takapakki pisti minut pohtimaan erilaisia mahdollisuuksia viedä yritystä eteenpäin. Näitä ovat nettivalmennukset, palveluntuotteistaminen, maahantuonti jne. Pysähdyin siis pohtimaan Mondokommando Athletesin kannattavuutta ja tulevaisuutta.

Samalla jatkoin valmennuksien pyörittämistä, joita ei pandemia ei ollut pistänyt jäihin. Tässä kohtaa havahduin taas oman aikani myymisen haittapuoliin. Pidän ohjaamisesta erittäin paljon, mutta yhden ihmisen aikaresurssit ovat rajalliset. Varsinkin liikunta- ja hyvinvointialalla ohjauspaikkojen välillä kulkeminen syö ison osan työpäivästä. Tästä johtuen ohjausten tulisi olla vain osa Mondokommando Athletesin toimintaa, jotta se olisi kannattavaa. Jossain vaiheessa olisi myös hienoa alihankkia valmentajia, jotka voisivat hoitaa itse valmennustyön.

 

 

Q2

 

Huhtikuu-kesäkuu

Huhtikuussa, toisen kvartaalin alussa olen jatkanut ohjauksia ja keskittynyt brändini kirkastamiseen ja punaisen langan löytämiseen, erilaisin sytykkein, webinaarein ja lähtein. Kuluvassa kvartaalissa tulen keskittymään brändini ilmeen luomiseen esimerkiksi logosuunnittelun ja verkkosivujen rakentamisen kautta, sekä kuva- ja videopankin kartuttamiseen sosiaalisen median sisällöntuotantoa varten.

Tässä kvartaalissa kuluja tulee olemaan autolla ajettujen kilometrien lisäksi Mondokommando Athletes hupparien tilaamisesta aiheutuvat kulut. Verkkosivuni tulevat olemaan sen verran yksinkertaiset näin alkuun, että ne rakennan itse wixin kautta. Kuvapankki toteutuu myös kuluitta ystävien avulla. Myyntiin ja markkinointiin olen budjetoinut aluksi vain rutkasti omaa aikaani.

Varmoja tuloja tälle kvartaalille on vain noin 500 €+alv 10%. Kesän valmennukset ovat vielä epävarmoja, mutta jos alustavasti neuvotellut valmennukset toteutuvat, tulisi näistä kahdesta noin 1600€ +alv10%. Ei voida siis vielä puhua, että näillä toimilla täysipäiväiseksi yrittäjäksi voisi lähteä. Suhtaudun kuitenkin maltilla projektiini ja uskon sen kasvavan pikkuhiljaa sivubisneksestä vieläkin kannattavammaksi toiminnaksi. Olen kuitenkin toistaiseksi projektissani yksin, joten rauhakseen on edettävä.

Näiden toimien, mitä teen brändini ilmeen ja kehittämisen eteen, tulisi näkyä tuloksessa selkeämmin viimeistään syksyllä, jolloin toivottavasti toteutuisivat kesällä myydyt juoksukoulut. Toivon saavani myös kauppaa esimerkiksi Linkedinin kautta, sillä tulen panostamaan jatkossa enemmän social sellingiin, mistä kirjoitin tämän esseen.

 

 

Kannattavuus ja skaalautuvuus

Ohjauksien myynti on ollut kannattavaa liiketoimintaa. Myyn tietotaitoani eikä siitä suuremmin synny kustannuksia yritykselle. Toiminta ei kuitenkaan tällaisenaan ole skaalautuvaa sitten millään. Pohdinkin Mondokommando Athletesin transaktiopohjaisen laskutuksen ympärille nyt erilaisia liiketoimintamalleja, kuten tuotemyyntiä, verkko- ja etävalmennukset tilaajamallilla. Näin saisin liiketoiminnan kasvamaan ja skaalautumaan paremmin.

Panostan myyntini social sellingiin, missä annan aidosti ilmaiseksi ajatuksiani ja luon brändini tunnettavaksi ja kasvatan luottamusta asiakkaisiin. Raha ei suuressa määrin liiku alussa. Maineen karttuessa tämä maine kaupallistetaan jossain toisessa muodossa. Ensin luodaan kysyntä ja brändi, jota sitten myöhemmin kaupallistetaan.

 

Koko vuoden tavoitteet

Korona aika antaa minulle hyvän sauman kehittää osaamistani. Osallistun nyt kevään ja kesän aikana psyykkisen valmennuksen perusteet opintojaksolle, josta saan myös 3 opintopistettä. Haluan myös osallistua erilaisiin yrittäjyyttä ja liikunta-alaa käsitteleviin webinaareihin. Lisäksi luen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esimerkkinä mm. Mikko Ojasen valmennatko vaikuttavasti, Dettmann ja johtamisen taito, sekä erilaisia valmennusopinkirjoja ja tuoreimpia tutkimuksia suorituskyvystä.

Vuoden myyntitavoite on kokonaisuudessaan 5000€ +alv 10%. Maltillinen vuositavoite myynnillisesti antaa minulle aikaa myös miettiä, miten erotun muista kilpailijoista ja millainen on ihanne-asiakkaani.

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi