Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivien jännittämistä



Kirjoittanut: Amanda Hiltunen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Proakatemian jokavuotiset myyntipäivät lähestyvät. Tiimit kilpailevat toisiaan vastaan myymisessä. Kuka myy eniten 2,5 vuorokaudessa. Toimin Promisian myyntipäivien projektipäällikkönä. Myyntityö on minulle tuttua ja se on minulle luontaista ja mukavaa. Tykkään myymisestä, mutta projektipäälliköksi ryhtyminen vaati minulta todella paljon kanttia. Vastuun ottaminen jännitti hurjasti, koska olen erittäin kilpailuhenkinen ja epäonnistumiset ovat minulle kova paikka. Tiesin myös sen hommaan ryhtyessäni että tiimimme odottaa myyntipäiviä kovasti ja että meillä on kova halu näyttää tulevilla myyntipäivillä. Pienen hetken mietinnän jälkeen otin haasteen vastaan ja päätin että jos en nyt haasta itseäni niin en kehity. Valtava painolasti tippui hartioiltani kun palaverissa jossa päätimme myyntipäiväpäällikön, sanoin tiimilleni että tämä tulee olemaan minulle iso haaste ja minua jännittää kovasti ja toivon tiimiltä tukea tässä. Promisiamaiseen tapaan tiimikaverini antoivat aplodit sille että lähdin hommaan ja lupasivat luottaa ja olla tukena parhaalla mahdollisella tavalla. Siinä kohtaa tajusin että tiimimme on tätä juuri parhaillaan, kannustamme yksilöitä rikkomaan omia lasikattojaan ja tsemppaamme toisiamme. Loistava tuki niin käytännön suunnitteluissa ja henkisessä tsemppauksessakin oli tiimikaverini Matias, joka toimi myyntipäiväpäällikkönä pinkkujen myyntipäivissä keväällä jotka voitimme. Matiaksesta on tulevilla myyntipäivillä minulle varmasti iso apu. Niin kuin koko muustakin tiimistämme!

 

Nyt myyntipäivien lähestyessä on ollut hyvä muistutella myynnin tärkeimpiä seikkoja mieleen ja sitä mikä tekee huippumyyjän apuna näissä on ollut mm. myynti-iltamilta saadut kopit.

Myyjän kolme ydintaitoa jotka myynti-iltamilla nimettiin oli:

 

  1. Ongelmanratkaisukyky
  2. Empatia
  3. Verkostoitumistaidot

 

Ongelmanratkaisukyky tarkoittaa asiakkaan kanssa vuorovaikuttamista ja sitä että on tärkeää kuunnella asiakasta ja hänen ongelmaansa. Nyrkkisäännöksi olen tähän kuullut että hyvä suhdeluku asiakkaan ja myyjän väliselle puheelle on 70/30 eli että asiakas puhuu yli tuplasti enemmän kuin myyjä. Tämän voin allekirjoittaa omalla kohdallani. On paljon helpompi myydä asiakkaalle niin että puhuu vähän mutta asiaa ja kuuntelee enemmän asiakasta kuin omia juttujaan. Tosin tässäkin asiakastyyppi ja myytävä tuote vaikuttavat siihen kuinka on järkevä toimia. Jotkut asiakkaat ovat todella tiedonnälkäisiä ja kuuntelevat ennemmin kuin puhuvat. Tällaisessa tilanteessa hyvä myyjä lukee tilannetta ja muokkaa omaa käytöstään sen mukaisesti. Ja vuorovaikutustapoja myyntitilanteissahan on yhtä paljon kuin myyjiä.

 

Empatialla tarkoitetaan myyntitilanteessa sitä että osataan asettua asiakkaan rooliin. Ymmäretään syyt esimerkiksi sen takana jos asiakas epäröi ostopäätöstä. Myös se on tärkeää ymmärtää myyjänä että asiakastyyppejä on useita erilaisia ja heitä on osattava kohdella juuri heille sopivalla tavalla. Joillain on loputon tiedonjano kaupattavaan tuotteeseen ja joillekin riittää ostopäätökseen se että myyjän tavasta jutella tulee hyvä fiilis.

 

Verkostoitumistaidot korostavat sitä että myynnin tarkoituksena on auttaa asiakasta. Myös se että kohdataan ihmiset ihmisinä eikä ainoastaan potentiaalisina ostajina on erittäin tärkeää.

 

 

No mikä niissä myyntipäivissä jännittää?

Jännityksen aiheita omalta osaltani on se että meille paljastuu vasta maanantai aamuna myytävä tuote, toisaalta tilanne on sama kaikille joten turha jännittää. Myös se että Promisialla oli viikon mittainen syysloma juuri ennen myyntipäiviä ja emme nähneet koko porukalla viikon aikana kertaakaan jännittää. Valmistauduimme syyslomaviikkoa edeltävällä viikolla todella tarkasti myyntipäiviin sekä nostatimme fiilistä ja hypeä tiimissämme myyntipäivien ympärillä. Uskon että kun muistamme pitää iloisen asenteen ja hyvän fiiliksen päällä heti maanantaiaamusta asti, tulemme pärjäämään hyvin. Intensiiviset 2,5 vuorokautta ovat käsillä ja tällaisissa rutistuksissa yksilöiden hyvinvointi korostuu.  Olemme puhuneet tiimin kanssa paljon siitä että on tärkeää muistaa pitää itsestään huolta myös myyntipäivien aikana. Vaikka 2,5 päivää nyt melkein seisoisi päällänsä niin hyvien tuloksien saavuttamiseksi meidän on huolehdittava riittävästä levosta ja ravitsemuksesta. Olemme jo aiemmissa myyntiprojekteissamme todenneet sen että myyntiä on huomattavasti helpompi tehdä kun on itse levännyt ja hyvällä tuulella. Hyvä fiilis tarttuu ja näkyy myyjästä kilometrin päähän.

 

On jännittävää nähdä mitä kaikkea uutta olemme oppineet ja kuinka paljon olemme kehittyneet pinkkujen myyntipäiviltä. Meillä on tiimissämme huippumyyjiä, hyvä asenne ja selkeä strategia joidenka avulla lähdemme kohti myyntipäivä, joten uskon että minulla on hyvä tilanne projektipäällikkönä. Ammattitaitoisen tiimin tekemisiä on helppo suunitella. Palaan asiaan myyntipäivien jälkeen ja seuraavassa esseessäni tarkastelen myyntipäivien toppeja ja floppeja, sekä omalta että tiimin osalta. En malta odottaa!

 

Lähde:

Myynti-iltamien pdf-materiaalit

Kommentit
  • Minna Järvinen

    Hahaa, olisi pitänyt lukea tämä ennen myyntipäiviä, vaikka ei tässä mitään mega paljastusta tullutkaan. Toivon, että teet tästä esseestä osa 2, jossa kerrot VOITON lisäksi myös omasta kehittymisestä ja ajatuksista päällikön osalta. Sä oot loistava, kun vain luotat itseesi!

    29.10.2018
  • Inga Keski-Heikkilä

    Eipä minulla muuta kuin että projektipäälliköksi rohkeasti vaan ja missä tilanteessa vaan! Olit super!

    30.10.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close