


Myyntipäivien opit
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Blogiessee
7.12.2017
Jani Bieck
Myyntipäivien opit
Value
Olin myyntipäivillä yhdessä tiimiläiseni Jyrin kanssa projektipäällikkönä. Olimme ennen myyntipäiviä asettaneet tiimin kesken tavoitteeksemme pitää hauskaa, jättää jälki ja voittaa. Myyntipäivät olivat erittäin haastavat ja henkisesti rankat kaksi ja puoli päivää. Sijoitumme myyntipäivillä viimeisiksi, mutta onnistuimme silti tekemään rohkeita tempauksia ja pitämään ainakin suurimmalla osalla porukkaa hyvän fiiliksen päällä. Voi siis sanoa, että jätettiin jälki! Paneudutaan nyt kuitenkin niihin asioihin, jotka menivät jälkikäteen sanottuna heikosti ja joista on otettava oppia tulevaa ajatellen.
Tulos
Tulos jäi tietysti huonoksi, jos jäätiin viimeisiksi. Mistä muusta tämä kertoo, kuin siitä, että teimme vähiten myyntiä? Mielestäni se johtui selkeän tavoitteen ja organisoinnin puutteesta. Kenelläkään ei ollut tiedossa omaa henkilökohtaista tavoitetta, joten voi sanoa, että tavoite siitä, että voittaisimme ei ollut riittävän selkeä motivoimaan. Olisi pitänyt projektipäällikkönä asettaa jokaiselle omia välitavoitteita, joita olisi voinut seurata tietääkseen onko oikealla tiellä kohti voittoa. Organisointi oli myös pielessä, koska kommunikointi minun ja Jyrin välillä ei toiminut. Tiimin jäsenet eivät välttämättä tehneet niitä asioita, joita heidän olisi pitänyt tehdä ja siitä on otettava vastuu. Jatkoa ajatellen on siis erittäin tärkeää, että kommunikointi toimii tiimissä ja, että jokainen tietää mitä tehdä ettei mene sekoiluksi koko toiminta.
Työmoraali
Tiimissä oli vaikean ensimmäisen päivän jälkeen joillakin huono fiilis ja oli erittäin vaikea enää kääntää sitä huonoa fiilistä paremmaksi. Näillä henkilöillä huomasi, että työmoraali laski eikä tekemistä voinut oikeastaan enää kutsua kovin tehokkaaksi. Harmitti kovasti, että esimerkiksi viimeisenä päivänä teimme erittäin vähän myyntiä, vaikka mahdollisuus olisi ollut tehdä sitä vielä viimeiseen minuuttiin saakka. Omasta mielestäni meidän projektipäälliköinä on tietysti kannettava siitä vastuu ettemme osanneet motivoida ihmisiä riittävästi vaikeina aikoina, mutta olen kuitenkin myös sitä mieltä, että vastuu on tekijällä itselläänkin. Kyllä sen verran pitäisi olla jo tässä kohtaa itsejohtajuutta, että osaa pistää isompaa vaihdetta silmään ilman, että siitä ollaan erikseen sanomassa.
Epämukavuusalue
Mielestäni me emme tiiminä menneet riittävästi sinne epämukavuusalueelle, jolla sitä tulosta olisi eniten tehty. Olisi vaatinut, että otamme puhelimet käteen ja rummutamme sitä myyntiä! Kyse oli kuitenkin myyntipäivistä, niin näin jälkikäteen voi sanoa, että teimme yksinkertaisesti liian vähän sitä raakaa duunia voittaaksemme. Olisi itse pitänyt osata näyttää enemmän esimerkkiä tässä ja ottaa asiasta koppia!
Valmistelut eli suunnittelu
Olisi meiltä projektipäälliköiltä selvästi vaatinut enemmän valmistelua kuin se, että meillä on pakettiauto ja maksupäätteet käytettävissä. Olisi pitänyt panostaa enemmän ständimyyntiin ja varata toinen ständipaikka, olisi pitänyt hommata soittolistat ym. No näistä opitaan ja ensi vuonna sitten paremmin! Uskon, että vanhemmilla tiimeillä on myös se etuna, että heillä on jo paljon laajemmat verkostot, joita pystyy tällaisessa hyödyntämään. Voi lähteä rummuttamaan myyntiä vanhoille ”tutuille”, kun taas meillä se oli aika paljon kylmää kenttää. Selittelyt sikseen ja eteenpäin.
Sisäinen vs. ulkoinen motivaatio
Duunitorin artikkelissa motivaatiosta puhutaan sisäisen ja ulkoisen motivaation erosta. Sisäinen motivaatio kumpuaa omasta itsestä ja se johtaa usein parempaan tulokseen ja motivaatioon, kuin ulkoinen. Ulkoinen motivaatio voi olla sellaista kuten parempi palkka tai arvosana. Tässä meidän tapauksessa ulkoinen motivaatio oli selvästi vallitseva ja se oli myyntipäivien voitto. Huomasi, että ammuimme tässä pieleen, koska se ei riittänyt motivoimaan haasteiden yli. Haasteiden iskiessä vasten kasvoja motivaatio hävisi ja sitten harmittelimme kohtaloamme. Ulkoinen motivaatio oli lyhytkestoista ja kesti meidän tapauksessa vain ensimmäiset pari tuntia. Seuraaville myyntipäiville täytynee siis jokaisen meistä mennä itseensä ja kaivaa sieltä niitä sisäisiä motivaatiotekijöitä, jotta jaksamme tehdä kovasti töitä koko aika!
-Jani
https://duunitori.fi/tyoelama/motivoitunein-oppija-oppii-parhaiten/