Tampere
04 Oct, Wednesday
10° C

Proakatemian esseepankki

Oivalluksia myymisestä



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Me Motivelaiset tulemme akatemialle hyvin erilaisista lähtökohdista, kuin muut akatemialla opiskelevat. Aiemmat myyntikokemukset kantautuvat monella aiemmista työkokemuksista tai koulutuksista. Voin väittää, että jokainen meistä hyvinvointitiimiläisistä on kasvanut myymisessä kuluneen lukuvuoden aikana.

 

Varsinkin itselleni akatemia aika on ollut myynnissä kasvamisen suhteen todella antoisaa. Olen aiemmin elämässäni pitänyt asiakaspalvelua itselläni hyvin luontevana, mutta myynti on ollut tavalla tai toisella jopa hiukan ahdistavaa. Kauppakeskuksissa olen pyrkinyt kiertämään päälle hyökkäävät sähkön ja liittymien myyjät kaukaa sekä seiskalehden kaupustelija on puhelimessa tuntunut aina erittäin häiriköivältä. Akatemian aikana juuri tämän tyyppinen myyminen on sitä mitä on joutunut itse opettelemaan paljon.

 

Myynti on kuitenkin alasta riippumatta yksi tärkeimmistä tehtävistä. Akatemia ajan yksi suurimmista opeista itselleni on ollut se, että se puhelin täytyy oikeasti nostaa esiin ja soittaa, mikäli haluaa saada myyntiä tehtyä. Isoimmat opit juuri tästä toiminnasta on minulle tullut Motiven palveluiden ja Pilkkeen sponsorien soittelemisesta. Myönnettäköön, että alkuun olin kuin peura ajovaloissa, kun yritin puhelimessa kaupustella. Sitä vain halusi, että puhelu loppuu pian ja toivoi kuitenkin samalla, että saisi pian tehtyä jonkun ison kaupan. Nyt oma rohkeus on kasvanut ja soittaminen tuntuu luontevalta. Alkuun kun soittaessa oli aina jokin puhelurunko olemassa, mitä yritti lukea kuin raamattua, niin nykyään on ilo huomata, kuinka soittaminen sujuu jo omalla painollaan ilman mitään runkoja. Kysymys on siinä, että puhelussa on herätettävä potentiaalisen asiakkaan mielenkiinto ja hänen täytyy huomata, että miksi hänen kannattaisi ottaa tarjottava palvelu. Pitää myös välttää kysymyksiä mihin on erittäin helppo vastata “ei”. Tärkeä on myös muistaa, että kylmäsoittelu tulee aina olemaan vaikeaa ja vaatii lukuisia puheluita, jotta pystyy saamaan onnistumisia.

 

Ständimyyntiä on myös tullut ensimmäistä kertaa elämässä kokeiltua nyt akatemian aikana. Olen päässyt tässä kokeilemaan siipiä niin myyntipäivillä, kuin pilkelippujen myymisessä kauppakeskuksessa. Tässäkin monesti tärkeää on se, että muistaa mille näyttää ja miten käyttäytyy. Mikäli naamasta näkyy, kuinka viikko on mennyt päin puuta tai istuu vain pöydän takana puhelinta selaillen, niin voi olla varma, että myyntiä ei ole juurikaan luvassa. Tuskin minusta ikinä päälle hyökkäävää liittymämyyjää saa, mutta on ollut jälleen ilo huomata, kuinka onnistumisia on tullut omalla persoonalla. Myös asiakaskontaktien ottaminen ständillä ja se pienimuotoinen tuputtaminen on tullut myös minusta esiin, kun on vaan saanut itse työtä tehdä.

 

Kaiken kaikkiaan koen, että jo nyt akatemiaurani tärkeimpiä oppeja on se, että olen kehittynyt myymisessä. Itsellänikin on kaupanalan koulutus jo ennen nykyisiä opintoja ja olen kaupassakin työskennellyt, mutta lähtökohtaisesti omien palveluiden myyminen on ihan erilaista kuin se, että palvellaan kaupassa asiakkaita, jotka ovat jo valmiiksi tulleet sinne jotain tuotetta etsimään.

 

Yhteenvetona on hyvä muistaa, että myynti on asennekysymys. Vastoinkäymisiä tulee, mutta niin pitääkin, koska juuri ne kasvattavat ja tekevät sinusta paremman työssäsi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close