Tampere
18 Apr, Thursday
3° C

Proakatemian esseepankki

Nykypäivän markkinointia 2019



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Nykypäivänä markkinointi tapahtuu monen eri strategian kautta. Enää ei riitä pelkästään yhden strategian valitseminen ja sen osaaminen. Pitäisi myös ajatella mitä jokaisella tavalla halutaan saavuttaa. Monet yritykset tuntuvat tekevän Instagram-tilejä vain siksi, että kaikkialla sanotaan jokaisen yrityksen tarvitsevan Instagramin. Sen sijaan, että luodaan Instagram ja saadaan kasa seuraajia, tulisi myös miettiä kuinka Instagramin kautta saataisiin myytyä tuotetta. Pelkkä Instagram tili ei tähän riitä. Yrityksen tulisi tehdä normaalin Instagram-tilin sijasta yritystili. Yritystilin avulla kuluttaja voi olla yritykseen yhteydessä napin painalluksella, melkein kuin verkkosivuilla. Yritys pääsee myös käsiksi Instagram Insight – palveluun, jolla voidaan lukea tilin statistiikkaa, sekä mainosten tekeminen ja julkaiseminen on yksinkertaisempaa. Instagramiin löytyy paljon erilaisia strategioita, jotka jokaisen Instagramia käyttävän yrityksen tulisi hallita.

 

Noh, somea painotetaan todella paljon nykypäivänä, ja ihan syystäkin. Siinä on vain ongelmana se, että ihmiset alkavat kuvittelemaan somen olevan ainut kanava mitä markkinointiin tarvitaan. Toki se on nykypäivänä erittäin tärkeä kanava, mutta sen rinnalla tarvitaan muitakin strategioita. Yritys joka toimii pelkästään sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa melko kaukaiselta ja kylmältä kuluttajalle. Kuluttajaan pitäisi saada jonkinlainen syvempi suhde. Syvemmän suhteen luomiseen voidaan käyttää monia erilaisia tapoja. Pienellä yrityksellä voisi toimia yhteistyön tekeminen toisen brändin tai voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen kanssa.

 

Yhteistyön tekeminen jonkin tietyn brändin tai yhdistyksen kanssa antaa suoraa näkyvyyttä ja ihmiset alkavat yhdistämään tuotteesi yhteistyökumppanisi brändiin. Esimerkiksi Apaja voisi tehdä yhteistyötä Varustelekan kanssa, jotta saisimme näkyvyyttä ja tiettyä imagoa Jyry-käsineille. Sen sijaan, että alkaisimme luomaan itse pilke-silmäkulmassa-imagoa käsineille, voisimme saavuttaa sen helpommin tekemällä Varustelekan kanssa yhdessä mainosvideon, jonka Varusteleka julkaisisi omaan someensa. Hanskoja tietenkin tulisi heillekin myyntiin, joten molemmat hyötyisivät tilanteesta. Voittoa tavoittelematon yhdistys voisi olla vaikka jokin kalastusyhdistys. Apaja voisi osallistua yhdistyksen kalastus kilpailuun ja samalla jakaa osallistujille Jyry-käsineitä. Kilpailuun osallistujat ajattelevat, että Apajalaiset ovat samanlaisia kuin he itse, jakavat samat arvot ja maailmankuvan. Ehkä hieman huono esimerkki, mutta ymmärtänet pointin. Tapahtuman pitäisi herättää puhetta niin kotona kuin mediassakin.

 

Kun kalastuskilpailussa on näytty, tehty ja annettu, on todennäköistä, että kilpailuun osallistunut henkilö puhuu kotonaankin tapahtuneesta. Siitä käynnistyy puskaradio, jonka voimaa ei tänäkään päivänä tulisi unohtaa. Ei ole mitään luotettavampaa kuin kaverin tai perheenjäsenen suositus tuotteesta. Vicki Woschnick väitää weidert.com:in artikkelissaan 13% maailman kuluttajamyynneistä tulevan puskaradion kautta.

 

Puskaradion voi käynnistää myös sissimarkkinointi. Jyry-käsineiden kohdalla ei välttämättä toimisi perinteinen ambient-mainonta, jossa laitetaan hanskamainoksia tienvarteen. Jos halutaan erottua, pitäisi keksiä jotain mikä saa aikaiseksi tunnereaktion ihmisissä ja tavoittaisi oikean kohderyhmän. Tämä voitaisiin saavuttaa vaikkapa liimaamalla tarroja yleisiin vessoihin, joissa lukee ”#Vedäkäteen” ja Jyry-käsineiden verkkosivut. Tämä voisi herättää ihmisissä hämmennystä ja puhetta. Jyry-käsineiden kohdalla ei välttämättä riitä pelkkä puskaradio, vaan pitäisi saavuttaa median huomio jollain huomiota herättävämmällä tavalla. Ehkä viraalimarkkinointi voisi toimia? Kehitetään nettiin jotain mikä saavuttaa suosion ja leviää nopeasti. Vaikkapa mahdollisuus antaa rukkaset kosijalle. Nämä kuitenkin ovat markkinointi tapoja, jotka ovat olleet jo pitkään käytössä. Mitkä ovat vuoden 2019 markkinointikanavia?

 

Videot. YouTuben suosio on ollut kovassa nousussa ja monet asiakkaat tavoittaakin videoiden kautta parhaiten. Mietitään vaikkapa Red Bullia. Red Bullilla on tänään 8 364 264 tilaajaa pelkästään YouTubessa. He tuottavat monenlaisia videoita laidasta laitaan ja asiakkaat itse pyytävät aina vain lisää. Mikä parasta, YouTube maksaa katselukertojen mukaan, eikä nykyään tarvita järkyttävän kallista budjettia videon tekemiseksi. 72% ihmisistä katsovat mieluummin tuotteesta videon kuin lukevat tekstin, joten on selvää, että videon tekeminen kannattaa. Myös hetkelliset videot, esimerkiksi Instagram storyt, ovat olleet nousevan suosion kohteena viime vuonna. Nämä voivat olla leikkisiä ja heikkolaatuisia, nopeita videoita, mutta pysyvässä sisällössä pitää panostaa laatuun. Kannattaisiko Apajan kuvata verkkosivuille video, jossa kerrotaan yrityksestä tekstin sijaan?

 

Sosiaalisenmedian tärkeys pitää muistaa tänäkin vuonna. Instagramin vaikuttajamarkkinoihin tulisikin perehtyä enemmän. Micro-vaikuttajat varsinkin kiinnostavat, sillä he ovat läheisempiä seuraajiensa kanssa, kuin isommat vaikuttajat. Vaikuttajien kautta on myös helpompi saavuttaa tavoiteltu kohderyhmä. Jyry-käsineidenkin kannattaisi etsiä oikeat vaikuttajat Instagramista ja ottaa yhteyttä heihin. Pienistä kuluistakaan ei kannata säikähtää, sillä vaikuttajien kautta saavutetaan varmasti ihmisiä.

 

Mielenkiintoisin 2019 vuoden markkinointi vinkki on mielestäni äänihakuun liittyvä markkinointi. Sirin ja muiden ääniohjausten suosi on kovassa nousussa. Ihmiset alkavat tottumaan laitteelle puhumiseen. Kehityksen myötä ääniohjaukset ovat oppineet vastaamaan vaikeampiinkin kysymyksiin. Tämän seurauksena yrityksien tulisikin aloittaa miettimään hakukoneoptimointia uudelta näkökulmalta. Sen sijaan, että mietitään mitä kuluttaja kirjoittaisi hakukoneeseen, tulisi miettiä, mitä kuluttaja voisi kysyä aiheeseen liittyen. Kannattaakin siis viljellä kysymyksiä vastauksineen omille sivuilleen, niin hakukone löytää helposti vastauksen kysymykseen.

 

Tekoälyn käyttöä pitäisi harjoitella ja miettiä kuinka sitä voisi käyttää hyödyllisesti markkinointiin. Nykyään data on helposti saatavissa ja isoa määrää voidaan käsitellä todella helposti. Se antaakin yrittäjille mahdollisuuksia tarkentaa omaa kohderyhmäänsä ja löytää heidät oikeasta paikasta oikeaan aikaan. Voisiko dataa ja tekoälyä hyödyntää normaaleissa mainoksissa? Mitä jos jokaiselle näkyisikin juuri omanlainen mainos, sellainen mistä katselija henkilökohtaisesti itse pitää? Käytännössä se olisi mahdollista keräämällä dataa käyttäjästä tarpeeksi. Tekoälyn käyttämisestä markkinoinnissa voisi varmasti kirjoittaa oman esseensä. Siihen jokaisen tulee perehtyä kunnolla, jos tahtoo olla tänä vuonna aallonharjalla. Tulevaisuudessa asiakas itse päättää minkälaisia mainoksia hän näkee.

 

Virtuaali todellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) lisääntyessä kuluttajalle aukeaa uusia paikkoja pelkkien näyttöjen lisäksi missä he voivat nähdä tietokoneella tehtyjä mainoksia. Voisiko AR:aa hyödyntää mainonnassa samalla tavalla kuin Pokemon GO toimi? Pistetään ihmiset jahtaamaan tuotteita AR:n avulla. Jos löydät tuotteen sen avulla ulkoa, saat sen tuotteen tai saat alennuksen siihen. Bussia odotellessa päätät kurkata AR maailmaan ja huomaatkin R-kioskin kahvikupin vieressäsi. Nyt pääset lunastamaan kahvin lähimmältä R-kioskilta! AR:n ja VR:n halventuminen voi tulevaisuudessa tarkoittaa sitä, että jokainen omistaa esim VR lasit. Sitä kannattaa alkaa miettimään jo nyt, kuinka niitä voisi hyödyntää markkinoinnissa paremmin.

 

Nykymarkkinat siis hyödyntävät dataa ja tietotekniikkaa suurissa määrin, mutta kuluttajaa ei saa unohtaa ihmisenä, joka tuntee ja näkee edelleen. Ihmiset arvostavat nykypäivänä edelleen kasvotusten tapaamista ja kekseliäisyyttä. Se pitää pitää mielessä. Tekniikkaa hyödyntämällä meidän tulee päästä lähelle kuluttajaa, ei pysyä ruudun takana, joten haastetaan kuluttajia tekemään ja tulemaan luokse, tai saamaan meidät heidän luoksensa.

 

Pitäisikö meidän perehtyä paremmin vuoden 2019 markkinointi tapoihin? Vai pitäisikö meidän luoda omat tapamme? Itseäni alkoi ainakin kiinnostamaan AR-markkinointi. Ehkä sille saralle voimme kehittää jotain uutta ja mielenkiintoista, mistä syntyy viraali-ilmiö ja näyttää esikuvaa tulevien vuosien markkinoinnille!

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

https://www.emarsys.com/en/resources/blog/artificial-intelligence-marketing-solutions/

https://www.brandwatch.com/blog/cause-marketing/

http://www.dumbwaystodie.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Cause_marketing

https://www.weidert.com/whole_brain_marketing_blog/bid/108524/top-10-most-effective-marketing-strategies

https://www.ventureharbour.com/top-digital-marketing-strategies-for-2018/

https://wiki.metropolia.fi/display/~miraka/Aiheellista+viraalimarkkinointia

 

Kommentoi