Tampere
30 Nov, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Olenko kehittynyt?



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mahtava moka
Mika Sutinen
Mikko Kuitunen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Uskon että elämme Proakatemiassa aikakautta, jossa oma pää ei pysy kehityksessä mukana. Kehitymme koko ajan huomaamatta ja yht’äkkiä havahdumme siihen, että oho, tiesinpäs minä paljon. Kävimme tiimin kanssa pajan, jossa kävimme läpi syksyn tekoja ja tapahtumia ja kerroimme toisiamme, jos jotain kehuja tai kiitoksia oli jäänyt syksyn aikana sanomatta. Monikin meidän tiimistä on huomaamattaan tehnyt valtavan loikan kehittymisessä. Koska tätä kaikkea on mahdotonta käsittää, pureskelen aihetta tässä esseessä lisää, josko se auttaisi ymmärtämään kehityksen kaarta ja kuinka jatkaa sillä samalla radalla. Ja tietenkin mitä parantaa ja kuinka kehittyä vielä lisää!

 

Kehitys talouden näkökulmasta

 

Ylä-asteella matematiikan opettajani sanoi minulle ja ystävälleni, että ”olette tymimmät oppilaat, mitä minulla on ikinä ollut”. Jos joku olisi kertonut minulle silloin, että tulen pyörittämään yrityksen taloutta, olisin varmaan nauranut itseni hengiltä. Kun pyöritin yrityksemme taloutta, ensimmäisen puolivuotisen aikana onnistuin tekemään lähes kaiken väärin ja mokan kautta. Onneksi kuitenkin ilman suurempia vahinkoja. Se oli aika, jonka rämmin läpi, enkä oikein löytänyt minulle oikeaa tapaa hoitaa taloutta. Sen tekeminen oli enemmänkin taakka ja stressin aihe. Tiimimme Amanda otti talouden minun jälkeen hoitaakseen, mutta hänen lähtiessä vaihtoon syksyllä 2019, talousnakki napsahti jälleen kohdalleni. Tiesin mitä virheitä olin aiemmin tehnyt ja kuinka korjata ne. Ihan ensimmäisenä mietin, kuinka saan talouden hoitamisesta sellaista, ettei se rasita minua liikaa. Päätin, että en aio miettiä sitä joka päivä, vaan otan selkeät päivät tai vain päivän viikosta, jolloin keskityn intensiivisesti sen tekemiseen. Aiemmin hoidin talousasioita aina kun niitä tuli, eli lähes päivittäin ja siihen halusin muutoksen, koska koin tavan stressaavana. Uusi tapa hoitaa taloutta osoittautui minulle erittäin hyväksi ja onnistuin löytämään oman rytmin sen tekemiseen. Kului kuitenkin melkein kaksi kuukautta, jotta pystyin sanomaan olevani kärryillä yrityksemme taloudesta. Koin siitä hieman huonoa omaa tuntoa, mutta se aika oli vain otettava, jotta pystyin oppimaan.

Koska minusta liiketoiminnan kehittäminen on erittäin mielenkiintoinen ja kiehtova aihe, löysin sen kautta ihan uudenlaisen kiinnostuksen taloutta kohtaan. Lukujen avulla pystyin ymmärtämään liiketoimintamme kasvua ja olen rakentanut erilaisia tiedostoja, jolla pystymme mittaamaan ja kertomaan yritysasiakkaillemme millaisia tuloksia pystymme tekemään. Koin myös tärkeäksi sen, että ainoastaan minä en ymmärtäisi lukuja vaan halusin muidenkin tiimiläisten ymmärtävän. Sen myötä kehitin uusia tapoja viestiä muille missä olemme menossa. Nykyisin pystymme puuttumaan ajoissa myynnin notkahduksiin tilastojeni avulla. Olen siis syksyn aikana päässyt hyvään vauhtiin, mutta seuraavaksi haluan oppia visuaalisemman tavan seurata lukuja. Nyt minulla on paljon tiedostoja jotka sisältävät lukuja ja niiden kehitystä, mutta saisin ne itselleni sekä tiimille selkeämpään muotoon jos ne olisi visuaalisesti esitettynä. Tämä vaatii keskustelua siitä, mitä koemme tärkeänä datana ja mitä haluamme seurata. Sekä tärkeimpänä: millaiset tavoitteet asetamme. Olkoon mittareiden rakentaminen tulevan kevään tavoite.

 

Kehitys markkinoinnin näkökulmasta

 

Syksynkin aikana olemme ehtineet järjestää monenlaisia tapahtumia itse, sekä yhteistyökumppanien kanssa. Yhteistyökumppanien kanssa järjestetyissä tapahtumissa on ehdottomasti se etu, että tavoitamme uusia asiakkaita yhteistyökumppaniemme kautta. Kun jokin toinen yritys järjestää tiloissamme kurssin, on se automaattisesti myös etu meille, kun heidän seuraajansa saavat tiedon meidän liikkeestämme. On myös ihanaa tarjota tilojamme muille yrittäjille ja mahdollistaa sitä kautta heidän toimintansa menestymistä. Oikeastaan jokainen yhteistyössä toisen yrityksen kanssa on ollut menestys ja asiakkaat sekä yritys ovat olleet tyytyväisiä. Kehitettävää meillä olisi kuitenkin se, että miten huomioisimme asiakkaat niin, että heistä voisi jatkossa tulla myös meidän aktiivisia asiakkaita. Voisimme viestiä tapahtuman jälkeen paremmin ja ottaa vielä enemmän hyötyä irti siitä näkyvyydestä, jota toisen yrityksen kautta tulee. Se vaatii aktiivista sisältöä sosiaalisessa mediassa ainakin meidän yrityksemme kannalta, koska siellä suurin osa asiakkaistamme tavoitetaan.

Syksyllä järjestimme muutaman tapahtuman myös ihan itse, mutta niissä kompastuskivenä oli viestinnän vajavaisuus. Heräsimme liian myöhään mainostamaan tulevaa tapahtumaa, eikä viestimme varmastikaan ehtinyt tavoittaa sitä määrää mitä ajattelimme. Viestintä on siis asia, johon tulee panostaa jatkossa.

Syksyn aikana olimme mukana jälleen kahdessa Designtori -tapahtumassa. Onneksi olemme olleet fiksuja ja kirjanneet ylös mitä kaikkea ja kuinka paljon olemme aikaisemmilla kerroilla ottaneet tapahtumaan mukaan. On ollut todella vaikea arvioida, millaisia tuotteita sellaisissa tapahtumissa ostetaan, sekä kuinka paljon tavaraa kannattaa ottaa mukaan. Tämän tapahtuman kanssa huomasimme datan keruun tärkeyden. Olisi ollut aivan mahdoton muistaa millaisia tuotteita tapahtumissa on aiemmin myyty, ellemme olisi kirjanneet niitä ylös. Tässä, kuten monessa muussakin tekemisessä voin jälleen kerran todeta, että meistä tulee aina vain parempia, kun pääsemme toistamaan samoja asioita. Näin pystymme  kehittämään toimintaamme jatkuvasti paremmaksi, mutta se ehdottomasti vaatii sen, että keräämme dataa, tarkkaillemme sitä sekä opimme siitä toistojen välissä!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close