Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Naurujooga yhdistää



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Milloin nauroit viimeksi enemmän kuin kolme sekuntia? Kyselee uusi naurujoogaohjaaja!

Ihmiset rytmittävät omaa puhetta nauramisella ja osoittavat muille keskustelukumppaneille, nauttivansa keskustelusta. Nauru yhdistää meitä ja luo rentoutta. Jopa Sigmund Freud on tutkinut naurun purkavan jännitystä. (Evermind.)

Nauru on aina kiehtonut minua, ja tarkkailen paljon milloin se tulee automaattisesti, ja milloin hieman pakotettuna. Saan omasta naurusta paljon kommenttia ja kehuja. Huomaan kuinka se vetää ihmisiä puoleensa ja joskus se herättää jopa ihmetyksen tunteita. Kuinka joku voi nauraa niin kovaa? Mutta eihän se aina naurata. Naurujoogassakaan ei ole pakko nauraa, mutta kannattaa silti edes kokeilla. Kääntöpuolena on se toinen tunne, kun ei saa kunnolla happea koska naurattaa niin paljon. Yleensä tämä tapahtuu läheisten kanssa, sillä heidän kanssaan voi olla niin vapautunut ja rento. Nauru ei vain lopu! Olotila tuollaisen kohtauksen jälkeen on erittäin raukea ja rentoutunut. Nauru on sisäsyntyistä, eikä sitä ole opetettu kenellekään. Jokainen meistä osaa nauraa, jotkut nauravat vapaammin, toiset hillitymmin. Ihan sama millainen nauraja olet, olet tervetullut naurujoogaan!

 

Mitä naurujooga on?

Naurujooga on uniikki harjoitusmenetelmä, jossa nauretaan ilman syytä. Naurujoogassa yhdistyy tietoisesti aloitettu nauru ja joogan hengitysharjoitukset. On tutkittu, että spontaanilla “aidolla” naurulla sekä tietoisesti aloitetulla naurulla on täysin samat terveyshyödyt. Kehomme ei tunnista olemmeko oikeasti iloisia ja ajan kanssa tahdonalainen nauru muuttuu aidoksi, sekä tarttuu koko ryhmään. Naurujoogan ideologia on sitoutua nauruun ja hyödyntää täten terveysvaikutuksia. Jotta saamme nauttia terveysvaikutuksista, tulee naurun kestää vähintään 10-15 minuuttia ja sen on tultava syvältä palleasta. Naurujooga mahdollistaa sen!

Naurujoogalla on monia terveyshyötyjä. Se muun muassa vähentää stressihormoneja ja lisää mielihyvähormoneja kehossa. Syvähengitys auttaa verenpaineeseen, lymfakiertoon ja takaa paremman hapensaannin. Ja paljon muutakin!

Huomaatko jännityksen, stressin, pelon tai ahdistuksen alaisena kuinka hengitys muuttuu? Tai jopa pidättäytyy? Joogassa pyritään löytämään tasapaino kehon, mielen ja sielun välille, oleellinen siinä on hengitys, joka on rakkain voimavaramme. Hengitys vaikuttaa kehoomme todella paljon. Nauru on fyysistä tekemistä sekä erityinen hengitysharjoitus: pitkää uloshengitystä ja lyhyitä sisäänhengityksiä. Keuhkoista tyhjennetään vanhaa ilmaa ja sisään hengitetään uutta happipitoista ilmaa. Oman hengityksen säätely vaikuttaa suoraan stressitasoon.

 

Yhdistävä tekijä

Mikä voisi yhdistää ihmisiä, ryhmiä ja tiimejä enemmän kuin naurujooga?

Jokainen naurujooga sessio on erilainen, ja se voidaan rakentaa ryhmän tarpeiden ja tavoitteiden mukaan. Kaipaa ryhmä sitten energian nostatusta, innostusta, leikkisyyttä, enemmän rentoutumista tai yhteyden rakentamista. Naurujooga perustuu katsekontaktiin ja peilisoluihin, joiden kautta nauru leviää. Ryhmä jakaa yhdessä seikkailun, joka sisältää tunteita, heittäytymistä, kontaktia ja itsetutkiskelua. Naurujooga voi auttaa rakentamaan uutta työyhteisöissä. Leikkimielisyys leviää parhaimmillaan arkeen luoden yhteyttä, turvaa ja parempaa työilmapiiriä. Tämä puolestaan synnyttää kehitystä ja luovuutta: visioita, innovaatioita, strategioita. Nauru ja hymy ovat vaikuttavia tekijöitä niin työkaverin kuin asiakkaan tapaamisessa.

 

Itsetutkiskelu

Naurujooga kehittää omaa tietoisuutta :

Kuinka haluan heittäytyä ja uskaltaa olla osa ryhmää? 

Mikä fiilis  ja päästänkö irti ajatuksista?

Miltä näytän muiden mielestä?

Kuinka annan itseni antautua tilanteelle? 

Kuinka luotan kehooni ja aidoksi muuttuvaan nauruun? 

Sallinko itselleni sen?

 

Miten näet tunteet?

Minä olen iloinen VS minä koen iloa

Minä olen surullinen VS minä tunnen surua

 

Tämäntyyppinen sanoittaminen auttaa ymmärtämään sen, ettemme ole tunteitamme ja että niiden ei ole tarkoitus ohjata ihmistä. Tämä ei kuitenkaan poissulje tunteiden tuntemista, päinvastoin, se voi auttaa niiden ymmärtämisessä ja kehollisessa kokemisessa.

Eli naurujoogassa voi oppia niiiiiin paljon!

 

Mitä on tulossa?

Naurujoogassa minua kiehtoo eniten tietynlainen vapautuminen, tunteiden kokeminen ja kontrollin irtipäästämisen harjoittaminen. Naurujoogan vetäminen on kuin oma taiteenlajinsa, ohjaajana tulee olla todella esillä ja aistia ryhmän energiaa. Sen opettelu ja tunnustelu on mielenkiintoista.

Erityisesti minua kiehtoo tunteiden ilmaisu. Sen ympärille voisi kehittää laajempaa liiketoimintaa. Tunteiden ilmaisua kielletään lapsesta lähtien: “älä itke”, “nyt ei mökötetä” tai “ei saa nauraa”. Ohjatussa ja valvotussa ympäristössä niiden uudelleen tunnistamiselle ja tuntemiselle voisi olla jopa kysyntää! Kauneinta on suru, jota voi löytyä naurun alta. Nauru ja itku ovat hyvin lähellä toisiaan.

 

Kaipaako sinun tiimisi naurujoogaa?

Kehitetäänkö yhdessä jotain huikeaa liiketoimintaa?

 

Lähteet:

 

Lehto, P. Evermind. Miksi ihmiset nauravat? Julkaistu 5.9.2019. Luettu 18.11.2020. https://www.evermind.fi/miksi-ihmiset-nauravat/

Naurujoogaohjaaja koulutus, 2020, Henna Länsipää

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close