Tampere
23 Feb, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Opi johtamaan omia tunteitasi



Kirjoittanut: Iines Vänninmaja - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Johda tunteita - Menesty työelämässä
Camilla Tuominen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Kiireellinen kalenteri, stressaava työ, henkilökohtaisen elämän tasapainottaminen ja oman onnellisuuden lisääminen. Instagramissa näkee iloisia kuvia ihmisistä latte kädessä syksyn auringonpaisteessa ja murheita ei tunnu olevan. Tämä lisää yhteiskunnassamme stressiä siitä, että kaikki voivat paremmin kuin minä itse ja oma onnellisuusaste notkahtaa pykälän alemmaksi. Monet asiat voivat arjessa tuntua vaikealta ja kasaantua oman pään sisällä selittämättömäksi sumukasaksi. Se aiheuttaa erilaisia negatiivisia tunnetiloja, varsinkin jos niistä ei puhuta kenellekään tai ratkota sen aiheuttamia syitä. Käsittelen tässä esseessä Camilla Tuomisen Johda tunteita – menesty työelämässä -kirjasta opittuja vinkkejä ja pohdintoja, joilla voi alkaa johtamaan omia tunteita ja tiedostamaan niiden tarkoituksen.

 

Aivojen tunnemössö ja tunteiden nimeäminen

Jos emme käsittele ja ole tietoisia erilaisista tunteistamme, jäävät ne epämääräiseksi mössöksi aivoihimme ja näin aivot tulkitsevat sen mahdolliseksi uhaksi. Tämmöinen uhkavalmiustila vie meiltä hirveästi energiaa, sillä mieli muistuttelee jatkuvasti, että tämä epämääräinen tunnemössö pitäisi käsitellä. Jos emme käsittele sitä, pahentaa se meidän ahdistustamme ja luo lisää epämiellyttäviä tunnetiloja. Tämä vihollinen ja uhka voi olla esimerkiksi tuleva deadline, henkilökohtaisen elämän jokin epävarmuus tai muu asia, joka pitäisi saada hoidettua. Jotta olomme rauhoittuu ja hieman rentoudumme, pitäisi meidän syventyä miettimään, mikä tunne tällä hetkellä on ja mikä sen aiheuttaa. Esimerkiksi kauhea stressi, miksi ja mitkä asiat siihen vaikuttaa? Muut tunnetilat; Ahdistus. Pelko. Innostus. Epävarmuus. Uteliaisuus. Kun alamme tutkimaan rennolla otteella mitä tunnemme, alamme löytämään askelia eteenpäin, pois tunnemössön alta. (Tuominen, C. 2020.)

Olen itse huomannut, kun arjessa oppii tunnistamaan ja lokeroimaan eri tunteita, voi ne olla isona apuna päätöksien teossa sekä vaikuttaa elämään positiivisesti. Mieleni osaa viisaasti kertoa jatkuvalla syötöllä itselleni, kuinka edetä erilaisissa tilanteissa, mihin ei välttämättä ”looginen ja järkevä päättely” pysty. Tietynlainen intuitio sekä fyysiset oireet ovat itselläni olleet aina todella voimakkaita, mitä tulee erilaisten tunteiden tuntemiseen ja niiden ilmaisuun. Pitkään vihasin ja olin itselleni katkera tästä, sillä nämä oireet tuntuivat rajoittavan elämääni. Nykyään otan kaiken uteliaana vastaan, sillä tiedostaessani nämä oireet ja tunteet, saan ne myös käsiteltyä ja tiedän missä mennään, niin fyysisesti kuin henkisesti. Esimerkiksi kroppani viestii herkästi, jos tarvitsee lepoa tai jos koen tekeväni ”vääriä päätöksiä” liittyen vaikka elämän eri vaiheisiin tai ihmissuhteisiin. On mielenkiintoista seurata, kuinka oma kroppani tietää monesti erilaiset tunnetilani, ennen kuin itse tiedostan niiden olemassaolon.

”Pidemmän päälle mikään määrä urheilua, vihersmoothieita, to do-listoja, tai tavaraa ei auta, jos veneemme vuotaa. Meillä pitää olla myös vahva kyky kohdata negatiivisia tunteita ja kohdata veneemme vuotokohdat.” – Camilla Tuominen

 

Hurmoksen tunne-elämä 

Nostin yksi päivä viikkopalaverissa kissan pöydälle ja annoin patoutuneiden tunteiden tulla ulos. Huvittavinta tässä oli se, että minut nimitettiin palaverin alussa kuukauden kingiksi ja istuin siinä tiara päässä ja ruusu kädessä, hieman itkua tihrustaen ja kerroin mitkä asiat minua vaivaa tiimissä. Meidän pitää opetella puhumaan suoraan ja paljon avoimemmin, jotta pystytään luomaan turvallinen ja toimiva tiimi. Se on kuin tikittävä aikapommi, jos jätämme tärkeät asiat jotka vaivaavat kytemään pään sisälle eikä oteta niitä koskaan puheeksi, varsinkin jos ne ovat asioita, joita pitäisi yhdessä lähteä tiiminä kehittämään. On myös tärkeetä, ettei vellota turhanpäiväisessä negatiivisuudessa, vaan lähdetään vaikuttamaan niihin asioihin, joissa on selkeästi potentiaalinen kehityskohta. Yleisesti ajatellen, jos on negatiivisia tunteita tai asioita, joista haluaa valittaa muille, pitäisi olla mietittynä edes jokin ratkaisu niihin.

Mitä enemmän piilottelemme asioita ja tunteita, sitä suuremman vallan ne saavat meistä. Kun pystymme puhumaan asioista, jotka selkeästi vaivaavat mieltämme, niiden valta meihin vähenee ja tunteen voima hälvenee. Elämä jatkuu, hengitys tuntuu kevyemmältä ja oma henkinen reppu kevenee ja on helpompi jatkaa matkaa. (Tuominen, C. 2020.)

 

Olenko minä se mätä omena?

Kun sain purettua harmitukseni tiimille, aloin pohtimaan omaa tonttiani ja sitä, onko tekemisessäni jotain mätää tai mitä voisin alkaa parantamaan asenteessani ja käytöksessäni. Tunteiden johtamisen opettelu pitää aloittaa itsestä ja rehellisesti miettiä asioita, esimerkiksi olenko minä se valittaja, vaikka valitan, että muut valittavat? Tai tuhahdanko minäkin toisten rohkeille ideoille? Syytänkö toisia, vaikka on asioita mihin pystyisin itse vaikuttamaan? (Tuominen, C. 2020.) On vain niin paljon helpompi aina keksiä tekosyitä ja osoittaa sormea muihin, kuin itseensä. Tunteilla, niin myönteisillä kuin negatiivisilla, on myös taipumusta tarttua toisiin ihmisiin, joten on tärkeä tiedostaa minkälaista energiaa tuot itse ja kuinka se vaikuttaa ympärilläsi oleviin (mieli.fi. n.d).

 

Käytännön vinkkejä

Kirjassa oli paljon hyviä vinkkejä, jolla lähteä työstämään omien tunteiden johtamista. Tässä vielä erikseen poimittuna minun mielestäni parhaimmat vinkit, jotka ovat myös itselläni toimineet;

  • Hengitä. Muista päivässä pitää taukoja, jolloin keskityt hengittämään syvään. Se rauhoittaa kehoa ja ajatukset alkavat selkeentyä.
  • Ole täysin läsnä. Se tuntuu olevan nykymaailmassa lähes mahdotonta, mutta yritä, kun esimerkiksi juttelet jonkun kanssa työpaikalla tai olet hetken itseksesi. Laita puhelin pois ja keskity hetkeen.
  • Tunnista oma hallinnantunne. Onko homma hanskassa vai hanskat hukassa? Esimerkiksi olen tänä syksynä keskittynyt kalenteroimaan arkeni niin, että siellä on mieluisat harrastukset sekä muut palautumiset merkittynä, jotta kerkeän panostamaan myös niihin. Näin koen olevani tasapainoisesti hallinnassani omasta arjesta, kun siellä on tietyt slotit itselle tärkeään palautumiseen. Kannattaa miettiä ja opetella tunnistamaan, mikä aiheuttaa sinulle huonoja fiiliksiä ja vähennä näitä asioita kalenterista korvaamalla asioilla, mistä saa energiaa ja lisäämällä itselle luontevaa tekemistä.
  • Kiireen ihannointi. Lopeta se. Organisoi sen sijaan arkesi hyvin, opettele realistisesti aikatauluttamaan menosi ja pidä kalenteristasi kiinni. Salli itsellesi myös vapaapäiviä, niitä me tarviimme tasasin väliajoin.
  • Ole rehellinen ja sano asiat suoraan. Tämä on toiminut ja auttanut itseäni paljon, jotta saa niin sanotusti mutkat suoriksi ja turhan aivotyöskentelyn minimoiduksi. Voit vielä aloittaa lauseen sillä, että kysyt; ”Saanko olla täysin rehellinen ja sanoa asiani suoraan?” Se on kohteliasta ja näin muut osaavat henkisesti varautua siihen.

 

Pohdinta

Suosittelen kirjan lukemista niille, jotka eivät ole vielä niin paljoa perehtynyt tunteiden johtamiseen. Kirja on todella helppolukuista ja siihen pääsee rennosti hyppäämään mukaan! Kirja oli itselleni ehkä hieman pintaraapaisua, ja aion lukea vielä muutaman syventävämmän kirjan tästä aiheesta, jotka tuovat enemmän uusia näkökulmia ja haastavampaa ajattelua. Tämä on myös tiimityöskentelyn kannalta tärkeä aihe, jotta pystymme luoda turvallisen ilmapiirin ja menestyä niin yksilöinä kuin tiiminä.

 

 

Tässä esseessä on käytetty seuraavia lähteitä:

Tuominen, C. 2020. Johda tunteita – menesty työelämässä. Tammi. Bookbeat. Vaatii käyttöoikeuden. Viitattu 29.9.2023. https://www.bookbeat.fi/kirja/johda-tunteita-menesty-tyoelamassa-250226

Mieli.fi. n.d. Tunteet suuntaavat ajatuksia ja toimintaa. Verkkosivut. Viitattu 26.10.2023.

https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/tunteet-ja-tunnetaidot/tunteet-suuntaavat-ajatuksia-ja-toimintaa/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close