Tampere
02 Dec, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Miten ryhtyä nettikauppiaaksi?



Kirjoittanut: Olli Pohjoisvirta - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Miksi ja miten aloittaa nettikauppaharrastus?

Lindénin mukaan nettikauppa on helppo harrastus aloittaa yrittäjämäisesti, koska sen voi aloittaa heti eikä se vaadi pääomaa, toimitiloja tai kokemusta, mutta sillä voi kuitenkin tienata esimerkiksi opiskelun ohessa. Käytännössä kuka tahansa voi olla nettikauppaguru. (Lindén, 24) Nettikauppaharrastus yritystoimintana luo vakuuttavuutta kaupankäynnille. Useimmat asiakkaat haluavat mieluummin asioida yrityksen kuin yksityishenkilön kanssa. Nettikauppaa voikin helposti pyörittää esimerkiksi toiminimen kautta. (Lindén 31)

Tutustuminen erilaisiin nettikaupankäynnin alustoihin, kuten nettihuutokauppoihin, on hyvä ensiaskel oman bisneksen suunnittelemisessa. Suomessa tunnettuja palveluja ovat mm. tori.fi ja huuto.net. Niistä on hyvä aloittaa, koska ne ovat edullisia ja erittäin helposti lähestyttäviä. (Lindén, 33) Maailmalla suosittuja nettikauppoja ovat mm. Ebay.com, amazon.com ja aliexpress.com. Suomalaisissa nettikaupoissa on tyypillisesti hieman muita palveluja kalliimmat hinnat, mikä on tietysti hyvä asia mahdollisten myyntivoittojen kannalta.

Heti toiminnan alussa kannattaa perustaa kotisivut ja niille lyhyt ja ytimekäs sähköpostiosoite, joka tukee tulevaa brändiä. (Lindén, 45)

Parhaat tuotteet löytyvät usein ulkomailta

Parhaisiin tuottoihin voi päästä etsimällä tuotteita, joissa on paljon tilauksia tai huutoja, haistelemalla trendejä ja tekemällä ostot mahdollisimman edullisesti. Jos löydät mielestäsi loistavan tuotteen, kannattaa olla suoraan yhteydessä myyjään. Jotkut myyjät antavat alennuksia asiakkaille, jotka ovat halukkaita tilaamaan suurempia eriä. Tällaiset myyjät ovat yleensä ns. Wholesale-toimittajia, jotka toimivat valmistajien ja jälleenmyyjien välissä. (Lindén, 57-58)

Hyödynnä myös ulkomaiset kontaktit. Mikäli sinulla asuu ystäviä tai sukulaisia ulkomailla, kannattaa kysyä, voisivatko he auttaa sinua nettikauppaharrastuksesi käynnistämisessä. Läheskään kaikki paikallisesti toimivat yritykset eivät toimita tuotteitaan Suomeen edes verkkokaupoistaan, joten ystävän apu toimituksessa voi olla kullan kallis.

”Eräs tuttavani myi menestyksekkäästi ”Mansikka-Marja”- lastenvaatteita, joita hän osti USA:ssa asuvan ystävänsä kautta, joka osti tuotteet suoraan paikallisesta supermarketista edulliseen hintaan ja lähetti Suomeen. Vaatteet menivät nettihuutokaupassa kuin ”kuumille kiville” kyseistä tuotemerkkiä kun ei löytynyt vielä tuolloin Suomen markkinoilta. Vaatteet olivat kauniita, käytännöllisiä ja lasten suosiossa, jolloin mm. perheenäidit olivat suuri ostajakunta.” (Lindén, 65)

Mikäli maailmalta löytyy kiinnostavia tuotteia, joilla arvelisit olevan potentiaalia Suomen markkinoilla, kannattaa selvittää valmistajalta, olisiko mahdollista solmia yksinmyyntisopimus ja alkaa tuotteen viralliseksi edustajaksi Suomessa.

Valitse tuotteet huolella

Varsinkin alkuvaiheessa on suositeltavaa myydä tuotteita, jotka tunnet ja joista osaat kertoa mahdollisimman paljon. On myös tärkeää, että arvostat myytäviä tuotteitasi myös itse.

Parhaat tuotteet Lindénin mukaan ovat pieniä ja kevyitä, koska niitä on edullista kuljettaa. Kun tuote on yksinkertainen muodoltaan, se on helppo ja nopea pakata. Kun tuote on kestävä ja yksinkertainen käyttää, on odotettavissa mahdollisimman vähän palautuksia. Jos sitä saa tilattua pieniä määriä, päästään joustavaan varastohallintaan. Hyväön myyntivoittoon voi päästä tuotteella, jota muut eivät myy.

Älä myy netissä ruokaa, romua tai laitonta tavaraa. Selvitä aina myyntipaikkasi säännöistä, mitkä tuotteet ovat kiellettyjen listalla. (Lindén, 69) Jos tuot tuotteita ulkomailta, niin selvitä ajoissa tullin maahantuontiohjeet. Näin voit varmistaa, että et tilaa maahantuonnin kannalta kiellettyjä tai ongelmallisia tuotteita. Kosmetiikka ja lelut ovat esimerkkejä tuotteista, joille Tulli saattaa suorittaa tuotetutkimuksen tullilaboratoriossa. (Lindén, 54)

Hinnoittelu

Myyntiin liittyvä ikuinen kysymys on oikean hinnan määrittäminen. Hintaa ei kannata keksiä sattumanvaraisesti, vaan käyttää selkeitä ja johdonmukaisia kriteerejä. Tällaisia kriteerejä ovat mm. muiden, vastaavien tuotteiden jo olemassa oleva hinnoittelu, mitä olet itse tuotteesta maksanut tai mitä maksaisit, halutaanko paljon myyntivolyymia vai myyntivoittoa. Tärkeä hinnoittelussa käytettävä kriteeri on myös todellisten kustannusten hahmottaminen, joka varsinkin harrastustoiminnassa voi olla haasteellista. Tällaisia kuluja ovat mm. tuotteen etsimiseen käytetty aika, kuljetuskustannukset, tuotteen kuvaukseen ja ilmoitusten jättämiseen kuluva aika, pakkausmateriaalit yms yms. (Lindén,  98-100.)

Käytä ilmoitusvahtia apuna hinnoittelussa. Ilmoitusvahdit ovat erinomainen seurantatyökalu myös myyjille, koska myyjät voivat niiden avulla seurata kilpailevien tuotteiden ilmestymistä myyntiin.

Markkinointi

Markkinointi on nettikaupalle elinehto, vaikka toiminta olisikin harrastelijamaista. Erilaiset kampanjat, kuten ilmaiset postitukset, alennukset, ekstratuotteet nopeille tilaajille yms. tuovat lisämyyntiä ja näkyvyyttä tuotteillesi. Aktivoituminen sosiaalisessa mediassa kannattaa: erityisesti Instagram on varsin interaktiivinen alusta ja se mahdollistaa laajan tavoitettavuuden visuaalisen markkinoinnin muodossa. Asiakkaita voi etsiä mm. tuotekategoriaan liittyviltä foorumeilta ja rekisteröityneille jäsenille voidaan tarjota esimerkiksi alennuskoodeja, jotka korostavat jäsenten ”erityisasemaa”. Keksi tuotteillesi uusia käyttötarkoituksia, tee niistä sekä visuaalisesti, että ajatuksellisesti vetoavia. Vältä suunnittelemattomia ja suoraan roskapostiin kilahtelevia sähköposteja – niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Yhteenvetona; ole siellä missä ostajatkin.

 

Kommentit
  • Elina Merviö

    Aiotko kokeilla jotakin uutta tämän perusteella?

    1.11.2017
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close