Tampere
27 Nov, Friday
0° C

Proakatemian esseepankki

Myyntitykki kertoo- 50 huippumyyjän paljastukset



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Efektin valmentaja Sami piti meille viime viikolla pajan myynnistä. Paja käytiin pitkälti dialogina ja aiheet käsittelivät lähinnä tiimiläisten kokemuksia myynnistä ja henkilökohtaisista epävarmuuksista sekä yleisesti myyntiin liittyvistä haasteista ja peloista. Itselle myynti on aina ollut vähän jopa pelottavakin asia. Riippuu tietysti, että mitä myydään ja kenelle, mutta en ole itseäni myynti-ihmiseksi luokitellut ikinä. Pajan jälkeen suhtautumiseni myyntiin oli hiukan positiivisempi, sillä tajusin, että kaikki painivat samojen ongelmien ja pelkojen kanssa, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Joku voi ollu luontaisesti ”parempi myyjä”, mutta kyllä myymisen taito kehittyy sitä tekemällä.  Halusin kuulla lisää ihmisten kokemuksia myynnistä ja kävin hakemassa kirjastosta kirjan ” Myyntitykki kertoo – 50 huippumyyjän paljastukset”.

Kyseinen kirja muistuttaa mielestäni paljon Taivas+Helvetti- kirjaa, jossa henkilöt kertovat tarinansa yrittäjyydestä, kun tässä taas kerrotaan tarina myynnin parissa työskentelemisestä. Osa henkilöistä on yrittäjiä, osa taas ei, mutta kaikki myyvät keskivertoa paremmin omalla alallaan. Kirja on jaettu kuuteen osaan; julkkismyyjät, nopeat myyjät, raskassarjalaiset, spesialistit, pomot ja rivimyyjät. Nostan kolmesta kategoriasta mielenkiintoisimman henkilön/tarinan esille.

 

Martin Saarikangas (raskassarjalaiset)

Tunsin itseni hiukan tyhmäksi, sillä en ollut kuullut hänen nimeään aiemmin. Hän on edellisen sukupolven huippumyyjä, ja tehnyt Suomen suurimman yksittäisen myyntikaupan myymällä ydinjäämurtajan Neuvostoliittoon; nykyrahassa sen hinta olisi noin pari miljardia euroa. Hänen sanoistaan huokuu tietynlainen kokemus ja itseluottamus, hän puhuu asioista suoraan, eikä kerro tarinoita kaunistellen. Hän myös muistuttaa, että asiakkaalle pitää myös kertoa totuus; ” Tell the truth, nothing but the truth – but not the whole truth.” Hän uskoo että myynti lähtee siitä, että myytävä tuote on hyvä, myyjän ja ostajan välillä on luottamus ja myyjä muistaa kuunnella asiakasta. Referenssit ovat myös tärkeitä ja vievät uralla eteenpäin. Saarikangas sanoo, että asiakas on aina oikeassa, silloinkin kun on väärässä. Tämän olen oppinut ihan omassakin työssä. Sellainen, mikä jäi itselle tästä mieleen ja jonka aion viedä käytäntöön on Saarikankaan lause: ” I think you are right but you could do it in a different way” .  Lause on hyvä tapa tuoda asiakkaalle kohteliaasti esille toinenkin, mahdollisesti parempi vaihtoehto. Se kun on joskus todella hankalaa kertoa toista vaihtoehtoa, kuulostamatta tylyltä.

Ami Hasan  (Julkkismyyjät)

Mainosguru Ami Hasan oli mielenkiintoinen tapaus. Hän oli julkkismyyjä kategoriassa, ja tehnyt yhteistyötä mm. H&M:n kanssa. Hänen mainostoimistonsa  myi aikoinaan ajatuksen H&M:lle, että he hyödyntäisivät maailmankuuluja suunnittelijoita. Ja tänä päivänä H&M:n kanssa on tehnyt yhteistyötä mm. Karl Lagerfield, Roberto Cavalli, Jimmy Choo, Versace, Alexander Wang, Balmain, Kenzo ja monet muut.  Olin samaan aikaan todella innoissani ja ihmeissäni. Mietin, että vau, todella upeaa, mutta samalla, kuinka en ole tiennyt tällaisesta. Onko tämä sitä kuuluisaa suomalaista nöyryyttä, että ei oteta kunniaa itselle. Hasan totesikin, etteivät he laskuttaneet tästä ideasta normaalia enempää, vaikka tämä idea yksinään on muuttanut ihmisten mielikuvaa H&M:stä enemmän kuin yksikään mainos. Hasan painotti myös, että myytävän tuotteen täytyy olla niin hyvä, että se myy itse itsensä ja asiakkaalle tulee olla rehellinen, aina. Hän jopa kieltäytyi Fazer Makeisten mainonnasta, koska koki, että Fazer on pilkkonut mainosbudjetin liian monen toimiston kesken. Fazer ei halunnut siirtää isompaa osaa heille, joten hän kieltäytyi pienemmästäkin. Myöhemmin Fazer tajusi tilanteen ja teki Hasanin yrityksestä päätoimiston.  Hasan kertoo päässeensä aina yritysjohdon tai omistajien juttusille, joka on mielestäni vain osoitus sinnikkyydestä, suuresta halusta ja rohkeudesta. Yrityksen omistajalle tuskin kukaan haluaa lähteä esittelemään puolivalmiita kiireessä kyhättyjä suunnitelmia.

Pirkko Helpi (rivimyyjät)

Helpin halusin nostaa esille siksi, koska minua itseä kiinnostaa kosmetiikka ja ihonhoito todella paljon. Helpi työskentelee  Diorille Tapiolan Stockmannilla. Hänen tullessa taloon Dior oli 14. Stockan myyntirankingissa, Helpi asetti tavoitteeksi olla viidenneksi myydyin, ja nyt he ovat sijalla kaksi. Hän kertoo tavotteiden asettamisen olevan tärkeää ja kokee hänen työnsä olevan vähän kuin näyttelemistä; omia ongelmia ei työpaikalla näytetä ja asiakas on tärkein siinä hetkessä. Helmasyntinä tällä alalla Helpi pitää ylimielisyyttä, minkä allekirjoitan täysin itse. Jos myyjä on ylimielinen tai nyrpeä, en osta mitään vaan vaihdan myyjää tai kauppaa. Kosmetiikka-alalla kanta-asiakkaat ovat tärkeitä, koska alalla on usein vahva brändiuskollisuus. Ja myyjät luovat brändin kuvaa myös osaltaan, jonka vuoksi ylimielisyys on vaarallista, kerran menetetty asiakas on vaikea saada takaisin.

Kirja oli mielenkiintoinen, mutta hiukan yksinkertainen. Seuraavat kirjat aion suunnitella tarkemmin, jotta pääsen aiheissa hiukan syvemmälle. Tarinoita on mukavaa lukea, mutta käteen jääneet opit ovat melkeinpä itsestäänselvyyksiä. Sen lisäksi, myynti on kuitenkin laji, jossa parhaiten kehittyy sitä tekemällä, niin tällaiset kirjat antavat aina lisämotivaatiota, mutta kyllä se oikea kehittyminen tapahtuu ”kentällä”.  Suosittelisin kirjaa proakatemian alkutaipaleella oleville, tämän kirjan voisi lukea Taivas+Helvetti kirjan sijasta. Samin paja oli erinomainen, mutta kirjavalinta ei mennyt aivan nappiin.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close