Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Nyt myydään



Kirjoittanut: Jeena Kantosalo - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Stopmyynti - pysähdy myymään
Mika D. Rubanovitsch
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Olen toiminut myyjän hommissa kohta 4 vuotta ja kiinnostusta aiheeseen löytyy paljon. Välillä oma myyntimotivaatio kaipaa hieman nostatusta ja myynnistä kertovat kirjat auttavat siinä hyvin. Lukiessani kirjaa STOP MYYNTI: pysähdy myymään, ajatus lähti juoksemaan ja sain poimittua hyviä pointteja, mitä saan vietyä käytäntöön. En pidä itseäni todellakaan täydellisenä myyjänä, en tiedä onko sellaista edes olemassakaan. Haluan oppia lisää ja kehittää itseäni entistä paremmaksi. Jo kirjan nimi herätti ajatuksia. Mielestäni on aina välillä hyvä pysähtyä miettimään elämää, niin sitten sitä myyntiä, omia vahvuuksia, heikkouksia ja ihan kaikkea muutakin mitä elämässä tapahtuu.  Liian kova vauhti saattaa helposti polttaa loppuun ja mielenkiinto asiaa kohtaan voi kadota. Välillä on myös hyvä pysähtyä ajattelemaan omia toimintatapoja ja miettiä miten niitä voisi kehittää. Itse mietin paljon omia myyntitaitojani ja sitä, miten voisin oppia vielä paremmaksi. Pysähtyminen hetkellisesti tekee hyvää, mutta täytyy muistaa aina jatkaa eteenpäin, ettei tauko jää liian pitkäksi. Myyjänä koen itse, että olen hieman jo omiin ”kaavoihini kangistunut”, ja koen että olisi hyvä kokeilla uusia tyylejä myydä. Olisi tärkeää puhua työkavereiden kanssa ja vaihdella heidän kanssaan ajatuksia, joista voisi sitten itsekin saada hyviä oppeja ja vinkkejä.

 

STOP-ajattelun taustaa pohjustan sen verran että sen ajatus perustuu siihen, että enää pelkästään perinteinen myynti ei riitä. Täytyy yhdistää perinteistä myyntiä yhteen digiajan virtuaalimyynnin kanssa. Virtuaalimyyti on siis etäyhteyksien avulla tapahtuvaa myyntiä. Myyjien täytyy nykyään omaksua useita eri taitoja ja ymmärtää asiakkaan toiveet ja halut. Yrityksen tulee tuoda yhteydenottaminen asiakkaalle mahdollisen helpoksi, joka siten pakottaa myyjät olemaan tavoitettavissa eri kanavissa. Asiakasta tulee palvella asiakkaan haluamalla tavalla ja siellä kanavassa, jossa asiakas asioi, kulloinkin sopivilla työkaluilla.

 

Perinteinen myynti on vaikeampaa nyt, kun sosiaalinen media on kaikkien saatavilla. Tuntuu nykyään usein siltä, että asiakas kuuntelee toista asiakasta enemmän, kun asiantuntevaa myyjää. Tämä tuntuu myyjän näkökulmasta hieman hassulta, jopa hieman turhauttavalta. Kuitenkin asiaa pohtiessani huomasin, että jos itse ostan jotain uutta, kuuntelen kyllä kavereideni mielipiteitä todella paljon. Joskus he jopa saavat minut ostamaan sellaisia asioita, mitä en edes tiennyt tarvitsevani. Eli kaverini myyvät minulle tietämättään, että myyvät. Myös minä myyn kavereilleni ajatuksiani tajuamatta, että myyn. Myymme ajatuksia ilmaiseksi, josta yritykset hyötyvät. Saatan myös joskus luottaa johonkin suurta suosiota saaneeseen sosiaalisen median vaikuttajaan enemmän, kun kaupan myyjään, joka varmasti tietää tuotteesta enemmän. Mietin, kuinka itse voisin myyjänä välttyä tältä tilanteelta.  Tässä tulee esille myyjän ja asiakkaan välisen luottamuksen tärkeys. Ilman asiakkaan luottamusta et tee kauppaa, ainakaan paljoa. Luottamuksen saamiseksi on tärkeää, että koko asiakaskohtaaminen on alusta loppuun saakka positiivinen ja odotukset ylittävä. Luottamus on omasta mielestäni yksi myynnin tärkeimmistä osa-alueista.

 

Kirjassa STOP MYYNTI esiteltiin neljä osa-aluetta:

 

Suhteet: Kaikki lähtee siitä, että osaa rakentaa verkostoja ja että on hyvä luomaan sosiaalisia suhteita. Suhteet sisältävät sosiaalisenmedian kanavat, kasvotusten myynnin, referenssien hyödyntämisen, outbound ja inbound markkinoinnin ja suosittelun.

 

Työkalut: Tähän osioon kuuluu esimerkiksi virtuaalimyynti. Työkaluissa on siis myyntiä hyödyntävät osa-alueet.

 

Osaaminen: Myyjän asiantuntevuus on tärkeä osa asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja niiden tyydyttämisen onnistumista. Asiantuntevan myyjän on helpompi luoda luottamusta, sillä hän osaa perustella myytävän tuotteensa hyödyt asiakkaalle juuri asiakkaan tarpeiden mukaan. Tähän osioon kuuluvat, oppiminen, asiakkaan osallistaminen ja opettaminen. Myyjän täytyy pitää asiantuntevuuttaan jatkuvasti yllä. Esimerkiksi itse teen työssäni kuukausittain erilaisia myyntiä tukevia koulutuksia ja tutustun aktiivisesti aina uusiin tuotteisiin ja palveluihin, joita myyn.

 

Parantaminen: Palautteen avulla pystytään toimintaa parantamaan, ja tämä on todella oleellinen osa myyjän ja koko organisaation kehitystä. Näin myös asiakassuhdetta voidaan syventää, asiakkaan toiveita on helpompi huomioida seuraavalla asiointi kerralla.

 

Osa-alueet ovat myynnin perustat. Näitä noudattamalla ja jatkuvalla kehityksellä pääsee varmasti pitkälle. Itse koen myyjänä toteuttavani jokaista kohtaa mutta varmasti myös parannettavaa löytyy. Tähtään jatkuvaan oppimiseen ja koen tästä kirjasta olleen paljon hyötyä minulle tulevaan. Joten ei kun myymään!

 

LÄHTEET:

 

Rubanovitsch. M. 2019. Stop myynti – pysähdy myymään. Espoo: Johtajatiimi.

 

 

 

Kommentoi