Tampere
29 Mar, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

Oikeaa ja väärää yrittämistä



Kirjoittanut: Vili Anttonen - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Väärää yrittämistä : kun teet kotiläksysi, rahan tuloa ei voi estää
Kim Väisänen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Hyvä tuote ei myy itseään

Vaikka keksisit kuinka hyvän tuotteen, sanotaan vaikka tuotteen, joka parantaisi covid-19 viruksen, niin jos kukaan ei tiedä tuotteestasi mitään niin kukaan ei tule myöskään ostamaan sitä. Tämän takia markkinointi on yrityksille elintärkeää ja monet kaatuvat yritykset vähättelevät markkinoinnin tärkeyttä. Kim kertoo ”Mitä suurempi ja tunnetumpi yritys on, sitä enemmän se käyttää rahaa markkinointiin suhteessa liikevaihtoonsa”. Tämä käy järkeen, sillä vaikka kaikki tietävät, että tuotteesi on olemassa, niin se ei silti tarkoita vielä sitä, että sitä ostettaisiin. Kertaus on siis ostajan äiti. Tämä on erityisen tärkeää kuluttaja kaupan teossa. Kuluttajan tulee yleensä nähdä tuotteesi useampaan otteeseen, jotta ostopäätös tulee syntymään. Sama pätee hyvänä esimerkkinä telemarkkinoinnissa. Kuluttajalle luukutetaan Elisan mainosta ensin kuukauden verran ja tämän jälkeen myyntineuvottelija soittaa kuluttajalle juurikin siitä palvelusta, mistä hän on kyseisen mainoksen nähnyt useampaan otteeseen jo etukäteen. Näin tuote onkin jo ennestään tuttu ja myyjälle on helpompaa synnyttää luottamus asiakkaan ja hänen välilleen.

Kuluttajatuoteyhtiöt ovat ahkerimpia mainostajia. Lähde: The CMO Survey ja Deloitte Digital.

 

”Hyvät asiat tapahtuvat hetkessä ja onni vain jatkaa potkimista. Huonot asiat ovat taas hitaita prosesseja ja niiden ehkäiseminen on epäoleellista.”

Sanoisi huono yrittäjä.

” Netscape-selaimen markkinaosuus oli 1990-luvun puolivälissä 90 prosenttia. Viisi vuotta myöhemmin, vuosituhannen vaiheessa, se oli kadonnut kartalta täysin. Stockmannin liikevaihto oli vuonna 2013 reilut 800 miljoonaa, muutama vuosi myöhemmin 2017 enää noin 450 miljoonaa. Ylöspäin meneminen on hidasta ja raskasta työtä, alaspäin liuku taas on vauhdikasta. ”

Sanoo viisas yrittäjä Kim Väisänen. Monen yrittäjän tavoite on saada jossain vaiheessa yrityksen elinikää aikaiseksi exit. Tällöin yrittäjä rahallistaa sen useiden vuosien työtaakan ja lähtee masseillaan Karibialle. Mutta tuleeko tämä ikinä tapahtumaan yhdellekään yrittäjälle juuri näin? Vaikea uskoa. Olisi vaikea kuvitella, että töistä olisi niin helppo päästää irti. Jos olen rakentanut omaa yritystäni sanotaan 10 vuotta ja yrityksellä menee vielä tässä vaiheessa todella hyvin, niin en itse ainakaan luultavasti pystyisi päästämään siitä irti. Tärkeämpää on löytää yritykselleen oikea koko. Tämän avulla työtaakka ei synny liian suureksi ja omasta koosta riippuen antaa yritykselle aikaa olla luova ja tehokas samanaikaisesti. Tuloksena työ on mielekkäämpää ja mahdollisuus muutoksiin parempi.

Yksinyrittäminen on helppoa. Sinä et tarvitse muita kuin itsesi ja omat ajatuksesi.

Sanoisi toinen huono yrittäjä. Yrittäjä ei tule onnistumaan ilman verkostoja, asiakkaita taikka tiimiä. Tärkeää yrittäjällä onkin siis kyky motivoida ja innostaa muita. Asiakkaat sekä alaisesi tulee saada innostumaan tuotteestasi ja ideoistasi, jotta niitä voidaan myydä taikka ostaa.

Olen vahvasti sitä mieltä, että hyvä tiimi tekee hyvän yrityksen. Jos tiimisi on täynnä osaavia hyviä tyyppejä niin mahdollisuudet epäonnistumiselle on pienet. En nyt sano, että jos yritys on täynnä vain hyviä tyyppejä niin pelkästään sillä pärjäisi. Tärkeää on myös siis se, että tiimistä löytyy osaamista ja erilaisuutta. Osaamista täytyy löytyä laajalta alueelta eri aloilta ja loput voidaan ulkoistaa. Erilaisuutta tarvitaan siihen, että luovuus voi syntyä. Mielipiteiden täytyy kohdata, jotta päästään parempiin tuloksiin. Tämän lisäksi tyyppien täytyy olla hyviä, jotta työympäristö olisi mahdollisimman hyvä. Jos nämä kaikki toteutuu, niin yritys ja sen henkilökunta tulee kukoistamaan tavalla tai toisella.

Lähteet:

Väisänen, Kim. Väärää yrittämistä : kun teet kotiläksysi, rahan tuloa ei voi estää . Helsinki: Alma Talent, 2019. Print.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close