Tampere
23 Feb, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Nyt innovoidaan!



Kirjoittanut: Jemina Pennanen - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

Tässä esseessä kerron Flyynan ensimmäisestä 12 tunnin innovointihaasteesta, joka tapahtui 29.11.2023. Kerron omia tuntemuksia päivältä, mitä teimme päivän aikana sekä omaa kokemustani ensimmäisestä pitchauksestani.12H on siis innovointihaaste, jossa tiimien tarkoituksena on ratkaista 12 tunnin aikana toimeksiantajan antama ongelma ja pitchata se toimeksiantajalle 12 tunnin kuluttua.

Valmistautuminen 12H:ta varten oli suhteellisen hankalaa, koska meillä ei ollut toimeksiantajia valmiiksi tiedossa ja kaikki informaatio tuli itse haaste päivänä. Projektipäällikkömme kuitenkin valmistelivat päivää hankkimalla meille yhtistä evästä päivää varten. Kyselemällä myös aikaisemmilta tiimeiltä neuvoja, mitä 12H:ssa kannattaa ottaa huomioon ja jakoivat tätä informaatiota meille. Eräs tiimiläinen teki myös raporttipohjan valmiiksi päivää varten.

 

Päivän kulku

Saavuimme Akatemialle kello 7:45 aamulla ja toimeksiantajan esittely ja päivä starttasi tasan kello 8. Toimeksiantajanamme meillä oli Bussi Manninen Oy sekä Ruoveden Yrittäjät ry. Tiimimme oli jaettu kahteen ryhmään, tytöt vs. pojat ja valmentajamme päätti kummalle ryhmälle tulee kumpi toimeksiantaja. Tytöille osui Bussi Manninen Oy.

Meidän tehtävänämme oli suunnitella Bussi Manninen Oy:lle bussipakettimatka, jonka kohdeyleisönä olisivat 25-40-vuotiaat henkilöt. Aikaisemmin asiakasryhmänä ovat olleet 55-vuotiaat ja siitä ylöspäin, joten tehtävänannolla haluttiin saada nuorempaa kohdeyleisöä kiinnostumaan yrityksestä ja saada heidät asiakkaiksi.

Molemmat ryhmät saivat toimeksiantajan kanssa kyselytunnin, jonka jälkeen aloitimme innovoinnin ryhmämme kanssa. Loimme ensin Forms-kyselyn, jossa kysyimme kysymyksiä, minne ihmiset haluaisivat mennä bussi pakettimatkalle. Käytimme innovoinnin työkaluna myös Post-it lappu tekniikkaa, joille kirjotimme pakettimatka ideoita. Näiden kahden tekniikan avulla aloimme suunnittelemaan Forms-kyselyn vastaajien suosikin pohjalta pakettimatkaa toteutettavaksi toimeksiantajalle.

Päädyimme suunnittelemaan uudenvuoden laskettelumatkaa Ruotsin Åreen.

 

Miltä tuntui pitchata ensimmäistä kertaa

Minä pitchasin ryhmämme tuotoksen päivän jälkeen. Olin jo aiemmin edellisellä viikolla ilmaissut, että pitchaus kiinnostaisi itseäni haasteessa, mutta emme olleet virallisesti valinneet ennen virallista päivää, kuka pitchaisi tuotoksen toimeksiantajalle.

Olin innoissani pitchauksesta, koska en ollut ennen toteuttanut sellaista. Minulla on kyllä esiintymistaustaa harrastettuani teatteria 10 vuotta, mutta harvemmin olen joutunut tilanteeseen, jossa esittelen business ideaa tuomaristolle 12 tunnin työpäivän jälkeen. Mutta esiintyminen konseptina oli minulle tuttua puuhaa.

Teimme tyttöjen kanssa yhdessä pitchaus presentaation ja suunnittelimme, miten sen esitän ja mitä kaikkea minun tulee sanoa, jotta esitys on mahdollisimman mielenkiintoinen ja siitä tulee pääpointit esille. Olin aluksi suhteellisen varma omasta suoriutumisestani, mutta harjoitellessani tiimilleni ensimmäisen kerran iski epävarmuus omasta osaamisestani.

Mielestäni ensimmäinen koe-esiintyminen tiimille meni aivan päin seinää suoraan sanottuna. Meillä oli tunti aikaa esittää pitch tuomaristolle, kun aloimme harjoitella itse pitchiä. Minulla oli paljon sanoja hakusessa ja prosessoin paljon päässäni, mitä minun kuuluu sanoa ja mitä olimme edes tehneet päivän aikana.

Puoli tuntia ennen esitystä menin harjoittelemaan itsekseni hiljaiseen työtilaan ja kävin itsekseni läpi, mikä on oleellista sanoa esityksessä ja harjoittelin esiintymistä yleisölle. Googlasin muutamia sivustoja, joissa neuvottiin millainen pitch on oikeaoppinen, ammattimainen ja tehoava ja yritin näistä sivustoista ottaa inspiraatiota omaan esitykseeni. Sain rauhoiteltua ja jäsenneltyä oman esityksenä tuossa ajassa ja menimme seuraamaan ensin poikien pitchausta, jonka jälkeen astuin itse lavalle.

Ja mielestäni pitchaus meni todella hyvin. Ottaen huomioon, että onnistuin kasaamaan kaiken tuon informaation ja sen fyysisen esittämisen päässäni n. tunnissa. Molempien ryhmien pitchauksen jälkeen jäimme odottamaan toimeksiantajan ja valmentajan arviointia.

 

Miten luoda ammattimainen pitch

Pitch tarkoittaa myyntipuhetta, jonka avulla yrität myydä oman ideasi vaikka sijoittajille. Pitchin tarkoituksena on olla napakka ydinviestin välitys ja sen kuuluisi herättää kiinnostusta ja tunteita tuomaristoa tai sijoittajaa kohtaan. Pitch eroaa perinteisestä presentaatiosta siten, että yleensä pitch on ajallisesti lyhyempi ja kiteytetympi kokonaisuus. (N.d.Duunitori.fi)

”Pitchillä yrität myydä ja vakuuttaa itsesi tai yritysideasi muille”

Googletin omaa esiintymistäni varten erilaisia sivustoja, miten luoda ammattimainen pitch. Haluan nostaa tähän muutamia vinkkejä mitä sivustoilla sanottiin pitchin luomisesta:

  • Tunne sisältösi: Tarkoituksemme pitchatessa on olla vakuuttava. Jos et tiedä, mistä puhut lavalla eli et tunne sisältöäsi menetät uskottavuuttasi.
  • Tarinan luominen: Esityksen omatessa tarinan jää usein esitys parhaiten mieleen. Tällä tavalla myös erotut oman esityksesi kanssa herättämällä tunteita ja mielikuvia asiakkaaseen.
  • Asenteella lavalla: Muista energisyys. Katsoja vaistoaa todella helposti, millaisella asenteella esiinnyt. Luotko positiivista efektiä vai negatiivistä katsojaan.
  • Mieti tarkkaan yleisösi, kenelle esiinnyt: Tässä tärkeää muistaa kohdeyleisösi. Kaikille ei toimi kaikki. Jos olet saanut suoraan ohjeet, mitä sinulta halutaan nähdä älä ala soveltaa täysin omaa juttuasi, mitä itse haluat vaan mene asiakkaan ehdoilla. Mieti, mitä hän haluaa nähdä.

(N.d. Duunitori.fi)

 

Pohdinta

Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen molempien ryhmien lopputulokseen. Tyttöjen ryhmä sai arvosanaksi 4+/5, joka lämmitti erittäin paljon sydäntä. Innovointihaaste oli omasta mielestäni todella hauska kokemus enkä malta odottaa lisää samankaltaisia haasteita! Meillä oli pitkin päivää todella hyvä haippi päällä tiimissä sekä kannustava ilmapiiri.

Puhuimme 12H purku pajassa yleisesti, miten päivä meni kaikkien mielestä ja nappasin sieltä kehityskohteita, mitä päivän aikana olisi voinut tehdä toisin tai mitä kehitettävää haasteen suoriutumisen parantamiseksi kannattaa ottaa huomioon:

  • Päivän aikataulutus paremmaksi. Kuinka kauan tehdään töitä ja milloin pidetään taukoa
  • Pitchaajan valitseminen valmiiksi, jotta pitchin pitäjä voi pitkin päivää valmistautua esitykseen ja napata asioita omaan esiintymiseensä
  • Asiakas kannattaa ottaa isosti idean suunnitteluun mukaan
  • Asiakkaalle mahdollisen proton esittäminen ennen lopullisen suunnitelman toteuttamista

 

Lähteet:

2/21. Enkelisijoittaja Ainomaija Haarla: Näin rakennat täydellisen pitchin.  Fablehti.fi.

https://www.stjm.fi/fabmedia/raha/enkelisijoittaja-ainomaija-haarla-nain-rakennat-taydellisen-pitchin/

 

Flyyna osk. 2023. Paja 30.11.2023. Viitattu 30.11.2023.

 

Pitchaus eli myyntipuhe. Duunitori.fi.

https://duunitori.fi/tyoelama/yrittajanopas/ideasta-liiketoiminnaksi/pitchaus

 

Viisi vinkkiä parempaan pitchaukseen – näin saat viestisi läpi. Cision.fi.

https://www.cision.fi/tietopankki/artikkeleita-vinkkeja/viisi-vinkkiae-parempaan-pitchaukseen—naein-saat-viestisi-laep/

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close