Tampere
23 Apr, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Oppeja ja koppeja myyntipäiviltä.



Kirjoittanut: Santeri Simonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Oivaltava myyntityö - Asiakkaana organisaatio
Sirpa Hänti
Liisa Karisto-Mertanen
Heidi Kock
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Näin se vuosi on vain hujahtanut ja istun junassa menossa kotiin äitienpäivän viettoon. Tämä on tälle lukukautta viimeinen essee ja aiheena on juuri tällä viikolla olleet pinkkujen myyntipäivät. Myyntipäivät ovat tärkeä osa Proakatemian pinkkutiimien myynnin kurssia, sillä niillä päästään kokeilemaan ja haastamaan itseä myynnin suhteen käytännössä. Kuten käytännössä lähes aina Proakatemialla tälläkin kertaa toimittiin oikeiden tuotteiden ja yritysten kanssa. Saimme ilon ja kunnian tehdä yhteistyötä Revena osuuskunnan projektien Willarin ja sekä Pihurin kanssa. Pihurit on nyttemmin osakeyhtiöitetty laajasti erilaisia pihapalveluita tarjoava yritys, joka oli myös palvelumuotoilukurssin toinen toimeksiantaja. Willari on taas uusi Kuninkaankulmassa aivan näinä hetkinä avautuva polkupyörien pop in pyörähuolto sekä vuokraamo.

Myyntikurssin aikana kävi ainakin itselleni selväksi se, että merkittävä osa muistakin pinkuista kokee myymisen vaikeaksi tai epämiellyttäväksi. On siis mukavaa, että en ole asian kanssa yksin ja meillä on mahdollisuus sparrata huippumyyjien kanssa. Minulle jäi vahva fiilis, että koska myyntipäivät tulivat kaikille tiimeille jokseenkin puuntakaa niihin ei mikään tiimeistä ehtinyt määräänsä enempää valmistautumaan. Meilläkin Kipinässä tehtiin valmistelut vasta myyntipäiviä edeltävänä viikonloppuna ja projektipäälliköiksi valikoituvat allekirjoittanut ja Oona. Meillä molemmilla oli hyvä kokemus myyntipäivistä itseasiassa juurikin Revenan tiimistä myyntipäiviltä 2020.

Oma suhtautumisena myyntipäivä tyyppisiin tapahtumiin on hieman ristiriitainen. Tykkään myyntipäivien tuomasta hyvästä kilpailuhengestä ja energiasta. En kuitenkaan tykkää siitä, että myyntipäivistä helposti tulee tuputtamismyyntiä ja niissä tapahtuu helposti päällekkäisyyksiä, sillä toimintaa ei koordinoida keskitetysti. Tämä voi antaa minusta Proakatemiasta, tiimiyrityksistä sekä erityisesti myytävistä tuotteista pahimmillaan todella huonon kuvan, jos tapahtuu esimerkiksi paljon päällekkäisyyksiä. Revenan myyntipäiviltä oli kuitenkin jäänyt päällimmäisenä mieleen hyvä fiilis ja yhdessä tekemisen meininki, jota halusimme Oonan kanssa lähteä tuomaan myös näille myyntipäiville.

Pihureiden tuote ei saanut itseäni aluksi vakuutettua ja ajattelin toimeksiantajan infossa, että tulee tuskaa olemaan saada edes muutama liidi. Toimeksiantona oli siis hankkia Pihurille laatuliidejä eli hankkia heille kontakteja, jotka ovat kiinnostuneita pihan arviointikäynnistä. Päivän alkuun mietin, että tuleeko tästä mitään. Lopulta liidejä alkoikin tippua tasaisesti ja nostimme päivän tavoitetta neljästi edellisten täyttyessä. Voin henkilökohtaisesti vakuuttaa, että toimeksiantajan asettama tavoite laatuliideistä täyttyy. Jalkauduimme Tampereen ympäryskuntiin, otimme somea haltuun ja meillä oli lisäksi 2 ständiä. Jätimme kylmäkontaktoinnin puhelimitse marginaaliin, koska meillä ei ole käytössä kunnollista kontaktienhankkimisjärjestelmää. Kulmana puhelinsoitoissa käytettiin kiireisten yrittäjien avuntarvetta pihanhoidon kanssa.

Willari kolahti allekirjoittaneelle heti alkuun – projektissa on itselle kolahtavia kulmia. Tyylikkäästi brändätty pop-up toiminta, uusi konsepti sekä mikä hienointa niin sähköpyörien yhteiskäyttö. Projektipäälliköt Nelly ja Annika olivat tehneet erinomaista työtä ennakkoperehdytysmateriaalin ja ylipäätään koko projektin kanssa. Tuotteena meillä oli Willarin keväthuoltolahjakortit, joka oli minusta hyvin hinnoiteltu. Tiedossa oli myös, että Tampereella on ylikysyntä polkupyörähuolloista tällä hetkellä. Lopulta kuitenkin yllätti, kuinka vaikeaa Willaria lopulta olikin myydä – olin itse odottanut paljon enemmän.

Mitkä siis ovat ne opit ja kopit tulevaisuutta varten? On ensiarvoisen tärkeää uskoa siihen tuotteeseen mitä myy. Onneksi Pihurit todisti arvonsa ja sain olla väärässä. Se on hieno tunne. Kuitenkin on vaikeaa lähteä myymään tuotetta, johon ei usko. On tärkeää olla joku koukku, joka saa asiakkaan kiinnostumaan. Panostimme molempina päivinä ständien toteutukseen. Jaoimme kahvia ja karkkia ja yritimme keksiä jonkin hauskan visuaalisen kulman.  Itsessään esimerkiksi Pihureiden tuotteen 0€ hinta toimi hyvänä houkuttimena. Huomattava vaikutus on myös oikealla ajoituksella. Uskon, että Willarin kanssa olisimme menestyneet paremmin muutamaa viikkoa aiemmin eli olimme nyt jo ns. myöhässä keväthuolto sesongista. Jos on tiskin toisella puolella toimeksiantajana, on todella tärkeää saada kattava informaatio myyntitiimille ja saada konseptista & tuotteesta mahdollisimman selkeä. Silloin kun myyjä ymmärtää tuotteen helposti uskon, että se aukeaa myös asiakkaalle. Ylipäätään on tärkeää jakaa onnistumisia ja hyvää haippia koko myyntitiimin kesken, sillä menestys ruokkii menestystä ja luo jokaiselle positiivista painetta tehdä tulosta.

Mielestäni onnistuimme tiiminä kokonaisuutena olemassa oleviin aikaresursseihin nähden erittäin hyvin ja kaikki kynnelle kykenevät olivat mukana myyntipäivissä. Jos myyntipäiviin olisi ollut enemmän aikaa aiheesta olisi voinut pitää vähintään yhden pajan ja tehdä yhä parempaa ennakkotyötä esimerkiksi kontaktien hankinnassa. Tiimissämme on selvästi erilaisia myyjiä ja syksyn myyntipäivillä menestyksen kannalta on tärkeää, että saadaan jokainen tekemään sitä missä on hyvä. Uskon vahvasti, että jokainen osaa myydä, kun löytää siihen oman kulmansa ja on sinut asian kanssa. Väkisin vääntämällä ei tule kuin pahaa mieltä, vaikka myynti toki myös vaatii sitkeyttä ainakin toisinaan. Kuitenkin tämä oli vasta hyvä harjoitus ja meillä on vielä paljon tehtävää tuleville syksyn myyntipäiville. Näin tätä kokemusta reflektoiden lähtisin mielelläni mukaan tiimimme projektitiimiin työstämään syksyn myyntipäiviä.

Kuitenkin tärkein oppi ja koppi myyntipäiviltä ja myynnin kurssilta on varmasti se mitä myös esimerkiksi myynnin perusteoksissakin korostetaan. Nykypäivänä myyntiä tapahtuu melkein kaikkialla ja meidän jokaisen toimesta. (Hänti, Kairisto-Mertanen & Kock. 2016.) Ennen kaikkea tärkeimpänä pointtina se, että yritystoiminta ei toimi, menesty ja kasva ilman toimivaa myyntiä. Siinäpä meille tiimiyrittäjille ajateltavaa tulevaa syksyyn.

Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., Kock, H. Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. 1. painos. Helsinki: Edita, 2016.

Hei ja tervetuloa tutkimaan millaisia ajatuksia allekirjoittaneen matkan varrella Proakatemialla on syntynyt!

Kommentoi