Tampere
24 Nov, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Opinnäytetyöhön brändiajattelua



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Opinnäytetyöhön brändiajattelua

 

Kyseistä kirjaa ollaan kehuttu opiskeluaikanani erittäin paljon. Pelkkä kirjasuositus ei yleensä saa minua lukemaan, mutta brändiajattelun ajankohtaisuus sai minut kiinnostumaan Brändikkäästä. Miksi sitten brändiajattelu on minulle ajankohtaista? Opinnäytetyöni aiheena on luoda täysin uudenlainen palvelukonsepti, mikä tultaisiin myös toteuttamaan. Liiketoimintasuunnitelman ja muun ohella on erittäin tarpeellista miettiä myös, miten brändin avulla pystyy pureutumaan paremmin ihmisten mieleen ja erottua kilpailussa.

”Brändin pärstä on helppo rakentaa, sielu vaikea. Se ei synny keinotekoisesti, vaan rehdillä itsetutkiskelulla. Jos et ole aito, jäät kiinni!”

Minut sai pohtimaan käsitteet merkki ja brändi. Onko sanaan brändi pureuduttu perusteellisemmin kuin ennen, vai onko sitä vain ollut liian nuori kiinnostuakseen. Nuorena tyttönä oli tärkeää, että oli ”merkki” vaatteita, niin onko näillä merkkivaatteilla ollut siihen aikaan vahva brändi? Mikä tekee vaatteista merkkivaatteita, miksi H&M vaatteet eivät ole merkkivaatteita? Onhan H&M todella vahva brändi. Onko H&M valinnut tietoisesti tiensä siten, että he aikovat tehdä koko maailmalle halpaa muotia? Onko se sitten H&M brändi, eli ajatus mitä H&M tekee?
Itse ajattelen, että brändi voi hyvin muodostua jo ennen tuotetta tai palvelua. Se on ehkä myös tärkeää, koska liikeidea muuttuu matkalla moneen suuntaan ja voi jopa muuttua kokonaan. Silloin jos ainakin brändin sielu on mietitty, pohjalle jää aina jotain.

”Parhaimmillaan brändien puhe kumpuaa aidosta tekemisestä, ei sepitetyistä ja lavastetuista tilanteista. Brändien onkin nyt tuotteiden rinnalla nostettava esiin tuotekehitys, ihmiset ja yhteisöt.”

Opinnäytetyöhön ja uuteen palvelukonseptiin sisältyy käytännössä ainoastaan sen tarjoama palvelu. Jotain konkreettistakin on, mutta brändin muodostumista varten on pienetkin asiat otettava huomioon. Haastavaksi brändin kannalta konseptissa nousee se, että on kaksi eri asiakasryhmää. Heille palvelukonsepti tarkoittaa ja tarjoaa eri asioita.

”Teet vain paremman näköistä ja kerrot siitä mielenkiintoisemmin kuin muut.”

Kun surffailee sosiaalisessa mediassa, silmiin osuu paljon mielenkiintoisia yrityksiä, jotka ovat erityisesti visuaalisesti kauniita. Ennen kuin tiedät edes mitä yritys tekee, pidät sitä jo inspiroivana ja ajattelet ”hei tuolta voisi ostaa jotain.” Tässä on selkeästi osattu valita kohderyhmä, sekä brändätä sen mukaisesti. Koulussa kuulin mielenkiintoisen jutun henkilöstä, joka oli luonut sosiaalisen mediaan kanavaan uuden vaatebrändin. Hän oli osannut tehdä siitä houkuttelevan ja pelkän Facebookin avulla brändi nousi ihmisten tietoisuuteen ja kiinnostus räjähti. Tässä kohtaa ei ollut yritystä, vaatteita, ei mitään.

”Voit vain yrittää luotsata brändiä inspiroimalla yhteisöjä. Verkkofirmojen perustamiskulut ovat painuneet nollaan, samoin brändin rakennuskulut. Ennen brändin rakentaminen vaati mainoksia ja mahdottomasti rahaa, nyt kekseliäs ja uudistumiskykyinen rakentaa brändejä ja kommunikoi pienellä.”

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close