Tampere
16 Jan, Saturday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Nykyajan markkinointi muuttuvassa maailmassa



Kirjoittanut: Caroliina Sievers - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Saiturin markkinointikirja
Ville Kormilainen
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Yleinen käsitys ja fakta on, että markkinointi on aina maksanut paljon. Perinteiset markkinointitavat kuten televisiossa pyörivät mainokset, lehtijulkaisut ja tienvarsilla bussipysäkkien pimeydessä näkyvät printatut julisteet ovat kalliita toteuttaa. Usein niillä, joilla on varaa tällaiseen mainontaan, on jo miljoonabisnes taustalla pyörimässä. Tällaisen markkinoinnin tutkiminen on tärkeää, jotta kykenee käsittämään kokonaiskuvan, asettamaan tavoitteita ja toteuttamaan mainontaa sellaisenaan oman yrityksen kautta jokin päivä.  

 

Todellisuus nykyajan Suomessa on kuitenkin toinen. Start up -bisnes jyllää ja suurin osa perustetuista yrityksistä ovat pienellä budjetilla liikkeellä. Markkinointiin ei ole heti laittaa kymppitonneja ja vaikka olisikin, on syytä pohtia, ovatko perinteiset voluumimainontatavat enää niitä, joilla saa parhaiten vastinetta rahalle. Perinteiset prinssi pelastaa prinsessan sadut ovat kuihtuneet eikä uusimpia menestystarinoitakaan luoda strategisen markkinoinnin keinoin vaan ilmiöt syntyvät eri tavoin. Teknologian murros, sosiaalinen media ja täysin uusi virtuaalimaailma ovat luoneet ainutlaatuisen ja siten myös monisyisemmän tavan vaikuttaa ja olla kuluttajiin aidosti vuorovaikutuksessa.  

 

Åbo Academyn teettämän tutkimuksen mukaan uusimmat ja merkittävimmät vaikuttamisen keinot tulevat blogeista ja kanavista, joissa kuluttaja kokee voivansa vaikuttaa ja että hänen äänensä tulee aidosti myös kuuluviin. Mitä lähemmäksi kuluttajaa päästään, sitä tehokkaammaksi markkinointi myös muuttuu. Markkinointi ei ole enää vain yksisuuntaista viestintää yritykseltä kuluttajalle, vaan se nähdään vuorovaikutussuhteena liitettynä osaksi asiakaspalvelua. Täten markkinointia on syytä tarkastella myös palvelumuotoilun näkökulmasta. 

 

Mainonta on siirtynyt verkkoon ja kanaviin, joissa tuotteen tekijät itsekin viihtyvät. Nykyajan milleniaanit näkevät sanomalehdissä mainostuksen ymmärrettävästi tehottomaksi, sillä harva enää oikeastaan lukee paperisia lehtiä, saati jaksaa selata mainospostia, jota tupsahtaa postiluukusta. Elämme aivan uudenlaisessa yhteiskunnassa, jossa tieto on koko ajan saatavilla ja informaatiota tulee niin paljon joka suunnalta, että sitä on vaikea ymmärtää ja käsitellä. Entinen tiedonjano ja halukkuus perehtyä mainoslehtiin on kääntynytkin meitä vastaan, sillä aivomme eivät yksinkertaisesta kykene prosessoimaan kaikkea ympärillä olevaa informaatiota. Siksi ylimääräisiä asioita karsitaan ja postilaatikkoihin teipataan ”Ei mainoksia” -kylttejä. Tietoa on täytynyt alkaa rajoittamaan jollain tavalla. Nykyajan kuluttaja pystyy ja haluaakin päättää, miten ja millaista mainontaa verkkokalvoille päätyy. 

 

Tämä tuo uudenlaisia haasteita markkinointiin. Ei enää riitä, että tehdään yksi mainos ja ajatellaan sen riittävän isolle massalle. Kuluttajat janoavat yksilöllisempää palvelua ja siten myös mainonnan täytyy kyetä tavoittavaan erilaiset kuulijat. 

 

Sosiaalisessa mediassa vaikuttajien seuraaminen on korostunut ja yrityksen täytyy pysyä trendien aallonharjalla. Sosiaaliseen mediaan tupsahtaa koko ajan uusia kasvoja ja ja täytyy ymmärtää, että välttämättä vuosi sitten kovassa nosteessa ollut henkilö ei ole kiinnostava enää nykyhetkessä. Ihmiset haluavat seurata ihmisiä, joilla he kokevat olevan vaikutusvaltaa tai keitä he ihannoivat. Onkin siksi täysin ymmärrettävää, että vaikuttajamarkkinointiin kannattaa panostaa. Vaikuttajilla on jo valmiiksi kerätty ja selkeä kohderyhmä, jotka ovat yleensä hyvin lojaaleja ja siten mainosten tehokkuus yltää aivan eri mittakaavalle, kuin esimerkiksi lehtisten jakaminen ovelta ovelle. 

 

Internet on myös nykyään lähes joka hetkessä läsnä. Palvelut ovat siirtyneet yhä enemmän verkkoon ja siten nettinäkyvyys korostaa omien nettisivujen tärkeyttä. Nykyään jokaisella toimivalla yrityksellä on omat sivut, joista pitäisi löytyä kaikki oleellinen tieto asiakkaalle. Tämä johtaa tosin siihen, että nettisivuja on miljoonia ja olipa yritysidea mikä tahansa, voi olla varma, että google antaa samalle toimialalle tai hakusanalle tuhansia eri vaihtoehtoja. Siksi yhdeksi uudeksi markkinoinnin välineeksi on noussut hakukoneoptimointi. 

 

Hakukoneoptimointi tarkoittaa tapaa, jolla nettisivut luodaan siten, että ne hyödyntävät algoritmeja, joiden avulla esimerkiksi Google ranking sijoitus nousee. Yksinkertaisesti ne sivustot, joilla on korkea ranking Googlen hakutuloksissa, ovat myös niitä, joilla menee nettimarkkinoilla parhaiten. Googlea nimittäin käytetään 80% kaikista hakukonesivustoista. Ei ole siten ihme, että tähän ranking pisteeseen halutaan vaikuttaa. Kirjoittaessa Googleen esimerkiksi sanan skandinaavinen sisustus, nousee ensimmäiselle sivulle ne verkkosivut, jotka vastaavat parhaiten salaista algoritmia tai joiden mainospaikasta on maksettu. Mainospaikan maksaminen voi äkkiseltään tuntua halvemmalta vaihtoehdolta, sillä usein paikasta maksetaan klikkausten tai ajan mukaan. Kuitenkin pitkällä aikavälillä keskittymällä hyvin hakukoneoptimoituihin sivuihin, säästää paljon, sillä silloin maksettua mainontaa ei tarvitse yksinkertaisesti tehdä Googlessa, kun algoritmit hoitavat tämän puolestasi. Lisäksi hakukoneoptimointi ei ole samalla tavalla jatkuva maksutilaus kuten mainospaikka, vaan sivuston remontti tehdään yleensä kerralla ja ensimmäisen kerran jälkeen yleensä pienet hienosäädöt riittävät. 

 

Google ei tietenkään ole ainoa paikka, josta mahdolliset asiakkaat löytävät nettisivuille ja sitä kautta tarjottuun palveluun tai tuotteeseen. Jokainen varmasti on ymmärtänyt ympäröivien suhteiden merkityksen, mutta nykyään oikean verkoston rakentaminen on kaiken ydin. Kulttuurissa, jossa pelataan tykkäysten ja seuraajien määrällä, on suora vaikutus onnistuneeseen markkinointiin. Markkinointi ei ole ollut ikinä ennen näin läpinäkyvää. Facebookin postausta tehdessä jokainen ihminen, kuluttaja kuin tiiminkin jäsen, kykenee näkemään saavuttaako julkaisu tuhansia tykkäyksiä vai kenties heikoimmillaan vain muutaman. Tämä luo toki uuden ja helpomman tavan kyetä näkemään ja vaikuttamaan markkinointiin: Floppaava päivitys on nykyään helposti mitattavissa, kun taas perinteistä sanomalehtimainoksesta on vaikea tietää, moniko sen on oikeasti nähnyt, lukenut ja lisäksi aidosti pitänyt siitä. Lisäksi verkossa tapahtuvaan viestintään on nopea ja helppo reagoida ja virheen sattuessa on jälkiseurauksia helpompi hallita. 

 

Somemaailma antaa toki aivan uskomattomia mahdollisuuksia ponnistaa hetkessä netin viraaliksi ilmiöksi, mutta se myös altistaa muokattavuudesta huolimatta sille, että virheen sattuessa viraalius toimii myös tähän suuntaan. Ihmisillä kun on tapana jakaa herkimmin negatiivissävytteistä tietoa ja huolimattomuusvirheistä nautitaan. Lumipalloefekti toimii siis molempiin suuntiin. Onhan se ilmiselvää, että jos mahdollinen asiakas näkee, että tuotteesta, josta hän on ollut kiinnostunut, onkin saavuttanut vain muutaman tykkäyksen ja kenties jotain negatiivia kommentteja, ei mahdollisesta asiakkaasta tuolloin tule maksavaa asiakasta, vaan hän liittyy helposti massaan. Toisaalta taas kuluttaja, joka ei ole ollut täysin varma siitä, haluaako hän tuotteen, voi suuri tykkäysten summa ja ihannoivat kommentit vahvistavat epäröijän oloa ja saada siten sen pienen tarvittavan työnnön kohti ostopäätöstä. 

 

Yrityksen käyttäessä Facebookkia mainonnan välineenä, tuleekin pohtia tarkkaan mitä, miksi ja miten siellä käyttäytyy. Jokaiseen julkaisuun täytyisi löytää syyt ja kyetä asettamaan toiminnalle tavoitteet. Jollei yritys itsekään tajua miksi ja miten asioita päivittää, ei voida olettaa, että asiakaskaan ymmärtäisi tai jaksaisi vaivautua tutkimaan asiaa enempää. Selkeät viestit, avoimuus ja sensuroimattomuus synnyttää luottamusta. Markkinoinnissa korostuu kyky herättää tunteita, sillä äärettömän tietotulvan takia asiat, joilla ei saada aivojen reseptoreita hereille, tulevat hukkumaan ikuisiksi ajoiksi osaksi bittimereäOlemalla siis aito ja tekemällä tunteita herättäviä postauksia, saa varmasti enemmän reaktioita aikaan. 

 

Jokainen yritys tähtää varmasti positiivisen kokemuksen synnyttämiseen. Tällainen ajattelu voi kuitenkin helposti viedä rohkeuden ja kyvyn uskaltaa kokeilla tehdä asioita räväkämmin ja eri lailla.  Maailman ollessa nyt avoin kaikille, on yksinkertaisesti kehiteltävä ratkaisuja, joilla erottuu. Täytyy uskaltaa ottaa riskejä ja ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät tule tykkäämään samoista asioista, vaikka kuinka yrittäisi.  

 

Vuorovaikutus asiakkaan ja yrityksen välillä ei ole ikinä ollut näin helppoa ja lähellä toisiaan. Tämä tuo siten myös ne ennen ehkä piilotetut negatiiviset tunteet esille ja anonyymiyden tai ainakin ruudun tuoma suoja helpottaa ihmisten tapaa reagoida voimakkaasti. Yhteisön normit siitä, miten on soveliasta käyttäytyä, hukkuu helposti sosiaalisessa mediassa. Kuluttajan on helppo kätkeytyä maskin taakse, kun tietää ettei tarvitse kohdata palautteen saajaa. Siksi myös yrityksen täytyy markkinoinnissa ymmärtää ja tehdä selvät pelisäännöt sille, miten negatiivista palautetta ja julkisuutta kuuluu käsitellä.  

 

Palautteen pystyy taitava markkinoija kääntämään päälaelleen. Negatiivinen palaute ei suinkaan aina ole negatiivista. Ideanikkari ymmärtää, että tällaisesta kyetään myös hyötymään, sillä aitoa näkyvyyttä on todella vaikea saavuttaa. Aina hyvä strategiakaan ei takaa varmoja tuloksia, sillä someilmiöitä on vaikea ennustaa ja se mikä päätyy netissä loppujen lopuksi viraaliksi on loppupeleissä niin monen tekijän summa, että se on lähes sattumaa ja siten mahdotonta ennustaaEnergioille onneksi löytyy aina myös vastavoima. Palauteryöpyssä tämä tarkoittaa sitä, että negatiiviset kommentit saavat myös ne ihmiset liikkeelle, jotka eivät välttämättä muutoin olisi reagoineet mitenkään. Negatiivisuus ärsyttää, joten luultavasti yhtäkkiä keskusteluun syntyykin positiivisen palautteen ketju ja tuntemattomista voikin tulla vahva yrityksen muuri. Vilkas keskustelu synnyttää suuremman näkyvyyden ja siten ihmiset, jotka eivät olisi muutoin nähneet julkaisua, saattavatkin keskustelun vilkkauden takia törmätä tähän nyt omalla somefeedillään. Tällöin negatiivinenkin palaute voi kehittää uusia asiakkuuksia, tai ainakin parempaa tietoisuutta yrityksestä. Yrityksen täytyy vain pysyä hereillä siinä, missä menee mauttomuuden raja ja toimia moderoijana. 

 

Facebook ei toki oli ainoa mainitsemisen arvoinen alusta. Riippumatta kanavasta, oli se sitten Instagram, Youtube tai vaikka Twitter, on tärkeää analysoida kilpailijat kyseiseltä kanavalta ja ymmärtää jokaisen kanavan erilaiset edut ja toimintamallit. Parhaiten toimii, kun listaa mitkä asiat muilla toimivat ja mitkä eivät. Tämän jälkeen on syytä taas pohtia miten olla erilainen ja yhdistää toimivia elementtejä keskenään. Netissä yleensä lyhyt ja ytimekäs teksti toimii paremmin kuin monien rivien mittaiset tarinat. Otsikoinnissa tulee ottaa huomioon kiinnostavuus ja herättely aiheeseen. Kuitenkaan koko informaatiota ei tule laittaa otsikkoon, eikä käyttää termejä, jotka on rajattu vain tietylle ihmistyypille. Tulee myös pohtia, onko teksti pääosassa vai onko palvelu enemmän visuaalinen ja siten tarvitsee taitoa ja ymmärrystä tehdä videoita tai kuvia. Pelkkä ymmärrys siitä, että palvelu täyttyy kuvista ei riitä, vaan täytyy ymmärtää miten eri kuvat ja videot vetoavat katsojaan. 

 

Uuden oppiminen on korostunut jatkuvasti ja siten markkinointi vaatii jatkuvaa valppailla oloa siitä missä trendit menevät ja mikä on nykypäivää. Tieto vanhenee nyt nopeampaa kuin koskaan ennen ja siten yrityksen muutosketteryys korostuu. Kyky muuttaa toimintaa, olla rohkea ja ideoida korostuu jatkuvasti. Markkinointi ei myöskään ole enää samalla tavalla kallista, joten pienelläkin budjetilla on mahdollista toteuttaa yhtä suurta, ellei jopa tehokkaampaakin markkinointia. Markkinointi ei myöskään rajoitu enää tiettyyn aikaan tai paikkaan. Television mainostauot ohitetaan ja lähes jokaisessa kännykkä applikaatiossa pyörii jokin mainos, puhumattakaan verkkosivuista. Siten yritys, joka ei panosta sosiaalisen median markkinointiin tai ymmärrä nettimarkkinoinnin laajuutta, jää pitkässä juoksussa uusien ja uskaliaiden yritysten jalkoihin.  

 

Peli on muuttunut ja enää ei ratkaise se kellä on isoin ja pohjattomin kukkaro. Ei tarvitse olla Roope Ankka menestyäkseen vaan markkinat ovat auki kaikille. Siinä se hienous tällä hetkellä onkin. 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close