Tampere
30 Jan, Monday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Oikeinkirjoituksen merkitys



Kirjoittanut: Petra Hiltunen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oletko ajatellut, kuinka suuri merkitys kirjoitusvirheillä saattaa olla? Käytämme päivittäin sosiaalisen median eri alustoja, lähettelemme viestejä Watsapissa, kommentoimme Facebookissa ja Instagramissa ja lähettelemme kavereille meemejä. Kirjoitusvirheitä sattuu välillä kenelle tahansa ja harvemmin niitä korjaillaan tai niihin tartutaan, mutta entäs sitten yritysmaailmassa? Mitä jos työpaikkailmoituksessa tai mainoksessa on kirjoitusvirhe? 

Meille tuli akatemialle Tamkin puolelta opiskelija pitämään opinnäytetyöstään esitelmän. Aiheena oli oikeinkirjoitus yritysten markkinoinnissa. Esitelmän aihe ei minussa herättänyt alkuun kiinnostusta, mutta esitelmä oli erittäin hyvä ja opiskelijan tutkimustulokset olivat hyvin ajatuksia herättäviä.  

 

Markkinointiviestintä

Alkuun kävimme läpi mistä yrityksien kokonaisvaltainen viestintä koostuu. Rakenne oli jaettu kolmeen osioon: markkinointiviestintä, henkilöstöviestintä ja yritysviestintä.  

Markkinointiviestintä on ulkoista viestintää, joka pitää sisällään muun muassa asiakassuhteet, vaikutus tuote- ja palvelukuvaan sekä sanomaa tuotteista ja palveluista. 

Henkilöstöviestintä puolestaan on sisäistä viestintää, johon kuuluu henkilöstösuhteet, henkilöstön sitouttaminen ja motivointi sekä sanoma koko yrityksestä ja sen vaikuttavista tekijöistä.  

Yritysviestintä, joka ulkoista viestintää, sisältää sanoman yrityksestä, vaikuttaa tunnettavuuteen ja yrityskuvaa, ja sen kohteena on kaikki sidosryhmät. 

Kirjallista markkinointiviestintää on älyttömän pitkä lista, johon kuuluu muun muassa: uutiskirjeet, blogit, tiedotteet, tarjoukset, raportit, verkkosivut, työhakemukset, sähköpostit, käyntikortit, kutsut, opasteet, vuosikertomukset, artikkelit, suoramainokset ja monet muut. Tähän listaan kuuluu ainakin 30 erilaista viestintämahdollisuutta.

 

Hätkähdyttävä tutkimus 

Esiteltävässä opinnäytetyössä oli tehty tutkimus, jossa tutkittiin kieliasun merkityksestä mainonnassa ja markkinoinnissa. Kyselyn perusteella 82 % vastaajista koki huomaavansa ja tunnistavansa yhdyssana- ja muut kirjoitusvirheet. Vastaajista 89 % koki kirjoitusvirheiden vaikuttavan kielteisesti kirjoittajamielikuvaan.  

Opiskelija käytti seuraavanlaista esimerkkiä havainnoimisen tueksi: Sinulla on Ratinan kauppakeskuksessa liike, ja haluat mainostaa yritystäsi/tuotettasi/palveluasi, jotta saat lisää näkyvyyttä ja asiakkaita. Maksat mainospaikan ja luot mainoksen Ratinan edessä olevaan mainostolppaan. Mainoksessasi on kirjoitusvirhe, ja sen huomaa ohikulkevista 82 %. Näille kaikille sen huomanneista 89 %, kirjoitusvirhe luo kielteisen kuvan yrityksestäsi. Se on todella iso siivu mahdollisista asiakkaistasi ja myynti ei ainakaan tämän myötä kasva.  

Minulle tämä herätti paljon ajatuksia, sillä markkinoinnista kiinnostuneena ja myös lukihäiriöisenä kirjoitusvirheitä saattaa välillä esiintyä tekstissäni. Itse en välttämättä näitä virheitä huomaa, jonka takia tarkistutan tekstini usein jollakin, ennen kun julkaisen tekstin. Kuitenkaan tätä en joka kerta tee, joten tämä esitys oli hyvä herättely siihen, kuinka iso merkitys yhdellä kirjoitusvirheellä on.  

Kuten aiemmin mainitsin, kirjallista markkinointiviestintää on älyttömän pitkä lista, johon kuuluu 30 erilaista alustaa. Eli toisin sanoen, jos jossain näissä esiintyy kirjoitusvirhe, on 30 tapaa mokata. Mahdollinen kirjoitusvirhe saa yrityksen näyttämään epäammattimaiselta, ja sitä yritys ei viestinnällään halua viestiä.  

 

Miksi toiset tekstit erottuvat paremmin kuin toiset? 

Tähän vastus löytyi presentaatiosta. Vaikka kirjoittamistaitoisia kirjoittajia löytyy paljon, markkinoinnissa tekstin pitää olla houkuttelevaa, mielenkiinoista ja erottuvaa. Kirjoittamisen kulmakiviä ovat: suunnitelmallisuus, kohderyhmä, rakenne, kiteyttäminen ja kieliasu. Myös SUCCESs-mallista löytyy ominaisuudet, jotkat löytyvät onnistuneesta tekstistä. Näitä ovat: 

S – simple = yksinkertainen 

U – unexpected = yllättävä 

C – concrete = konkreettinen 

C – credible = uskottava 

E – emotional = tunteisiin vetoava 

S – story = tarina 

Presentaatiota esittelevä opiskelija antoi muutaman esimerkin tätä mallia käyttäessä. Haluaa tekstistä uskottavan, tittelit ja ammatit ovat hyvä lisä. Samoin inhimilliset kokemukset vetoavat tunteisiin, ja tarinnallistamisen myötä ihmiset muistavat paremmin. Esimerkkinä: Nykyinen sydänkirurgi kertoo (titteli), että hänellä on kokemusta takana 30 vuotta tupakoinnista (uskottavuus), ja kehottaa muita lopettamaan, sillä itse sairastui keuhkosyöpään (tarinnallistaminen).  

 

Pohdintaa 

Kävimme keskustelua presentaation jälkeen ja sieltä nousi monia hyviä pointteja. Vaikka kirjoitusvirheet saattavat herättää huomiota, ei se välttämättä ole tuomio samantien. Kyse ei ole kuitenkaan lakitekstistä ja kuitenkin kirjoitusvirheet ovat inhimillinen virhe, niitä sattuu kaikille. Ennemmin niitä kannattaa välttää, ja varsinkin jos teksti muuten on hyvää, lukija antaa usein anteeksi.  

Löytyikö tästä tekstistä kirjoitusvirheitä? Koetko, että en ole uskottava?

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close