Tampere
05 Dec, Monday
-7° C

Proakatemian esseepankki

Onni ja onnellisuus



Kirjoittanut: Anni Pylkkänen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Soluessee,

Helena Tahlo

Anni Pylkkänen

 

Onni ja Onnellisuus

 

Johdanto

Onnellisuus ja onni ovat tunteita. Onni on se mitä jokainen meistä havittelee elämässämme, mutta onko olemassa parempaa ja huonompaa onnellisuutta. Onko kaikki onnellisuus samanlaista ja mikä on pitkällä tähtäimellä haviteltavampaa.

 

Mitä kaikkea onni on

Onnellisuuden käsitteessä ratkaisevaa on se mitä liitämme sanan merkitykseen. Sanan merkitys on muuttunut kulttuurin ja ajan myötä ja tulee jatkossakin muuttumaan. (Schmid 2009, 8) On myös tiedostettava, että onnellisuuden tunne ja se mikä meille luo sen on myös riippuvainen yksilöstä ja hänen kokemuksistaan. Tiedossamme on kuitenkin yleisiä onnellisuutta lisääviä asioita, joita aikamme filosofit ovat muun muassa havainnollistaneet. Yksi juuri nykyhetkeen liitännäinen onnellisuutta tuova asia on mielihyvä, eli hetkellinen onnellisuus. Mielihyvää eli nautintoa voi saada monenlaisista asioista, ruoka ja hetkelliset mielen nostattavat asiat arjessa, kuten juhlat ovat juuri tällaisia. Ongelmana hetkellisessä nautinnossa on se, että se ei ole kestävää ja ihminen yrittää peitota sillä ne ei niin kivat asiat arjessa. Pitkällä matkalla onnen tavoittelu mielihyvän kautta ei ole toimivaa, vaan enemmänkin pahasta.  Niin kuin Wilhelm Schmid toteaa kirjassaan Onni ”Onnelliseen lopputulokseen vaaditaan vastakkaisia eli kielteisiä tuntemuksia ja kokemuksia.” Jos välttelemme negatiivisa kokemuksia ja tunnetiloja ja turrutamme itsemme koko ajan mielihyvään, tulemme jatkossa tarvitsemaan aina suuremman ja suuremman annoksen sitä, saadaksemme samanlaisen efektin kuin alussa. Onnellisuudessa ei siis ole kyse mielihyvän maksimoimisesta vaan sen optimoimisesta. (Schmid 2009, 26)

Tunnetut filosofit kuten Aristoteles, Sokrates ja Platon, näkivät onnellisuuden jatkumona, joka oli pysyvää, eikä vain hetkellistä. (Schmid 2009, 33) Aristoteles koki, että onnellisuus oli enemmänkin elämäntyyli, kuin jokin nimetty asia. (Terveyskirjasto 2018) Lukio aikana filosofia oli lempi aineeni ja jo silloin onnellisuus ja sen käsitteet viehättivät minua. Otin jo silloin opiksi Aristoteleen ajatuksen onnellisuudesta ja sitä olen yrittänyt edistää jokapäiväisessä elämässäni. Kyse ei ole niistä yksittäisistä onnen hetkistä vaan pyrkimyksestä tehdä kokonaisuudesta hyvä.

 

Suomi on onnellisin maa

Vuonna 2022 Suomi valittiin viidennettä kertaa maailman onnellisimmaksi maaksi, mutta miksi? Miten onnellisuus mitataan?

”Maailman onnellisuusraportin kyselytutkimuksessa vastaajia pyydetään arvioimaan nykyistä elämäänsä asteikolla nollasta kymmeneen. Parhainta mahdollista elämää kuvaa 10, huonointa 0. Vastauksia kerätään noin tuhannelta asukkaalta jokaisesta maasta. Vuoden 2022 raportissa on mukana 146 maata, eli vastaajia on kaikkiaan lähes 150 000 ihmistä ympäri maailmaa.” (YLE. Kallio, H. Miten onnellisuutta mitataan? YLE. Verkkosivu. Viitattu 4.5.2022 https://yle.fi/aihe/a/20-10002419)

Monia ihmisiä mietityttää, miten suomalaiset, jotka kärsivät joka vuosi synkän ja loputtomalta tuntuvat talven voivat olla maailman onnellisimpia. Moni ei tiedä, että sekin voi olla onnellisuutta lisäävä tekijä. Vuodenajat näkyvät suomessa ja se tuo vaihtelua jokaisen elämään, eli vaihtelu virkistää eikö? Synkän talven jälkeen alkava kevät piristää ja antaa uutta potkua. Suomessa kaikilla täysi-ikäisillä on äänioikeus, mitä ei ole kaikissa maissa. Suomen tasa-arvo on myös edellä muita, vaikka ei vielä lähelläkään täydellistä tilannetta. Suomen sosiaaliturva on niin kattava, ettei kenenkään tarvitse nukkua sillan alla, tätä ei löydy kaikista muista maista. ”Kyllä valtio huolen pitää omistaan” – Näin lauloi Arttu Wiskari kappaleessaan Sirpa. Suomessa asuu myös vähän ihmisiä, mikä vähentää ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta.

 

Miten voit lisätä omaa onnellisuuttasi

Ennen kuin pystyy lähteä lisäämään omaa onnellisuutta, on tiedettävä, miten kokee onnellisuuden. Omaa onnellisuutta pystyy lisäämään tutkiskelun kautta. Mitkä tilanteet tekevät onnelliseksi ja mitkä eivät? Mistä muut ihmiset tulevat onnelliseksi ja mistä sinä itse? Onko onnellisuus sinulle vain lyhyt hetki vai perus tyytyväisyys arkeen? Kontrastien kautta on helppo lähteä pohtimaan omaa onnellisuuttaan. Maistuuko olut paremmalta kun olet saanut taas yhden esseen kirjoitettua vai esseesakon maksamisen jälkeen? Onnellisuus on asia joka alkaa todella nopeasti tuntumaan hyvin arkiselta. Arkisuuden tunteen välttääkseen on hyvä muistaa olla kiitollinen pienistäkin perusasioista, vaikka aina voisi mennä paremmin. Muista kiittää ihmisiä hetkistä sekä asioista, jotka toivat sinulle onnellisuutta esimerkiksi sinulle aamulla keitetty kahvi tai pelihetki ystävien kanssa. (Ojanen 2019)

 

Tapoja lisätä onnellisuutta:

  • Aikatauluta omaa aikaa. Yritä aikatauluttaa päivittäin pieni hetki itsellesi ja extempore asioille, niin pääset tekemään itsellesi mieluisia asioita.
  • Levitä positiivisuutta. Nauru on tarttuvaa, niin myös monet tunteetkin. Kun levität muihin hyvää mieltä, tulee itsellekin hyvä mieli.
  • Pohdi, kenen kanssa haluat viettää aikaasi. Jos lähipiirissäsi oleva henkilö saa olosi aina huonoksi, kannattaa alkamaan pohtia onko suhde sen arvoinen. Joskus pitää osata päästää irti.
  • Naura ja hymyile. Nauru ja hymyily vähentää tutkitusti stressiä, rentouttaa ja edistää palautumista.
  • Kokeile uusia asioita. Esimerkiksi tilaa ravintolassa uusi annos, mitä et ole vielä kokeillut. Pahin asia mitä voi tapahtua on se, ettet pidä siitä etkä tee sitä enää uudestaan.
  • Älä pitkitä kärsimystäsi. Jos olet käyttänyt johonkin paljon rahaa ja aikaa, mutta asia tuottaa sinulle pelkästään harmaita hiuksia, älä tee sitä enää.
  • Poista häiriötekijöitä. Kun vietät aikaa ystävien kanssa, laittakaa puhelimet pois ja nauttikaa toistenne läsnäolosta.
  • Ajattele pitkäjänteisesti. Kun motivaatio on lopussa jonkin asian suhteen, mieti mitä hyötyä sen tekemisestä on sinulle tulevaisuudessa.
  • Ole myötätuntoinen. Nykymaailmassa mietitään liikaa itseään. Sen sijaan että miettisit mitä muilla on ja sinulla ei, mieti mitä sinulla on ja muilla ei. (Ojanen 2019)

 

Pohdinta

Onko onnellisuuden mittaaminen kannattavaa? Onnellisuuden mittaamisen avulla havaitaan, jos ihminen kärsii masennuksesta tai tarvitsee muuten tukea elämään. Kuitenkin oman onnellisuuden vertaaminen muihin, voi aiheuttaa harmia. Itsensä jakamisen kulttuuri on kasvanut valtavaksi, somessa usein päivitetään elämän hyvistä onnellisista hetkistä. Tällöin usein alkaa epätoivottu vertailu muiden onnellisuuteen. Pitää muistaa, että kuva ei kerro kaikkea. Oman onnellisuuden vertaaminen muihin on muutenkin ajan hukkaa. Vain itse voi tietää, mikä tekee onnelliseksi ja kuinka onnellinen on nyt.

 

Lähteet:

 

Schmid, W. 2009. Onni. Kaikki mitä tulee tietää. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy

 

Ojanen, M. 2019. Kysymyksiä onnellisuudesta – Mikä meitä suomalaisia onnellisuudessa kiinnostaa. Helsinki: Basam Books

 

Terveyskirjasto. 2018. Mikä on hyvää elämää?. Artikkeli. Luettu 27.4.2022.

https://www.terveyskirjasto.fi/ont00201

 

 

YLE. Kallio, H. Miten onnellisuutta mitataan? YLE. Viitattu 4.5.2022

https://yle.fi/aihe/a/20-10002419

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close