Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Oppimista oppimassa



Kirjoittanut: Waltteri Kolkka - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Otatko Opiksesi?
Mikko Ojanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mikko Ojasen kirja Otatko Opiksesi (2018) on lyhyt mutta avartava katsaus oppimiseen ja sen erilaisiin tapoihin. Yksi kirjan pääteeseistä, joka useasti kerrataan, on ”Tajuissaan oleva ihminen oppii paremmin”. Hieman syvennetymmin siis “keskittyneet ja levänneet ihmiset oppivat paremmin kuin väsyneet ja kyllästyneet.” Kuulostaa jopa humoristisen yksinkertaiselta, mutta miksi tuollaista asiaa sitten edes mainitaan?

Olen usein omassa opiskeluelämässäni huomannut sallittua enemmän väsymystä, uupumusta ja ajatusten karkailua täysin epäolennaisiin asioihin. Joskus olen saattanut jopa nuokkua oikeasti kiinnostavilla luennoilla. Näiden kokemusten perusteella voidaan sanoa, että olen toiminut täysin tämän teesin vastaisesti, ja olettanut aivojeni toimivan itsekseen ilman huolenpitoa. Vähäiset yöunet, epäolennaisiin häiriötekijöihin keskittyminen sekä silkka kiinnostuksen puute ovat tekijöitä, jotka tällaiseen saattavat johtaa. Kirjan luettuani kuitenkin oivalsin, että opiskeluun hyvin paljon vaikuttava tekijä on se, miten tunnemme onnistuvamme itse oppimisessa. Jos koemme, että luennoilla mikään ei jää päähän, tai että tekemälläkään ei tule tuloksia, onko mikään ihme, jos emme arvosta seuraavan päivän oppimismahdollisuuksia tarpeeksi mennäksemme ajoissa nukkumaan.

Kirja sisältää paljon hyviä vinkkejä oppimisen tehostamiseen, joista yksi on tuplawarmistaminen. Se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan opitun kertaamista niin, että varmistut asioista, jotka olet jo kerran kuullut. Ihmisaivot pystyvät sisäistämään vain tietyn määrän tietoa päivää tai luentoa kohden, jonka vuoksi onkin tärkeää pyrkiä saamaan optimaalinen määrä tietoa jokaisella oppimiskerralla, ja sen jälkeen kerrata näitä tietoja, jotta ne jäävät varmasti päähän. Tämän demonstroimiseksi on pidetty muun muassa luentoja, joissa läpikäytyjä asioita kerrattiin useampaan kertaan. Kun ihmiset tajusivat tämän, ensireaktio oli hieman häkeltynyt, ja tätä kyseenalaistettiin. Kuitenkin juuri tällainen havahtuminen siihen, että on kuullut nuo asiat ennenkin, on yksi oppimista parhaiten tehostavista keinoista. Tuplavarmistus on tapa, jonka varmasti aion viedä myös käytäntöön.

Parempiin oppimistuloksiin pääsy on myös keskiössä kirjassa, ja siihenkin lukija saa useita vinkkejä. Tärkeintä kuitenkin loppujen lopuksi on itsensä tutkiskelu siinä, millaisilla tavoilla oppii. Monelle perinteinen kuuntele ja kirjaa ylös -lähestymistapa on se ainoa, mitä oikeastaan on enemmän kokeillut ja käyttänyt. Mitä jos sen ympärille laatisi aidosti oppimista tehostavan ”turvaverkon”, jotta saisi yhä enemmän irti opiskelusta?

Peruskoulun jälkeen olemme jokainen täysin itse vastuussa oppimisestamme, joten on myös olennaista, että olemme oppineet oppimaan oikein juuri meille. Ainakin sen pitäisi olla tavoitteena, mikäli juuri nyt ei tunnu siltä. Kirjat, valmennukset ja elämänohjeet ovat kuitenkin loppujen lopuksi vain työkaluja, ja on meidän vastuullamme oppia käyttämään niitä. Ensimmäisenä kannattaa miettiä omia motiivejaan oppimiselle. Teenkö tätä itselleni, vai jollekin muulle? Onko opiskelun ajava voima kurssin läpi pääseminen, vai se, että oikeasti oppii jotain arvokasta, ja kehittyy taas ihmisenä? Nämä asiat on hyvä kysyä itseltään ensimmäisenä, ja samalla punnita, kuinka tärkeänä pidät opittavaa asiaa.

Kiireen ja laiskuuden eliminointiin kirja antaa myös työkaluja. Siinä tuodaan esille, että oikeasti luomme aivan oman kiireemme ja muunkin elinympäristömme. Aikataulutus on taito, jota harjoittamalla pystyt itse luomaan itsellesi optimaalisen ympäristön parhaaseen mahdolliseen tuottavuuteen. Ja jos laiskuus vaivaa, aseta tehtäville töille selkeät ajat, jolloin et keskity mihinkään muuhun. Pikaviestimet, somet ja muut häiriötekijät on loppujen lopuksi helppo mykistää ja laittaa sivuun vaikka muutamaksi tunniksi, jotka voit sitten pyhittää tehokkaalle työskentelylle.

Tuplawarmistaminen on kirjailija Mikko ”OJ” Ojasen perustaman yrityksen Kaswu Oy:n kehittelemä oppimisen ja työnteon tehostaja. Se perustuu saadun tiedon kertaamiseen samana päivänä oppimisen jälkeen, sekä muistiinpanoihin palaamiseen myös myöhemmin. Luottaminen pelkästään omiin aivoihin tiedon varastona on mielestäni ylimielistä, ja sen välttäminen on yksi parhaista asioista mitä voi oppimisen näkökulmasta itselleen tehdä.

Aivojemme tehtävänä on luoda ideoita, ei varastoida niitä. – David Allen

Tämä kirja toimii monien muiden tapaan ikään kuin ponnahduslautana hyviin oppimisen tapoihin. Se haastaa lukijaa tekemään asioita, joita ei välttämättä ennen ole oppimiseen kokeillut. Yksi parhaista oli mielestäni noin kirjan puolivälissä, jossa lukijaa kehotettiin kertaamaan viisi parasta kirjastaan saamaa oppia. Se oli herättävää, sillä huomasin, että jouduin hieman taistelemaan, että sain nuo parhaat asiat aivoistani irti. Samalla se opetti minua kertaamaan asioita, vaikken ollutkaan kirjan kanssa vielä valmis, sekä ajattelemaan kriittisesti kirjan jokaista oppia ja laittamaan niitä jonkinlaiseen järjestykseen sen perusteella, mitä mieltä itse niistä olin.

Kaiken kaikkiaan koin kirjan jälkeen saaneeni hyviä eväitä oppimiselle, ja olenkin jo tehostanut oppimistani sen pohjalta. Pyrin aina olemaan hyvässä vireystilassa ennen oppimista ja myös ennen työntekoa. En aloita kertaamista vasta aiheen käsittelyn loputtua, vaan pyrin tekemään sitä jatkuvasti. Oppimisen oppiminen vaatii jatkuvaa työtä ja valveutuneisuutta oman mielen toimintaan, ja samalla olen myös oppinut metodeja, jotka eivät toimi itselleni. Tämän kaiken kautta pyrin löytämään itselleni toimivan kaavan oppimiseen, jotta pystyn vastaisuudessa sisäistämään optimaalisen määrän tietoa, ja keskittymään olennaiseen.

 

Lähteet: Ojanen M. – Otatko Opiksesi? (2018)

Kommentit
  • Kiitos Waltteri kattavasta kirjan arviosta. Toden totta, olet oivaltanut Tuplawarmistuksen idean mainiosti.
    Terveisin,
    Mikko Ojanen

    13.1.2020
Kommentoi