Tampere
02 Dec, Wednesday
3° C

Proakatemian esseepankki

Ongelmista unelmia



Kirjoittanut: Claudia Kinnarinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Jokaisella akatemia opinnot aloittavalla on mielessä ne omat unelmaprojektit ja ideat mitä tahtoo lähteä toteuttamaan. Kuitenkin täällä akatemialla ollessa huomaa, että ei se niin helppoa ole. Nyt, kun meillä on Apajan kanssa Proakatemian toinen vuosi käynnissä, alkaa fokus enemmän kiinnittymään jatkuvan liiketoiminnan löytämiseen. Olemme tällä hetkellä keskittymässä kahteen suurempaan projektiin, joiden löytäminen otti kyllä aikansa. Eikä ne kaksi suurempaa projektia ole kaikkien meidän 19 apajalaisen unelmaprojekteja. Kohtasimme pieniä ongelmia omissa arkipäivissämme, joita päätimme lähteä yhdessä ratkaisemaan, sillä ei kannata odottaa, että joku tulee ja keksii ongelmiin ratkaisun. Kun tekee itse, saa varmasti mieluisemman päätöksen ongelmalleen.

Lähes samanlaiset lähtötilanteet on ollut Lunetten toimitusjohtajalla, Heli Kurjasella. Kuukautissuojia oli liian vähän. Ne eivät olleet ekoystävällisiä eivätkä antaneet mieluisaa käyttökokemusta. Kun hän ensimmäistä kertaa vuona 2004 kuuli ekologisemmasta kuukautissuojasta, kuukupista, olihan se pakko tilata ja testata. Kuukupista tiesi tuolloin vain murto-osa maapallon naisista, vaikka se oli patentoitu jo 1930-luvulla. Silloisessa, ulkomailta tilatussa, kuukupissa oli paljon kehitettävää, jotta sen käyttökokemus paranisi. Tuote oli muuten itsessään jokaisen naisen unelmien kuukautissuoja. Pienillä muutoksilla kuukupista saataisiin kelpo tuote myös Suomen markkinoille. Kurjanen toimi vuonna 2004 kotiäitinä, mutta päätti alkaa kehittämään vieläkin ekologisempaa ja istuvampaa versiota kuukupista. Ensimmäinen kuukuppi lanseerattiin Suomeen vuoden 2005 syksyllä. Heli Kurjasen oli tarkoitus pitää kuukupin tuotanto vain omana harrastuksena, mutta ensimmäisten tilausten jälkeen kysyntä kasvoi niin rajusti, että kotiäidin oli siirryttävä täyspäiväiseksi yrittäjäksi ja nakata lapset päiväkotiin.

Lunetten matkan alussa kilpailijoita oli 3. Nykyään kilpailijoita on yli 200. Kaikilla kilpailijoilla on ollut alussa samat ongelmat, koska kuukautisista ei puhuttu. Ne olivat tabu ja se vaikeutti niin Lunetten tarinan alkua, kuin kaikkien kilpailijoidenkin. Kaikki olivat samalla viivalla ja jokaista kuukuppien parissa työskentelevää yhdisti yksi päämäärä: kuukautistabu oli rikottava. Ongelmaksi matkan alussa koitui myös ekologisuus, joka ei ollut vielä suuren yleisön hitti. Ekologisuus ja ympäristöystävällisyys oli Kurjaselle alusta asti tärkeä arvo ja sitä oli vaikeaa kierrellä markkinoinnissa, koska se ei ollut mediaseksikästä siihen aikaan. Vuonna 2015 kuitenkin kuukautisista tuli ”cool” ja dialogi kuukautisista aukesi. Se oli tietenkin kuukautisalalla toimiville helpotus, sillä markkinointia pääsi vihdoin tekemään tuotteiden arvojen mukaisesti. Tällöin myös Lunetten tarina räjähti. Suomalainen kuukuppi sai niin paljon valtakunnallisesti arvostusta, että Kurjanen pääsi linnanjuhliin asti.

Kuukuppi on ympäristöteko. Vasta viime vuosina maailma on alkanut puhumaan ekologisuudesta ja kierrättämiseen on alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Heli Kurjasta ahdisti siteiden muovisuus. Miksi tuottaa maailmaan niin paljon jätettä, kun varmasti vähemmälläkin selviäisi. Ja niin selviääkin, nimittäin kuukupilla. Noin puolet maailman väestöstä vuotaa kerran kuussa noin 40 vuoden ajan. Ja paljonko se tuottaa jätettä? Yksi nainen tuottaa tuona aikana noin 140 kiloa jätettä pelkästään kuukautissuojilla. Ja mikäli terveyssiteitä käyttää, niistä 90 prosenttia on muovia, jonka maatuminen kestää ainakin viisisataa vuotta. Muovia on ollut maapallolla vasta viisikymmentä vuotta ja viimeisen kymmenen vuoden aikana maapallolla on tuotettu enemmän muovia kuin edeltävänä 40 vuotena yhteensä. Mikäli siis tahtoo olla vähentämässä muovin määrää maailmassa, jokaisen naisen kannattaa harkita mitä kuukautissuojaa käyttää. Ekologiset tuotteet ovat viime vuosina kasvattaneet ostajien mielenkiintoa. Ihmiset tahtovat entistä enemmän kiinnittää huomiota ympäristöystävällisyyteen, joten he suosivat ekologisesti valmistettuja tuotteita. Lunetten brändissä ekologisuus on merkittävässä roolissa. He tahtovat olla ajamassa ympäristöarvoaan jokaisen käyttäjän korviin. Kuten aiemmin mainitsin, Kurjanen olisi tahtonut alusta asti markkinoida tuotettaan ekologisena ja luoda brändiä sille pohjalle, mutta vasta viime vuosina se on ollut mahdollista.

Heli Kurjanen on tehnyt muun Lunette väen kanssa merkittävää yhteiskunnallista työtä kehitysmaissa. He ovat käyneet kouluttamassa nuoria afrikkalaisia naisia naisen anatomiasta ja kuukautisista. Heille on ollut tärkeää, että kuukautisista puhutaan ja siksi lähtivät maihin, joissa tietoisuus kuukautisista on ollut lähes olematonta. Lunettelaiset jakoivat myös kehitysmaihin kuukuppeja, sillä näissä maissa ei ole samanlaista mahdollisuutta saada kuukuppia tai ylipäätään mitään kuukautissuojia. Heidän vapaaehtoistyöllään on ollut suuri merkitys kehitysmaiden seksuaalivalistuksessa. Lunettelaiset lisäsivät tietoisuutta mm. AIDSista ja muista sukupuolitaudeista, joista kehitysmaissa ei puhuta ja tiedetä niin kuin muualla maailmassa. He ovat tuoneet nuorille naisille puheenaiheeksi naisten oikeudet, jonka myötä toivotaan, että maailmaan saataisiin lisää tasa-arvoisuutta.

Heli Kurjanen puhui myös monista opeista ja virheistä, mitä näin jälkeenpäin ajateltuna tuli tehtyä. Siinä kohtaa, kun tuote alkoi kasvaa ja alkoi tulemaan ensimmäisiä tilauksia ulkomailta, ongelmat alkoivat. Nettidomainia varatessa kannattaa siis miettiä, mitkä ovat tuotteen mahdollisuudet globaaleilla markkinoilla. Mikäli globaalit markkinat ovat alusta asti tavoitteena, varaa com-päätteinen nettisivu. Myöhemmin nettisivun vaihtaminen fi-päätteestä com-päätteeseen, voi olla hyvin hankala prosessi. Toinen globaalin kaupankäynnin ongelma ilmeni myydessä Lunettea Ranskassa. Lunette tarkoittaa Ranskassa nimittäin lasia, joten sen myyminen kuukuppina on tuottanut Ranskan kaupoissa hankaluuksia ja vie heti yhden suurista kauppamaista kauemmas tuotteesta. Eli tuotteen tai palvelun nimi vaihtoehdot on hyvä tarkistaa jo pohdinta vaiheessa, että mitä ne muilla kielillä tarkoittavat.

Vielä lopuksi tärkeimmät vinkit omiin projekteihimme Proakatemialla. Kurjasen sanoja lainaten: pitäkää verkostot lähellä ja hankkikaa ympärille ihmisiä, jotka ovat viisaampia kuin te. Meillä on Proakatemialla tähän kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus heti yrittäjäuran alkutaipaleilta asti. Työskentelemme päivittäin toistemme ympäröiminä ja melkein unohdamme, kuinka toinen toistaan viisaampia ja kokeneempia henkilöitä meidän ympärillämme on. Kurjanen myös painotti, että kysykää ja pyytäkää ulkopuolelta kommentteja tuotteista ja palveluista. Itse ei enää näe tuotteen vikoja siinä kohtaa, kun tuote on itselle jo liian rakas. Tärkeimpänä vinkkinä kuitenkin vielä se, että oppia saa niin monelta ympärillä olevalta ihmiseltä. Ei tarvitse pyytää apua oman alan mestarilta tai arvostetuilta johtajilta. Keneltä vaan ulkopuoliselta voi saada arvokkaimmat vinkit omaan unelmaprojektiin, kun vaan uskaltaa kysyä.

Lähteet:

Tradenomisemma. Heli Kurjasen puheenvuoro. 1.10.2019

Lunette. Näin saat muovittomat menkat. NA.
https://fi.lunette.com/blogs/news/lunette-esittaa-nain-saat-muovittomat-menkat

Lunette. Meistä – Lunette on enemmän kuin yritys. NA.
https://fi.lunette.com/pages/lunette

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close