Tampere
19 Apr, Friday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Nettisivun ja brändin kulmakivet



Kirjoittanut: Aaron Taivalsalmi - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Creating a Storybrand
Donald Miller
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Maailman jatkuvasti digitalisoituessa, luonnollisesti myös yritykset ovat ottaneet harppauksia kohti sähköisesti toimivia palveluita. Yhä useampi ostos tehdään nykyään erilaisten verkkokauppojen ja nettisivujen kautta; mikäli yritys toimii vain kivijalkakauppa –mallilla, se tulee jäämään kilpailussa muiden jälkeen. Nykypäivän yrityksen onkin siis ensisijaisen tärkeää panostaa verkkosivunsa kaikilla mahdollisilla sen osa-alueilla; niin ilmeeseen, toimivuuteen, kuin esimerkiksi hakukoneoptimointiin, eli siihen miten helposti kyseinen sivusto on löydettävissä hakukoneesta.

Ihmiset muodostavat alkuoletuksensa yrityksestä ja sen tuotteista/palveluista jo muutamissa sekunneissa sen etusivulta, joten verkkokaupan/nettisivun etusivun tulisi olla mahdollisimman kutsuva, visuaalisesti miellyttävä ja selkeä.

Miller kuitenkin kertoo kirjassa: “Kauniit nettisivut eivät yksinään myy; sanat myyvät. Joten tee asiakkaillesi selkeäksi kuka olet ja mitä myyt.” Eli panosta siis viestiin. Mitä paremmin osaat luoda itsestäsi selkeämmän kuvan siitä että kuka olet, mitä myyt ja miksi, sitä paremmin tulet myymään. Informaation määrä tulisi kuitenkin osata pitää suhteellisen pienenä, sillä asiakkaan ostospäätöksestä tulisi tehdä mahdollisimman helppo. Monet uudet brändit kaatuvatkin tuoreella taipaleellaan siihen, että heidän viestinsä ei ole tarpeeksi selkeä. He ovat liian innoissaan laukomassa asioita omasta tuotteestaan niin, että lopulta asiakas on ihan pyörällä päästään, kun hän ei osaa muodostaa selkeää yhtenäistä kuvaa kyseisestä yrityksestä. Hyvä nettisivu on sellainen, että luolamieskin ymmärtäisi sitä katsoessa, että minkälaisesta yrityksestä on kyse tai mitä he myyvät.

Jotta tuote tai tarjoamanne palvelunne myisi, täytyy sille olla tarve. Mikäli tarvetta ei ole, sellainen luodaan. Miller kertoo kirjassa, että mikäli tuote/palvelu ei paranna jollain tapaa asiakkaan elämänlaatua, lisää hyväksytyksi tulemisen tunnetta tai auta häntä löytämään kumppania, se ei tule myymään. Aluksi tämä kuulosti ainakin minun korvaani melko rajulta väitteeltä, mutta kun rupesin sitä vielä tarkemmin pohtimaan, siinä olikin järkeä.

Ideaali tilanne olisi tietysti, että tuote/palvelu auttaisi asiakasta kaikissa näissä. Hyvä esimerkki on kuntosali. Kuntosalit myyvät jäsenyyden, mikä mahdollistaa asiakkaalle monipuoliset liikuntamahdollisuudet ja täten edistävät asiakkaan terveyttä eli myös elämänlaatua. Jotkut asiakkaat saattavat kokea myös tulevansa paremmin hyväksytyksi erilaisiin piireihin, kun he voivat ja näyttävät kuntosalin avulla paremmalta, sekä toki esimerkiksi täten myös kumppanin löytäminen helpottuu, kun näyttää fyysisesti paremmalta ja terveemmältä.

Yksi asia mitä monet uudet brändit myös virheellisesti tekevät on, että he korostavat viestissään liikaa itseään. He käyttävät resurssejaan siihen, että he näyttäisivät mahdollisimman hyviltä. Tämä onkin brändin rakentamisen kannalta iso kompastuskivi. Sen sijaan, että tehtäisiin itsestä tarinan ”sankari”, tulisi asiakkaasta tehdä se ”sankari”. Eli keskittyä siihen, miten saadaan asiakas tuntemaan itsensä tärkeäksi, huomioiduksi ja oleelliseksi osaksi brändiä ja sen tarinaa.

Dharma Clothing -vaateprojektissa olemmekin projektitiimimme kanssa mielenkiintoisessa tilanteessa. Olemme juuri saaneet launchattua verkkokauppamme www.dharmaclothing.fi , mutta sivustomme visuaalisessa ilmeessä ja brändimme viestissä meillä on vielä reilusti lisää opittavaa ja kehitettävää. Meidän tulee tehdä verkkokaupastamme kutsuvamman näköinen ja samalla hioa myös etusivu siihen kuntoon, että sille luolamiehellekkin olisi päivän selvää mitä myymme ja miksi hänen tulisi ostaa juuri meiltä.

Brändin rakentamiseen ja sen nettisivuun on siis todellakin syytä käyttää aikaa ja panostaa; se voi kantaa hedelmää pidemmälle kuin luuletkaan.

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Sen sijaan, että tehtäisiin itsestä tarinan ”sankari”, tulisi asiakkaasta tehdä se ”sankari”Siinäpä se! Pidetään tämä mielessä.

    3.12.2019
  • Hanna Saraketo

    Tässä esseessä näkyy kirjalähteestä peräisin oleva tieto, ja se yhdistyy kivasti käytännön tekemiseen.

    3.12.2019
Kommentoi