Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Oikeat motiivit yrittäjyyteen



Kirjoittanut: Jesse Vuori - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Väärää yrittämistä : kun teet kotiläksysi, rahan tuloa ei voi estää
Kim Väisänen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitkä ovat oikeanlaisia motiiveja lähteä yrittäjäksi? Mitä tavoitella yrittäjänä? Onko pelkkä raha hyvä motiivi alkaa yrittäjäksi?

Kim Väisänen kirjassa Väärää Yrittämistä käsitellään muun muassa yrittäjyyden erilaisia motiiveja, joihin itse perehdyn tarkemmin esseessäni. Jokaisen yrittäjäksi ryhtyvän on syytä pohtia, mitä aikoo tavoitella ja miksi, mitkä ovat perimmäiset motiivit. Keitä ja mitä sitten ovat väärät yrittäjät, Väisänen kertoo kysyneen kymmenien eri toimialojen edustajilta. Oman mielipiteensä tähän kysymykseen antoivat pankkiirit, viranomaiset, enkelisijoittajat ja nippu yrittäjiä. Yllättäen vastaukset olivat olleet hyvin samanlaisia taustoista riippumatta. Vastaus oli rahan vuoksi. Jos ainoa päämäärä on raha ja maine, kärsii monesti perustekeminen, eikä välttämättä aitoa intoa työhön löydy. Hyvin tehdyn työn lopputulos taas näkyy yleensä myös taloudellisesti. Intohimo työhön ohjaa toimimaan oikein. On hyvin tärkeää ymmärtää toiminnan kannattavuus ja mahdollisuudet myös talouden näkökulmasta, se ei vaan saa olla ainoa prioriteetti. ”Motiivi ja arvot erottavat olennaisesti hyvän ja huonon yrittäjyyden.” (Väisänen, K. 2019, 19–23)

Mietin tätä myös omalla kohdallani ja olen täysin samaa mieltä haastateltujen kanssa. Pelkkä raha ei motivoi niin paljoa, että jaksaisi tehdä jotain, mistä ei oikeasti nauti. Täytyy olla paloa itse tekemiseen. Muuten tuskin jaksaa kauaa. Jossain kohtaa alkaa varmasti tökkimään ja ottaa mielen päälle, kun tajuaa ettei pidä työstään. Oikeanlaiset motiivit taas auttavat usein toimimaan koko yrityksen puolesta oikein. Perusasioihinkin, kuten asiakkaista ja työntekijöistä huolehtimiseen, tuotekehitykseen ja kannustavaan johtajuuteen tulee paljon helpommin satsattua, kun löytyy liekkiä omaan hommaan.

Vuosikymmenten muotiterminäkin pidetty omistaja-arvo (shareholder value) ei ole oikeanlainen tavoite yritykselle. Tätä ilmiötä alkoi moni tunnettu yritysjohtaja kritisoimaankin aikanaan, kuten esimerkiksi yhdysvaltalainen Jack Welch. Omistaja-arvon eli yhtiön tuoma etu omistajilleen tuloksen ja tuotto-odotusten muodossa ei ole hyvä tavoite itsessään. Se kasvaa kuitenkin siinä, missä työ tehdään laadukkaasti ja kehitystä tapahtuu muuten yrityksessä. Siihen taas tarvitaan motivoituneita tyyppejä, jotka haluavat kehittää yritystä sekä itseään jatkuvasti. Se ei ole siis kovin hyvä merkki, jos yrityksen strategia tai tavoitteet perustuvat täysin taloudellisen hyvän, kuten omistaja-arvon kasvattamiseen. (Väisänen, K. 2019, 23)

”Ei kannata tehdä niitä asioita, joita muut tekevät. Kannattaa tehdä asioita omista lähtökohdista ja tavoitteista.” (Väisänen, K. 2019, 24) Tämä lause korostaa mielestäni hyvin sitä, mitä kannattaa miettiä ryhtyessään yrittäjäksi. Et voi lähteä oikomaan esimerkiksi uusia taitoja opetellessa, vain koska joku esikuvasi niin tekee. Täytyy edetä pala kerrallaan ja miettiä, mikä omalla kohdalla on järkevintä ja mikä on oman yrityksen onnistumisen kannalta olennaista. Inspiroitua saa ja kannattakin ulkopuolisista tahoista ja toiminnoista. Liiakseen ei kuitenkaan ole järkevää lähteä vertailemaan muihin. Sinun täytyy itse tuntea yrityksesi vahvuuksineen ja ominaisuuksineen, löytää oma asiakaskunta. Kaikki lähtee kuitenkin siitä, että löytää oman sisäiseen motivaation yrittämiseen. Palon, jonka avulla jaksaa yli vaativimpienkin haasteiden. Jos ei ”nälkää” löydy, niin tuskin menestystäkään on odotettavissa. Sisäinen motivaatio on asia, jonka haluan ainakin omaan tekemiseeni löytyvän. Uskon, että sen avulla löytää oikeanlaiset motiivit siihen, mitä ikinä tekeekään.

Harva kuitenkaan pärjää yksinään oli sitten kyse yritysmaailmasta tai muuten elämästä. Jokainen tarvitsee verkoston ympärilleen pyörittääkseen yritystä. Verkostoon voi kuulua liikekumppanit, sijoittajat, rahoittajat, työntekijät, yritykset, asiakkaat, tilitoimisto, pankki jne. Kaikki tarvitsevat ihmisiä ympärilleen. Moni saattaa löytää sisäisen motivaation vasta, kun saa oikeanlaiset henkilöt ympärilleen. Tiimissä on voimaa. Kun palaset loksahtelevat kohdilleen ja tiimistä saadaan sopivasti eri osa-alueille osaajia, niin voi päästä mahtaviin lopputuloksiin. Hyvin harva menestynyt yrittäjä on luonut miljoonabisneksen täysin yksin. En ainakaan itse usko, että siihen kukaan pystyisi.

Tiimin voima voi näkyä esimerkiksi rahoituksen saamisessa. Mikäli sijoittaja uskoo tiimiin ja kokee tiimidynamiikan toimivaksi sekä on tyytyväinen tiimin aikaansaamiin tuloksiin ja suunnitelmiin, saattaa hän helpommin lähteä rahoittamaan toimintaa. Pelkkä hyvä tiimi ei tietenkään välttämättä tällaisessa tapauksessa riitä, vaan täytyy monesti näyttää myös jo aikaansaamia tuloksia. Myös yritysidean täytyy olla uskottava ja sille täytyy löytyä markkinarako. Hyvän yritysidean esittäminen ja tunteen välittäminen sen tuomista eduista ja hyödyistä on taas helpompaa, kun tiimin jäseniltä löytyy sisäinen motivaatio ja usko ideaan. Hyvin olennaista on myös se, että tiimiltä löytyy yhteiset arvot, visio ja missio, jonka takana kaikki seisovat, joku unelma, jota kohti mennä. Kun kaikki uskovat oman työnsä merkitykseen, ollaan oikeilla raiteilla. (Väisänen, K. 2019, 68–71)

Koen itse, että ensimmäiseksi kannattaa etsiä oikeat ihmiset ympärilleen. Sellaisia ihmisiä, joiden kanssa löydät yhteisiä intressejä ja mielenkiintoa. Sellaisia ihmisiä, jotka kannustavat ja motivoivat sinua eteenpäin urallasi, joita haluat myös itse auttaa eteenpäin. Vain kokeilemalla, tekemällä ja keskustelemalla voi löytää ja kokea hyvän paikan lähteä yrittämään.  Yhdessä löytämällä yhteisen vision sekä yhdistämällä osaamiset voi löytää myös oikeanlaiset motiivit yrittämiseen. Yhteinen isompi tavoite välitavoitteineen ruokkii tiimiä ja yksilöitä tekemään töitä sen eteen. Taloudelliset edut tulevat palkintona onnistuneesta työstä, eikä se ole itseisarvo. Oikeiden motiivien löytäminen luo pohjan koko yrittäjyydelle!

Kommentoi