Tampere
24 Jan, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Näyttämötyön essee



Kirjoittanut: Tatu Arminen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Loista Puhujana
Kirja stand up -komiikasta
Andre Wickström
Oili Valkila
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Näyttämötyön essee

 

Tämä on Proakatemian hienoimpia puolia. Päästä paneutumaan ja opettamaan asioita, jotka juuri minua innostavat.  Esiintyminen on juttuni. Olen päättänyt lähteä tavoittelemaan esiintyjän uraa. Kohdallani se tarkoittaa näyttelijän ja artistin työtä. En ole kyennyt rajaamaan toista polkua ykkösjutukseni, vaan tasapainottelen.

Koen, että olen saanut siunauksen tiimiltäni, Revenalta valitsemalleni polulle. Projektini ovat tällä hetkellä esiintymispainotteisia ja teen töitä paljon yksin. Toisaalta, koen onnistuneeni tuomaan esiintymisosaamistani ja tietoa viihdealasta avuksi tiimille, sekä yhteisöönkin. Motivaationi on noussut tiimityöskentelyssä, kun olen saanut valita millä tavoin yritän sekä saan hyödyntää projekteissa ja Revenan arjessa vahvuuksiani.

Tämä essee käsittelee esiintymistä. Tilannetta, jossa laitat itsesi likoon muiden aistien armoille. Esiintymiskäsitettä en lähde rajaamaan sen enempää. En tiedä varmaksi, mitä se on. Minusta esiintyminen tarkoittaa puheen pitämistä firman pikkujouluissa, myyntineuvottelua potentiaalisen asiakkaan kanssa, pitsaus-kilpailun pitsiä tai mitä vain tilannetta, jossa koet, että esiinnyt.

Aion kirjoittaa muitakin esseitä esiintymisestä. Ne voivat käsitellä esimerkiksi puhumista tai esiintymisjännitystä. Tämä essee pohtii itse esiintymistilannetta ja kuinka tehdä siitä toimivampi. Mukaan saattaa sekoittua hyväksi todettuja non-verbaalisen viestinnän keinoja, joilla välität viestiäsi tehokkaasti yleisölle sekä teet esityksestä itsellesikin mielekkäämmän. Non-verbaalinen viestintä on keino viestiä muilla tavoin, kuin sanoilla. Non-verbaalinen viesti välittyy esimerkiksi kehonkielelläsi, ilmeilläsi, vaatteillasi ja äänenpainoillasi.

Luin Oili Valkilan kirjan: Loista Puhujana sekä Andre Wickströmin kirjan stand up komiikasta. Vakiala on pitkän toimittajan uran tehnyt, viestinnän ja vuorovaikutuksen kouluttaja. Wickström puolestaan ammatiltaan stand up -koomikko. Tässä esseessä vinkkejä ja rohkaisua esiintymiseen antaa siis lisäkseni alan ammattilaiset.

Mielestäni esiintyminen on vaikuttamista muihin ihmisiin. Sitä, millä tavoin haluat vaikuttaa yleisöön, kuulijoihin tai vastapuoleen, on hyvä pohtia etukäteen. Kannattaa asettaa tavoite esityksellesi. Haluatko viihdyttää, informoida, myydä vai vaikuttaa muulla tavoin? Vakialan kirjassa mainittiin, että on hyvä pohtia ennen esiintymistä, että minkä tunteen haluaa jättää päällimmäiseksi yleisön mieleen esityksen loputtua? Kun tähän on keksinyt vastauksen, kannattaa tämä tunne muistaa esityksen ajan ja pyrkiä välittämään sitä eri keinoin.

Tunteet ja toiminta kulkevat monesti lähekkäin toisiaan. Jotta voit vaikuttaa ihmisiin, on sinun hyvä saada heidät tuntemaan jotakin. Myyntiä tehneet ymmärtävät, etteivät samat iskulauseet toimi kaikille asiakkaille. Joidenkin asiakkaiden kohdalla myydään järkiperustein ja rationaalisuuden tunne edellä, toisilla vedotaan muihin pehmeisiin tunteisiin ja arvoihin. Käytetään esimerkiksi kauniita mielikuvia.

Jotta voit vaikuttaa ihmisiin ja heidän tunteisiinsa, tulee esiintymisesi välittää energiaa ympäröivään tilaan. Tämä ei tarkoita sitä, että tarpeeksi kun huutaa, energiaa välittyy. Toki varmasti energiaa välittyy, mutta luultavasti vaikutat väärällä tavalla ihmisiin, eli negatiivisesti. Avainasia energian välittämisessä on olla läsnä siinä tilassa ja hetkessä. Ole oma itsesi. Sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi, että viet ihmisten aikaa. Voit olla vaan kiitollinen tästä hetkessä ja kohdata heidät ihmisinä, ei siis yleisönä, vaan ihmisinä. Muista myös se, että lähtökohtaisesti yleisö toivoo sinulle hyvää ja toivoo, että onnistut esityksessäsi. He varmasti itsekin haluavat oppia uutta, saada hienon kokemuksen, jopa inspiroitua.

On erilaisia tapoja osoittaa läsnäoloa, eli vuorovaikuttaa yleisön kanssa. On äänenpainoja, tempoja, retorisia kysymyksiä, kehonkieliä ja vaikka erilaisia välineitä esityksen tueksi, kuten diaesitys. Tärkeää kuitenkin on se, ettet unohda heitä. He ovat sinua ja sinä heitä varten. Myös itse esiintyjä saa energiaa yleisöltä. Yleisö uppoutuu esitykseen helposti, kun olet todella siinä hetkessä ja heittäydyt itse tunteella mukaan esitykseesi.

Siihen, mitä keinoja käytät esityksessäsi ja missä määrin, ei ole oikeaa vastausta. Riippuu tilanteesta. Välillä yksinkertainen on kaunista. Toki on hyväksi todettuja keinoja ja uskomuksia siitä, mitkä seikat toimivat tietyissä tilanteissa ja mitkä eivät. Ehkei ole oleellista hautajaisten muistopuheessa näyttää diaesityksellä, mitä surun tunne tieteellisesti tarkoittaa kontekstissa. Puolestaan myyntineuvottelussa voi taas olla hyvä todistaa esimerkiksi asiakasyritykselle dataa referenssiyritysten myyntiluvuilla.

On oleellisen tärkeä tuntea, tai edes tunnustella yleisöä ja ympäristöä, missä esiintyy. Se vaikuttaa nimittäin paljon siihen, kuinka paljon sinulta toivotaan esimerkiksi virallisuutta, asiantuntemusta, minkälaista habitusta sinulta odotetaan ja esimerkiksi minkälaiset vitsit eivät ole ok. Sinun on helpompi vakuuttaa ja voittaa yleisö puolellesi, jos tiedät, missä ja kenelle esiinnyt.

Yleisöstä voi ottaa selvää etukäteen, hyvissä ajoin ennen esitystä, juuri ennen esitystä tai esimerkiksi esityksen aikana. Minkä ikäisiä ihmisiä he ovat? Edustavatko he yhdessä jotain yritystä tai vaikka koulua? Miten he ovat laittautuneet tilaisuuteen? Keskittyvätkö he, eli kannattaisiko yrittää ottaa kontaktia heihin? Tuntemalla yleisöä, voit hivenen päätellä, millä kulmalla voisit lähteä esiintymään. Tämä ei tarkoita, että tarvitsisit joka tilanteeseen erityisen roolin, mutta yleisön profiili saattaa vaikuttaa siihen, minkälaista kielenilmaisua käytät ja kuinka tunteikkaasti tai asiapitoisesti esiinnyt.

Voit olla huoletta oma itsesi lavalla. Tai missä ikinä seisotkaan. Eikä tarvitse edes seistä. Muistopuheessa voit seistä. Kannattaa ajatella esiintymistilaa sinun tilanasi ja ottaa sitä haltuun esimerkiksi liikkumalla siellä. Tee tilanteesta näköisesi. On tärkeää, millä tavoin esiintyminen on  luontaista ja mukavaa juuri sinulle. Suorittamalla se ei ole mukavaa, vaan stressaavaa. Näin asian itse koen. Voit myös myöntää rehellisesti kanssaihmisille erilaisia asioita. Voit esimerkiksi kertoa, että sinua jännittää tai, että pyöräilit rankkasaateessa paikalle. Näin tuot itsesi lähemmäksi muita ja sinua voi olla helpompi vastaanottaa yleisön näkövinkkelistä.

Roolia ei siis tarvitse pitää yllä. Kuten näyttelijän vaikka elokuvassa tarvitsee tehdä. Pyri mielellään väittämään heille tunne, että sinä välität tästä hetkestä. Jos, et välitä tästä hetkestä, niin silloin voi olla tarpeen näytellä hieman. Toivottavasti kuitenkin esiinnyt sellaisen asian puolesta, jonka takana voit seistä selkä suorana, muuten esiintyminen luonnollisesti hankaloituu. On vaikea välittää energiaa yleisöön vastahakoisesti. Näyttelemisestä ja roolin ylläpitämisestä jää myös helposti kiinni, esimerkiksi esityksesi kohdatessa yllättäviä käänteitä tai haasteita. Oikein huolellakaan suunniteltua esitystä ei voi koskaan ennustaa. Tästä syystä kannustan opettelemaan pikemminkin asiaa, josta kerrot sekä esityksen rakennetta. Itse esiintymistilanteen ulkoa opettelu on mahdotonta. Luovuudelle ja sattumalle on hyvä jättää tilaa. Wickströmin stand up -kirjassa kerrottiin koomikkojen valmistellusta ja valmistelemattomasta improvisaatiosta. Voi olla vahingollista olettaa loputtomiin kuulijoiden reaktioita ja olemusta. Kohtaa heidät siis luonnollisesti, äläkä opettele tai käsikirjoita tilannetta ulkoa, kuten näyttelijän täytyy. Improvisaatio tarkoittaa esityksen luomista esityshetkessä.

On hyvä käydä läpi, mitkä asiat esityksessäsi haluat kertoa ja missä järjestyksessä. Selkeä rakenne luo hyvän dramaturgian, eli esityksen. Looginen eteneminen asiasta seuraavaan johdattelee kuulijaa nousujohteisesti kohti esityksen tavoitetta. Oli se sitten mikä tahansa. Muistilappu auttaa hyvin pysymään rakenteen kulussa kiinni ja etenemään loogisesti esityksessä eteenpäin. Kun olet itse perillä, mistä puhut, osaat kertoa asian selkeästi ja ytimekkäästi, jolloin jaarittelu poistuu. Mitä pidempään esitys jatkuu, sitä haasteellisempi on ylläpitää ihmisten kiinnostusta. Näin koen asian itse. Toki esitys voi olla myös liian lyhyt. Yleisön ja tilaisuuden analysointi auttaa sinua hahmottamaan mikä on sopiva esityksen pituus.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close