Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Näin valmistaudun myyntipäiviin



Kirjoittanut: Milja Salo - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntipsykologia - Näin meille myydään
Petri Parviainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tiimissämme sovittiin, että kaikki lukevat ennen myyntipäiviä Petri Parviaisen kirjan Myyntipsykologia ja kirjoittavat esseen. Kirja oli hyvä ja informatiivinen, siinä avattiin selkeästi myynnin psykologista puolta sekä asiakkaan että myyjän näkökulmasta. Sain kirjasta muutamia hyviä ajatuksia ja eväitä myynnin tueksi. Myyntipäivien Kick Off viikon aloituksessa kuulimme yrittäjä ja myyntivalmentaja Linda Asikaisen mielenkiintoisen puheenvuoron itsensä johtamisesta myynnin näkökulmasta. Hän puhui energiasta, asenteesta ja omien vahvuuksien hyödyntämisestä. Lindasta inspiroituneena halusin kirjoittaa itselleni niin sanonut ohjeet, kuinka valmistautua sekä henkisesti että fyysisesti myyntipäiville. Asetan tässä esseessä omia tavoitteita itselleni, miten haluan haastaa itseäni myynnin parissa ja kehittyä myös tiimipelaajana.

 

Tavoitteet, vahvuudet, päättäväisyys, asenne ja energia. Nämä viisi sanaa jäivät päällimmäisenä mieleen Lindan puheenvuorosta. Olemme myös tiimissä puhuneet paljon siitä, että oman asenteen ja energian voi valita ennen päivän aloittamista ja niin on myös suotavaa tehdä, etenkin tiimin kanssa työskennellessä. Tavoitteellisen myynnin tekeminen on sellaista, että siihen tarvitaan oikeaa asennetta ja päättäväisyyttä, eli vahvoja itsensä johtamisen taitoja, sitä että pystyy heittäytymään. Koen että joudun itse myyntipäivien aikana aamuisin tsemppaamaan itseäni, päättämään että tästä tulee hyvä päivä, ja kertomaan itselleni, että minä pystyn tähän ja olen hyvä. Haluan valita jokaiselle päivälle sellaisen asenteen, että en lannistu vastoinkäymisistä ja että kannustan koko päivän ajan sekä itseäni että muita heittäytymään.

Teen itse myyntipäivien ajan pääasiassa ständimyyntiä, eli kohtaan asiakkaita kasvotusten. Nämä kohtaamiset sekä kuluttavat energiaani, että lisäävät sitä, mikäli onnistumisia ja kauppoja syntyy, joten haluan olla jakamassa hyvää energiaa onnistumisten myötä myös tiimilleni ja sitä kautta lisätä vireyttä ja rohkeutta. Mikäli taas myynti ei suju, ja energiatasot ovat vähissä, yritän ladata niitä parhaani mukaan, enkä vie huonoa fiilistä mukanani tiimin luokse. Mikäli epäonnistuneita myyntikohtaamisia tulee ja haluan käsitellä ne pois mielestäni myyntipäivien aikana, voin tehdä sen sparriparini kanssa, jotka on tiimissämme sovittu etukäteen ennen myyntipäiviä. Sparriparien tarkoituksena on tsempata toisia, käydä tarvittaessa läpi myyntitilanteita, kehittää toinen toisia ja antaa vinkkejä, sekä tukea ja rohkaista. Kokeilemme tätä taktiikkaa ensimmäistä kertaa tiimissämme, mutta koen että tämä tulee olemaan hyvä tapa nimenomaan hyvän energian ja asenteen ylläpitämisessä.

 

Linda korosti puheenvuorossaan sitä, että tärkeämpää on keskittyä omien vahvuuksien vahvistamiseen, kuin heikkouksien parantamiseen. Sillä tällöin itseluottamus kasvaa ja kyky heittäytyä rohkeasti helpottuu. Tästä syystä halusinkin valita myyntipäiville f2f myynnin, sillä koen omat vahvuuteni siinä, kuinka kohtaan asiakkaan ja vuorovaikutan kasvotusten. Myyntipäivät, on mahtava paikka kehittää ja vahvistaa omia vahvuuksia, ja tavoitteeni onkin saada lisää varmuutta, löytää uusia tapoja ja kerätä kokemusta myynnistä. Haluan tehdä myyntipäivien aikana uusia kokeiluja, myyntispiikkien, lähestymisen ja klousaamisen osalta, ja näihin tarvitsen rohkeutta ja heittäytymiskykyä. Minulle on tärkeää, että saan tehdä asiat omalla tavallani ja löytää uusia myyntitapoja rauhassa kokeillen ja tutkiskellen. Olen viime aikoina onnistunut tuomaan omaa persoonaani enemmän mukaan myyntiin, ja koenkin että myyntitapojen muokkaaminen täydelliseksi ei tapahdu käden käänteessä, vaan siihen tarvitaan paljon toistoja, kokemuksia ja kokeiluja. Myyntipäivät ovat yksi näistä kokemuksista koko elämän kestävällä matkalla myynnin parissa, ja uskon että pääsen kehittymään tuon kolmen päivän aikana taas huimasti.

 

Parviaisen mukaan monet asiat sekä elämässä että liiketoiminnassa riippuvat ensisijaisesti itsekurista, omasta suhtautumisesta työhön ja itsensä kehittämisestä. (Parviainen 2013). Olen hyvin samaa mieltä sekä Parviaisen että Asikaisen kanssa siitä, että itsensä johtaminen on tärkein osa onnistunutta myyntityötä. Halu ymmärtää omaa käyttäytymistä, reflektoida ja kehittyä ovat avainasemassa kohti parempaan myyntiä. Parviainen avaa kirjassaan hyvin sitä, kuinka ihmisen luontaisella sosiaalisuudella, opituilla sosiaalisilla taidoilla ja temperamentilla on olennaisesti vaikutuksia itsensä johtamiseen. (Parviainen 2013). Näiden tunnistaminen ja ymmärtäminen omassa toiminnassa ja käyttäytymisessä auttavat kehittämään myyntitaitoja ja haluan itsekin kiinnittää tarkemmin huomiota näiden osa-alueiden hyödyntämiseen.

 

Ennen myyntipäiviä valmistaudun koitokseen tekemällä mielikuvaharjoitteita onnistuneista myyntitilanteista, sekä kuvittelen mielessäni yhteisiä onnistumisen hetkiä, joita juhlistamme tiimin kanssa. Tämä auttaa minua kohtaamaan tilanteet helpommin, kun olen jo tavallaan päättänyt miten ne tulee menemään ja kokenut onnistumisen etukäteen mielessäni. Pidän myös edellisen päivän ennen myyntipäivien alkua hyvin kevyenä, teen ruokaa valmiiksi, siivoan kodin, urheilen, rentoudun ja valmistaudun henkisesti. Olen huomannut, että jännitän myyntipäiviä jonkun verran, luultavasti siksi että halu onnistua on niin kova ja siksi että tapahtuma on kuitenkin kilpailu. Koen positiivisen jännittämisen kuitenkin hyvänä asiana ja saan siitä myös tarvittavaa potkua tehdäkseni parhaimman suorituksen mihin pystyn. Innolla odotan millainen kokemus tämän vuoden myyntipäivät tulee olemaan, sillä tiimimme oma tuote MELIINA -kynttilät yhtenä myytävistä tuotteista tekee kokemuksesta varmasti entistä hienomman ja mieleenpainuvamman.

 

 

Lähteet:

Prosemma. Linda Asikainen. 20.2.2023 Proakatemialla.

  1. Parviainen. 2013. Myyntipsykologia – Näin meille myydään. E-kirja. Docendo.

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close