Tampere
16 Apr, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Omat kokemukset budjetoinnista



Kirjoittanut: Petteri Kiuru - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Aloitin harjoittelupaikassani harjoittelemaan budjetin tekemistä ihan olan takaa. Budjetti laaditaan 60 minuuttiselle dokumenttielokuvalle. Hommaa ei helpottanu se, että harjoittelupaikassani ei ollut koneella exceliä ollenkaan, vaan iMacin Numbers-ohjelma. Mukavaa oli kuitenkin tehdä sen verran multitaskingia, että oppii budjetoimaan ja käyttämään uutta ohjelmaa.

Budjetti oli siis vain harjoitus missä pääsisin sisälle elokuva-alan tuotantoon, koska kehitän osaamistani elokuvatuottajaksi. Harjoituksen tarkoitus oli selkeyttä mitä kaikkea pitää budjetista löytyä sekä paljonko mikäkin maksaa. Tämä on siis elokuva-alalla tuottajan vastuita laatia elokuvalle eli projektille budjetti.

Suomessa elokuvatuotannossa hankitaan elokuville rahoitusta ja sitä tulee myös tuotantoyhtiöltä itseltään. Tuotanto jaetaan kolmeen pääosaan esituotanto, tuotanto ja jälkituotanto. Tuottaja kun saa käsikirjoituksen, niin hän hankkii elokuvalle rahoituksen ja siihen ohjaajan. Tuottajan, ohjaajan ja käsikirjoittajan kolmio on budjetoinnissa esituotanto eli heidän korvaukset lasketaan siihen osuuteen. Seuraava on tuotanto, mihin kuuluukin sitten kaikki jotka ovat mukana kuvauksissa sekä kuvauspaikat, laitevuokrat, kuvaajat, äänimiehet, näyttelijät, kyydit ja ruokailut yms. Jälkituotannossa elokuva lähtee sitten leikkaamoon, missä työskentelee sitten taas oman alan osaajat leikkaaja, editoija ja musiikkipuoli yms. Elokuvan markkinointi on hyvä laskea myös budjettiin, koska jos ei ole markkinointia, niin ei kukaan tiedä elokuvastakaan. Rahan määrän lomassa näihin kaikkiin kategorioihin sitten kustannuksia jaetaan ja katsotaan, että pysytään budjetissa.

Budjetti on hyvä eritellä päiväkohtaisiksi, koska elokuva-alalla puhutaan usein päivistä. Esimerkiks montako päivää kuvataan ja montako päivää editoidaan. Näille jokaiselle myös pitää tehdä päiväkohtaiset budjetit, jotta vaikka esimerkiksi kuvausvaiheessa jos ohjaaja pyytää kolme tuntia aikaa lisäkuvauksille, niin tuottaja osaa sanoa, että onko budjetissa enää rahaa vai ei.

 

Lähteet:

http://www.dokumenttikilta.fi/wordpress/assets/Kooste-Dokumenttielokuvan-budjetointi-ja-levitys-seminaarista-2016-05-26.pdf

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close