Tampere
03 Dec, Thursday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Näin mokaat markkinatutkimuksessa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Blogi

 

Markkinatutkimuksen avulla yrityksen on mahdollista kerätä itselleen tavattoman arvokasta tietoa strategisen päätöksenteon tueksi alalla kuin alalla. Tutkimuksen teettäjiä löytyy laidasta laitaan useasta hintaluokasta. Kutein yleensä on tapana sanoa – laatu maksaa, se pätee myös markkinatutkimuksessa. Yrittäjille löytyy helppoja ja edullisia vaihtoehtoja nopealla googlaamisella. Valitset vain haluamasi tutkimuksen palveluntarjoajalta ja keksit kysymykset. Pienellä investoinnilla on helppo tehdä lukuisia tutkimuksia.

Onko halvin kuitenkaan aina paras vaihtoehto? Huonoja kysymyksiä on helppo tehdä. Tuottaako huonot tutkimukset arvoa yritykselle? Kauppalehti on listannut TOP5 mokat markkinatutkimuksen tekemisessä, toivottavasti et itse ole sortunut niihin.

 

1. Vastaajien määrässä piilee voima

  • Määrä ei aina korvaa laatua. Mikäli tutkimuksen otos ei ole edustava, suuresta vastaajamäärästä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Edustavuuden yhtenä tärkeänä indikaattorina pidetäänkin vastausprosenttia. Alhaiset vastausprosentit eivät kerro todellisuutta, vaikka vastaajia olisikin monta

2. Kysymykset voi laatia kuka tahansa

  • Kysymyksiä pidetään ehkä helppoina ja yksinkertaisina, jotka voi laatia muun työn ohessa. Vuosien kokemus tutkimustyöstä ja virheistä oppiminen ovat kuitenkin valttia. Tutkimus, johon on laadittu huolimattomat kysymykset, ei voida välttämättä pitää edes tutkimuksena. Tällöin tutkimustuloksia ei kannattaisi missään nimessä hyödyntää päätöksenteossa.

3. Tiedonkeruutapa ei ole merkityksellinen

  • Jokaisessa tiedonkeruumenetelmässä on puolensa. On ymmärrettävä mitä tutkii ja miten tieto kannattaa kerätä. Kuinka saa tavoitettua kohderyhmän parhaiten? Tiedonkeruumenetelmät tulee selvittää tapauskohtaisesti.

4. Edullinen on laadukas

  • Laadukkaan ja arvoa sisältävän tutkimuksen teettämisellä on hintansa. Jos hinta on huomattavasti keskitason alapuolella, voi olla varma, että jossain kohtaa on säästetty.

5. Kaikki toimijat ovat luotettavia

  • Markkinoilla on paljon myyntimiehiä, jotka mielellään tarjoavat edullisia nettipaneeleja. On oltava tarkkana, jotta osaa etsiä oikeat ihmiset ja heidän tarjoamansa tutkimukset.

 

Vaikka tutkimuksen tekeminen varmasti tuntuu helpolta ja yksinkertaiselta, kannattaa silti miettiä kuinka paljon enemmän arvoa laadukkaasta tutkimuksesta voi saada. Itse tehdyt tai halvat, huonosti toteutetut tutkimukset eivät varmasti tuo lisäarvoa strategisen johtamiseen- tai päätöksenteon tueksi.

 

LÄHTEET:

Roose, K. 2013. Top5 mokat tee-se-ite-markkinatutkimuksessa. Kauppalehti. Luettu: 23.1.2018 https://blog.kauppalehti.fi/tiedosta/top-5-mokat-tee-se-itse-markkinatutkimuksissa

Aihetunnisteet:
Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close