Tampere
21 Jan, Thursday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Oman ajattelun voima



Kirjoittanut: Iida Koskinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kuinka olla piittaamatta p*skaakaan
Mark Manson
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oman ajattelun voima

 

Hyvän elämän ei tarvitse olla niin kauhean monimutkaista. On vain ymmärrettävä, että se mitä teet riittää. Tai no, ei nyt ihan näinkään. Mutta jos yrität parhaasi, niin se riittää. Ja kun luotamme myös muiden tekevän parhaansa, annetaan heille lupa: ”kiitos, tämä riittää”. Kaiken ei aina tarvitse olla niin kauhean tähdellistä tai loistokasta. Ei oma eikä muiden toiminta ole aina priimaa laadukkaampaan ja välillä tulee epäonnistumisia. Välillä lunta sataa tupaan niin perkeleesti, että ärräpäät lentävät ja tilanne tuntuu lamauttavalta – ”en tee sitten enää mitään”. Nämä tilanteet osuvat kohdallesi, vaikka elämäsi olisikin hyvää, mutta nämä eivät tee elämästäsi huonoa. Oma asenteesi ja suhtautumisesi haastaviin tilanteisiin heikentää elämän laatuasi.

 

Kuten korttipelissä niin myös elämässä, kaikille jaetaan aluksi kortit. Ne ovat enemmän tai vähemmän sattuman kaupalla jaettuja ja osa pelaajista saa paremman lähtötason kuin muut mukana olevat. Jos eteesi asettuu huonot kortit, voit jo mielessäsi luovuttaa ja antaa pelin kulkea ilman sen suurempaa yrittämistä. Saatat syyttää jakajaa huonoista korteista ja jäädä uhrin rooliin. Tai voit alkaa taktikoimaan ja suunnittelemaan omia siirtojasi. Et välttämättä voita peliä, mutta voit olla tyytyväinen yritykseesi ja panostukseesi. Pelin edetessä jokaisella on kuitenkin omat kortit hallussaan ja pelaajat ovat vastuussa jokaisista päätöksistään sekä tilanteiden kohtaamisesta. Voittaminen on kiinni näistä joka hetkisistä valinnoista.

 

Elämä ei ole kilpailua muita vastaan, eikä muita tarvitse voittaa. Korttipeli tilanteessa minua ohjaa enemmän kilpailuvietti ja ystävien voittamisesta tuleva ”paremmuuden” tunne, jolla en kuitenkaan enää minuutti pelin jälkeen tee mitään. Mutta jos häviän korttipelissä, voin olla joko iloinen voittajan puolesta tai voin syyllistyä omaan ärtymykseeni ja hermostumiseeni. Nämä tunteet ovat minun vastuullani, enkä voi niistä syyttää voittajaa, jakajaa tai tilannetta.

 

Jokainen on itse vastuussa kaikesta elämässään kokemasta olosuhteisiin tai tilanteisiin katsomatta. Vaikutamme aktiivisesti siihen, mitä tapahtuu ja miten haluamme sen kokea. Arvioimme meille tapahtuvia asioita, joko positiiviselta tai negatiiviselta näkökannalta. Tarkoitus ei ole kulkea vaaleanpunaiset sydänlasit silmillä ja nähdä kaikessa pelkkää hyvää. Ongelmia tulee vastaan ja ne tulee kohdata, mutta sinun ei tarvitse ottaa ongelmia sisääsi henkilökohtaiseksi möykyksi tuoden pelkkää pahaa oloa. Ja ei, tarkoitus ei ole myöskään havitella tunnevammaisuutta, jossa negatiiviset tunteet sysätään romukoppaan. Niille kuuluu antaa aikaa, ne on selvitettävä ja mentävä eteenpäin tarkastellen tilannetta uudelta näkökannalta.

 

Ihminen ei voi olla piittaamatta, eikä kirja ”kuinka olla piittaamatta paskaakaan” kannusta välinpitämättömyyteen. Kirja kannustaa ajattelemaan. Eikä vain ajattelemalla pyörittelemään pohdintoja sikin sokin pään sisällä, vaan käsittelemään tilanteita erottaakseen merkitykselliset asiat merkityksettömistä.

 

Omat ajatuksemme muiden oletuksista meitä kohtaan, niistä johtuvat mielipahat estävät meidän toimimistamme jokapäiväisessä arjessa, mikäli annamme niin tapahtua. Tämä on epäoleellisesta piittaamista ja ongelmien raahaamista omalle tontille. Ongelmista ei välttämättä koeta olevan itse vastuussa, vaan syitä etsitään usein suuremmasta kuvasta tai kanssa eläjistä. Ja vaikka syy olisikin jonkun toisen ja joudumme itse kantamaan siitä vastuun, eikä silloin kannata lähteä syyttelemään muita. Syyllisyys seuraa valinnoista, jotka ovat jo tehty, kun taas vastuu on nykyhetkessä tehtäviä valintoja. Hyvistä asioista ja onnistumisista halutaan usein sangoin joukoin vastuuta, mutta varsinainen oppiminen piilee virheistä vastuun kantamalla. Se ei ole mukavaa, mutta siihenkin voidaan vaikuttaa omalla asenteella.

 

Oman toiminnan reflektointi siis kannattaa. Tilanteet ovat hyväksyttävä ja niitä on pyrittävä katsomaan mahdollisimman kattavasti ymmärtääkseen kokonaiskuvan. Tämän jälkeen ajatus on siirrettävä omaan ajatusmalliin ja on mietittävä, onko tilanne koettava henkilökohtaisesti ja aiheuttaa itselle pahaa mieltä. Kaikkea ei siis kannata ottaa ihon alle, vaan on hengitettävä syvään ja antaa koetulle tunteelle aikaa, jonka jälkeen on päästävä yli. Turhia patoutumia on vältettävä ja mikäli niitä syntyy, vika on peilikuvassa, eikä patoutumien kohteessa. Sinä olet vastuussa omista kokemuksistasi ja tunteistasi.

 

Lähde: Manson M. Kuinka olla piittaamatta paskaakaan. 2018. E-kirja. BookBeat.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close