Tampere
02 Dec, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Oppimisen futurologiaa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikäs sen mukavampaa kuin oppia uusia taitoja. Jokainen meistä on varmasti unelmoinut olevansa maailman paras jossain tietyssä asiassa. Olkoon tämä asia sitten työhön, harrastukseen tai vapaa-aikaan liittyvä. Tärkeintä on kuitenkin, että unelmoi ja on kiinnostunut uusista asioista. Tiede lehti kertoikin näin perjantain kunniaksi, että tämän kaltaisille innokkaille uuden osaamisen tavoittelijoille ja ihmettelijöille voisi tulevaisuudessa olla paljonkin duunia tiedossa, sillä melkein kaikelle osaamiselle on nyt asetettu parasta ennen päiväys. Et enää ole opiskele ensin ja suorita sen jälkeen opittua, vaan sinun tulee samaan aikaan opiskella ja suorittaa jatkuvasti. Kuulostaako rankalta? Ei välttämättä. Riippuu siitä, miten asiaa katsoo.

Puhutaanpa hetki siitä oppimisesta. Jokainen oppii omalla tavallaan. Jotkut kuuntelemalla, jotkut tekemällä ja jotkut taas virheistään, mutta omaa mielenkiintoa asiaa kohtaan se ainakin vaatii. Itse olen sellainen heppu, jolla on lapsenomainen kiinnostus kaikkea uutta kohtaan. Jos on joku asia mitä en ymmärrä tai en osaa tehdä, niin tietysti siitä pitää ottaa selvää ja kokeilla. Pakkohan jonkun on se osata tehdä? Huippuahan se olisi, jos tämä joku vielä haluaisi jakaa tietoaan minulle. Ja kyllähän he haluavat. Eikä se ole pelkkää teoriatietoa mitä internetissä, kirjoissa tai elävässä elämässä jaetaan, vaan myös mielenkiintoa. On vaikea tietää, olisinko kiinnostunut jostain asiasta, jos en edes tiedä sen olemassaolosta. Ja kun sinulle uusi asia alkaa pikkuhiljaa saaman muotoa päässäsi se herättää sinussa uusia kysymyksiä, johon janoat vastauksia.

 

6-7 ammatin sukupolvi

 

Vaikka nyt puhutaan, että ihmisellä tulee olemaan kuudesta seitsemään eri ammattia työikänsä aikana, niin sillä ei välttämättä tarkoiteta sitä, etteikö ne työtehtävät voisi olla saman yrityksen sisällä. Työnkuvat muuttuvat teknologian kehittyessä ja kulutustottumusten mukana, mutta työntekijöiden ohella myös yritykset muuttavat toimintatapojaan niiden mukana. Työnantajat kehittävät nyt toimintansa lisäksi työntekijöidensä osaamista, panostamalla heidän koulutukseen. Työntekijöiden terveydestä ja kouluttamisesta tulee muotoutumaan suuri osa yritysten jokapäiväistä toimintaa, jos ne haluavat pysyä kehityksessä mukana. Monet suuret ja menestyvät yritykset ovat jo tämän tajunneet ja panostavat huomattavia summia siihen, että heidän työntekijänsä saavat kiinnostua uusista asioista ja että he olisivat halukkaita kehittämään itseään yrityksen liiketoiminnan eteen. Nykypäivän yrityksen tulisi toimia uuden osaamisen ja innostuksen jakajana työntekijöilleen. Tämä ei pelkästään turvaa yrityksen kilpailuetua markkinoilla, vaan myös ajaa työntekijän ja työnantajan yhteisiä etuja. Kouluttava ja kouluttautumiseen inspiroiva yritys saa varustettua työntekijöistään entistä tuottavampia resursseja toimintaansa ja uusia taitoja sekä osaamista saavat työntekijät ovat valmiita hyödyntämään tätä opittua oman työuransa siivittäjänä.

Uskonkin, että raja työpaikan ja oppilaitoksen välillä hämärtyy tulevaisuudessa ja katoaa jopa kokonaan tietyssä määrin. Yksityisen- ja julkisen tahon yritykset tulevat olemaan tulevaisuuden yliopistoja, joissa tietopääomaa kasvatetaan ja jaetaan koko organisaation kesken. Perinteisen koulutuksen rooli tulee olemaan enemmän juurikin oppimiseen opettelua ja pohjan rakentamista sille tiedolle, jota me tulemme jatkossa työelämässämme kehittämään.

 

 

Blogi perustuu pitkälti Tiede verkkolehden artikkeliin “Nuoret aikuiset kuuluvat 7 ammatin sukupolveen”. Kannattaa lukaista jos oma tulevaisuus edes vähän kiinnostelee.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/nuoret_aikuiset_kuuluvat_7_ammatin_sukupolveen

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close