Tampere
27 Jun, Monday
32° C

Proakatemian esseepankki

Olen myyjä



Kirjoittanut: Saara Leinonen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Merkityksellisen työn kaava
Rosa Nenonen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kuten otsikkokin kertoo, olen myyjä. Hienommalla termillä sanottuna olen asiakaspalvelija. Olen kuullut paljon sitä ja tätä, että myyjän työ on ihan kamalaa ja että asiakkaat ovat inhottavia sekä ärsyttäviä. Minulla on täysin päinvastainen kokemus myyjänä työskentelemisestä ja haluan avata sitä teille vähän enemmän. Myyjän työ ei oikeasti ole niin kamalaa, se riippuu ihan omasta asenteestasi sekä millaisessa työpaikassa ja -ympäristössä olet.

 

Tässä esseessä haluan avata mahdollisuuksia muuttaa mielen malleja asiakaspalvelutyöstä, tuoda esille hyviä asioita myyjänä olemiseen, kertoa muutaman vinkin myyntiin sekä omia kokemuksiani asiakaspalvelijana. Hyödynnän esseessäni lukemaani positiivisen psykologian harjoittaja Rosa Nenosen kirjoittamaa kirjaa ”Merkityksellisen työn kaava – Toteuta itseäsi, muuta maailmaa” (2020).

 

 

Työpaikka

 

 

Jotta töissä on mukavaa, on tärkeä löytää työpaikka, jossa oikeasti viihtyy ja sinne on kiva mennä. Olen töissä vaatekaupassa. Ihailen kyseistä brändiä ja pidän ehdottomasti kaupan tuotteista niin alusvaatteista kenkiin saakka. Jo tämä on yksi niistä asioista, jotka motivoivat minua työskentelemään kyseisessä myymälässä. Haluan tietää tuotteista, haluan oppia lisää brändistä, haluan työskennellä ja kehittyä entistä enemmän.

 

Voimme suhtautua työhön monella eri tavalla. Joko työ on vain työtä, joka mahdollistaa elämisen: sen avulla maksetaan laskut ja ostetaan ruokaa pöytään (Nenonen.) Jos työpaikka on sellainen, ettei sinne ole edes mukava mennä ja ei jaksa tehdä töitä siellä, miksi olet siellä töissä?

 

Työpaikkani ei ole sellainen ”pakko työpaikka”, jotta saisin vain rahaa tienattua, eikä muuten työskentely kiinnostaisi. Se on ennemminkin sellainen paikka, jossa pääsen tekemään sitä mistä oikeasti pidän, jossa kehityn jatkuvasti, josta saan avaimia tiimiyrityksessä työskentelyyn ja saan samalla siitä palkkaa.

 

Ymmärrettävää on, että näihin negatiivisiin kommentteihin myyjän työstä kaartuu sellaiset henkilöt, jotka eivät edes pidä työpaikastaan ja kokevat työntekemisen niin sanotusti pakkopullana. Kannattaa kuitenkin muistaa, että joku toinen voi pitää kyseisestä työstä, joten negatiiviset valitukset voivat vaikuttaa häneen. Älä aliarvioi toisen työtä. Olisiko mahdollista, että mielen mallia muuttaa pakkotyöstä mahdollisuuksiin ja positiivisiin kokemuksiin? Jos jatkuvasti ajattelee, että jokin on inhottavaa, niin todennäköisesti tulee jatkossakin ajattelemaan samalla tavalla.

 

Toinen tapa suhtautua työhön on nähdä se urana – mahdollisuutena kehittyä ja edetä elämässä eteenpäin (Nenonen.) Hyvän työpaikan löytäminen voi viedä aikaa. Eteenpäin ei kuitenkaan pääse, jos ei jaksa yrittää. Itsensä johtaminen on iso tekijä mahdollisuuksiin tarttumisessa. Jokaiseen mahdollisuuteen kannattaa tarttua, sillä kaikista niistä saa jonkinlaista kokemusta ja oppia. Nykyinen työpaikkani löytyi Proakatemian avunhuuto -kanavalta ja näin tämän tilaisuuden heti mahdollisuutena. Tartuin siihen ja löysin mieluisan työpaikan, jossa haluan myös edetä pidemmälle.

 

 

Työkaverit ja esimies

 

Yksi avaimista työpaikalla viihtymiseen ja työn tekemiseen minulle on kollegat. En niin välitä yksin työskentelemisestä, vaan teen töitä mieluummin jonkun kanssa yhteisvoimin. Sama pätee myös Akatemialla projekteja tehdessä. Mielummin hyödyntää useampaa ihmistä ja saada useita eri näkökulmia, kuin vain rakastua omaan ideaan ja toimintaan.

 

Sosiaaliset tilanteet pitävät mielen virkeänä ja auttavat jaksamaan. Varsinkin minun työpaikallani kaikkien asenne ja mieli on positiivinen sekä energiatasot ovat korkealla – se yhdistää meitä työntekijöitä. Kun asenne on hyvä, töitä saa paljon aikaiseksi ja samalla voi pitää myös hauskaa. Ilman tätä ominaisuutta en välttämättä kokisi nykyistä työpaikkaani minulle sopivana. Ympäristö on innostava ja kannustava. Kun itse saa olla mukana sellaista työympäristöä, jossa arvostetaan toisia ja toisten työtä, suhtautuminen itse työhönkin kaartuu positiivisempaan suuntaan.

 

 

Asiakkaat

 

Asiakaskontaktit ovat parasta työpäivissä. Heitä vartenhan me asiakaspalvelijat olemme töissä. On ihanaa tavata paljon ihmisiä, joille voin olla avuksi ja mahdollisesti parantaa heidän päiväänsä. Sosiaaliset taidot kehittyvät joka kerta ja niitä myös tarvitsee työympäristön lisäksi esimerkiksi tiimiyritystoiminnassa.

Jotta asiakas saa parhaan mahdollisen kokemuksen, on hyvä tehdä heti alkuun kartoitusta, mitä asiakas tarvitsee. Anna asiakkaan tulla kuulluksi ja ymmärrä häntä. Kartoituksen jälkeen löydetään asiakkaalle tuote, joka vastaa hänen toiveitaan ja tarpeitaan.

Tuotetietämys on avain hyvään asiakaskokemukseen. Mitä paremmin tiedät mitä myyt, sitä enemmän asiakas luottaa taitoihisi ja osaamiseesi. Luo asiakkaan kanssa siis jonkinlainen luottamissuhde. Tuotteen löytämisen yhteydessä voi tehdä lisämyyntiä tuomaan lisäarvoa kokemukselle.

Paras lopetus hyvään asiakaskokemukseen on se, että saat asiakkaalle sellaisen olon, että hän varmasti haluaa asioida uudelleen myymälässä. Kun tämä polku on saatu päätökseen, se ilon voima, joka valtaa mielen, on vain niin uskomattoman hieno. ”Minä paransin jonkun toisen päivää”.

 

 

Miksi siis olen myyjä?

 

Kuten aiemmin mainittu, pidän työstäni ja haluan kehittyä ja tähdätä uramahdollisuuksissa korkealle. En ole antanut negatiivisille kommenteille asiakaspalvelutyöstä tilaa päässäni. Tiedän mitä tällä hetkellä haluan, tiedän tavoitteeni ja minne olen tähtäämässä.

 

Minulla on parhaat työkaverit sekä myös esimies, jota katson ylöspäin. Sosiaaliset tilanteet asiakkaiden parissa parantavat sosiaalisia taitoja, joita tarvitaan myös Proakatemialla tiimiyritystoiminnassa.

 

 

”Intohimo on asenne ja tapa elää, jonka voi oppia tunnistamaan aivan tavallisissakin asioissa ja jota voi tietoisesti herätellä” (Nenonen)

 

Lähteet:

Nenonen, R. 2020. Merkityksellisen työn kaava – Toteuta itseäsi, muuta maailmaa. Gummerus Kustannus Oy, Helsinki.

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close