


Opit kopit ja flopit: Tapahtumien järjestäminen
Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
On hyviä tapahtumia, tapahtumia ja niitä tapahtumia joista oppii eniten!
Kahvila Lempi brändäytyi viime kesänä koko perheen tapahtuma kahvilaksi. Koen että kahviloilla on hyvä sauma kasvattaa liiketoimintaansa tapahtumien avulla. Lempi tarjosi koko perheen tekemistä pääsääntöisesti viikonloppuisin kahvilan edustalla Koskipuistossa. Tapahtumia markkinoitiin paikallisissa Facebook ryhmissä, viereisessä leikkipuistossa mainosten avulla sekä somessa maksetun markkinoinnin keinoin. Oppeja ja koppeja Lemmen tapahtumista:
– Ole luova etenkin lapsille suunnatuissa tapahtumissa! Salapoliisi rata saattaa kuulostaa erikoiselta mutta mitä oudompaa se on sinusta, sitä hauskempaa lasten mielestä. Muista myös että lapsiperheiden tapahtumaksi voi riittää kasvomaalaus ja jaettavat ilmapallot, lapset innostuvat pienestä.
– Solmi yhteistyöstä aina kirjallinen sopimus missä kerrotaan mitä kumpikin osapuoli on velvollisia tapahtuman eteen tekemään. Lempi teki yhteistyötä erään tunnetun yrityksen kanssa josta saimme paljon arvokasta tavaraa lainaksi, kuka korvaa jos jotakin häviää tai sattuu?
-Hyödynnä Visit Tampereen tapahtumakalenteri ja lisää tapahtumasi sinne.
– Tee tapahtumasta lehdistötiedote mikäli tapahtuman luonne on sen mukainen.
– Markkinoi tapahtumaasi ilmaiseksi aihealueesi Facebook ryhmissä, muista tarkistaa aina onko ryhmä hmässä mainostaminen sallittu.
– Hyödynnä perinteisiä mainos flyereita. Kiinnitä tapahtuma alueen lähettyville, muista tarkistaa tontin omistajalta lupa mainoksiin.
– Ennen tapahtuman alkua promotkaa lähialueella tulevasta tapahtumasta, tällä keinolla saimme kahvilalle paljon ihmisiä. Ei siis auta odotella mikäli asiakkaita ei näy vaan käyttää aika tehokkaasti niiden hankintaan.
– Mikäli teet yhteistyötä yrityksen X kanssa, muista laskea paljonko sinulle tulee kuluja mikäli yritys X ei ole tapahtumassa kuitenkaan edustamassa. Neuvottele korvauksesta tai muusta vastineesta.
Saawa järjestää jälleen pop up kahvilan Rauhaniemen kupeeseen hiihtolomaviikolla. Näitä oppeja ja koppeja on hyödynnetty myös jääkahvilan kehittämisessä. Pop up kahvila on yhtä tapahtumaa jolloin markkinointiin tulee satsata rahallisesti sekä ajallisesti.
Tekemällä oppii, ja ensimmäinen tapahtumasi saattaa olla aivan floppi. Onneksi seuraavan kerran tapahtumaa järjestettäessä asiat sujuu jo ensimmäistä kertaa paremmin.
Toivottavasti opeistamme oli sinulle hyötyä,
toivon sinulle tapahtuma rikasta kevättä!