Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Oivalluksia liittyen yritysvierailuun



Kirjoittanut: Marianna Käpynen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Voisi ajatella, ettei näin etätyökulttuurin vallitessa ole mahdollisuutta yritysvierailuihin. Näin ei kuitenkaan ole, mikäli mieli on avoin ja valmis uudenlaisiin ratkaisuihin. Meillä HIGHLEVELinä tilanne tuli eteen kuin puskista, kun kalenteria selatessa eteen pomppasi merkintä yritysvierailusta. Totta kai tämä vierailu osui juurikin aikaan, jolloin monissa työyhteisöissä totuteltiin etätyöskentelyyn. Kohtasimme tilanteen juuri sellaisen kuin se on, tartuimme puhelimeen ja mietimme yhdessä yrityksen kanssa ratkaisua. Lopputuloksena yritysvierailu onnistui jopa kotisohvalta käsin etäyhteyksien avulla. Eipä sitä heti olisi uskonut, että istuessa sohvalla pääsee vaihtamaan ajatuksia Tampereen yhden tunnetuimman markkinointi- ja brändäys toimiston johtajan sekä talous- ja kehitysjohtajan kanssa. Näin kuitenkin kävi, koska tilanteeseen reakoitiin sille ominaisella tavalla.

Tämä sekä muut yritysvierailut ovat vahvistaneet ajatustani siitä, että yritykseen on suotavaa tutustua ennen vierailua. Tämä luo tietynlaisen arvostuksen myös yrityksen puolelta, kun he huomaavat sinun olevan ajan tasalla siitä, mitä he kertovat yrityksestään. Tilanteessa, jossa tiedät yrityksen taustat ja muutakin kuin nimen, sinun on huomattavasti rennompi olla osana yritysvierailua. Tämä ennakkoon tutustuminen auttaa sinua myös laatimaan muutamat valmiit kysymykset, jotka ohjaavat keskustelun haluamaasi suuntaan. Valmiiksi laadituilla kysymyksillä pidät huolen myös siitä, että saat vastauksen asioihin, joihin et saa vastausta muualta kuin juurikin yrityksessä työskenteleviltä ihmisiltä. Valmiisiin kysymyksiin on hyvä valmistautua, mikäli yrityksen puolelta esitetään kysymys ”mitä haluatte tietää yrityksestämme?”. On kuitenkin hyvä varautua myös tilanteeseen, jossa kysymyksille ei ole tarvetta, koska keskustelu etenee omalla painollaan eteenpäin.

Esimerkki tapaus, josta kerroin tekstini alussa, on hyvä esimerkki myös ennakoivan harkintatyön tärkeydestä. Laatiessani mahdollisia kysymyksiä, esitin itselleni lisäkysymyksen kuinka voisimme tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Lähtöasetelma siitä, että yhteistyö on mahdollinen, luo aivan uudenlaisia ratkaisuja kielteisyyden sijasta. Mikäli ajatusta yhteistyöstä lähestyy jo itse kysymyksellä ”onko se mahdollista”, omat ajatukset voivat ajautua pisteeseen, jossa mahdollista yhteistyömahdollisuutta ei näe, vaikka se olisi. Miettiessä mahdollista yhteistyötä, on hyvä laatia ratkaisu, joka hyötyy molemmat osapuolet. Hyödyn on oltava niin ilmeinen, ettei sitä tarvitse rautalangasta vääntää. Yksinkertaisella idealla on usein selkeämpi päämäärä kuin monimutkaisella, jossa väärinymmärtäminen on suurin riski onnistumisen suhteen.

Oivallus, joka itselleni syntyi viimeisimmän yritysvierailun myötä, liittyy verkostoitumiseen ja niiden laajentamiseen. Olen itse törmännyt toisinaan muiden ihmisten teoissa ja puheissa, itseäni unohtamatta, siihen kuinka verkostoitumista lähestytään melko strategisella tavalla. Se voidaan toteuttaa messuvierailuiden avulla, jossa oma käyntikortti annetaan toiselle osapuolelle tai LinkedInin avulla lähettäen kutsuja osittain summan mutikassa merkittävän kuuloisille henkilöille. Nämä edellä mainitut keinot eivät kuitenkaan takaa sitä, että molemmat osapuolet muistaisivat toisensa muutamien kuukausienkin jälkeen. Tähän liittyen, oivallukseni syntyi juurikin verkostojen rakentamiseen ja yritysvierailuihin. Tein itse tietoisen päätöksen noin kuukausi sitten, että jokaisen yritysvierailun jälkeen kysyn saanko lisätä yritysvierailussa mukana olleet henkilöt LinkedIn kontaktiksi. Tämän jälkeen otan heihin muutamien viikkojen sisään yhteyttä asian x tiimoilta, jotta nimen ja kasvojen lisäksi he muistavat minut myös persoonana. Tämä kyseinen keino takaa eräänlaisen muistijäljen lisäksi sen, että verkostoni laajenevat loogisesti ja monipuolisesti.

Viimeinen oivallukseni liittyen yritysvierailuun linkittyy vahvasti edellä mainittuun muistijälkeen. Yritysvierailun aikana on hyvä huomioida yllämainittujen seikkojen lisäksi se, kuinka teet itsestäsi ja yrityksestäsi mielenkiintoisen. Mitä mielenkiintoisempi kokonaisuus, sen todennäköisempää on se, ettei sinua tai yritystäsi unohdeta.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close