Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivien jännittämistä osa 2



Kirjoittanut: Amanda Hiltunen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoitin aiemmin, ennen myyntipäiviä esseen otsikolla myyntipäivien jännittämistä. Otsikko kuvailee ytimekkäästi tuon hetkiset fiilikseni myyntipäiviin lähtemisestä ja niissä projektipäällikkönä toimimisesta. Hymähtelin esseelleni jälkeenpäin useaan otteeseen, mutta kun mietin aikaa ennen myyntipäiviä, niin olihan se todella jännittävää odottaa niitä ja miettiä mitä tuleman pitää. Nyt kerron siitä, miten Promisian myyntipäivät sujuivat tiimin ja minun itseni kantilta, ja pohdin syitä sille, miksi juuri meidän tiimimme voitti, vaikka kilpakumppanit olivat todella kovia.

 

Teimme paljon esivalmisteluja tiimimme kanssa myyntipäiviä varten ja mietimme mahdollisia skenaarioita mitä myyntipäivien aikana voisi tapahtua. Valmisteluihin olennaisena osana kuului mindsetin kääntäminen niin että sovimme tiimin kanssa, ettei tulevana 2,5 vuorokautena kellään ole muita häiritseviä asioita vaan kaikkien täysi fokus on myyntipäivissä. Jaoimme myös vastuualueita ja henkilöitä vastaamaan pienemmistä tiimeistä, ja tämän kautta saimme hommaa järkevöitettyä ja minun työtäni projektipäällikkönä selkiytettyä. Jalkautumiselle, ständeille ja soitteluporukalle oli omat vastuuhenkilönsä, jotka miettivät valmiiksi erilaisia toimenpiteitä myyntipäiviä varten ja sitä, miten homma toteutettaisiin. Myös yksi tärkeä asia mihin valmistauduimme, oli se, että mikään ei välttämättä ole, tai mene niin kuin oli suunniteltu ja siihen piti osata varautua myös. Projektipäällikkönä luin paljon esseitä tiimien aiemmista myyntipäivä kokemuksista ja otin niistä oppeja ja koppeja talteen, joita toin tiimille. Luin myös myynnin johtamisesta ja ihmisten motivoimisesta jonkin verran, jotta pystyin varautumaan tulevaan. Oma epävarmuuteni projektipäällikkönä toimimista kohtaan aiheutti sen, että tein todella paljon esivalmisteluja, joista nyt jälkeenpäin koen olleen merkittävästi hyötyä omalle tekemiselleni sekä tiimille. Juttelin myös vanhempien tiimiläisten kanssa ja sain hyviä neuvoja siitä mitä kannattaa tehdä ja miten myyntipäivät tulevat käytännön tasolla luultavasti menemään.

Maanantai aamua ennen teimme myös tiimin kanssa muutamia kertoja mielikuvaharjoituksia, joissa mietimme sitä miltä tiimipäivien voittaminen tuntuisi ja palasimme näihin mielikuvaharjoituksiin myyntipäivien aikana muutamia kertoja. Tavoitteenahan meillä oli ei sen enempää eikä vähempää kuin koko roskan voittaminen.

 

Itse myyntipäivien aamuna olimme todella jännittyneitä ja intoa piukassa kaikki. Jokaisella pyöri varmasti pitkälti samat kysymykset päässä siitä mitä myytävät tuotteet ovat ja kuinka seuraavat pari päivää menevät. Meille tärkeintä voittoa tavoiteltaessa oli se, että annamme kaikkemme peliin, haastamme itseämme ja toisiamme ja pidämme ilon mukana tekemisessä. Jokaisen päivän jälkeen kävimme yhteiset koonnit illalla siitä, kuinka päivä on sujunut, mikä toimi ja mikä ei ja mitä muutetaan, tai tehdään eri lailla seuraavana päivänä. Teimme joka ilta listauksen siitä mikä on seuraavan päivän tehtävä kenelläkin, jotta jokainen oli kartalla siitä, että mitä tehdään ja missä. Haalimme ständipaikkoja kun huomasimme ettei puhelinmyynti juuri näiden tuotteiden kanssa ole vahvuutemme ja saimme reagoitua tilanteisiin niiden tarvitsemalla nopeudella. Tämä oli mielestäni ehdottomasti yksi valttikorttimme. Saimme reagoitua nopeasti ja sitä kautta tehtyä tulosta paremmin. Kokeilimme eri juttuja ja kun huomasimme että joku toimii paremmin kuin toiset jutut, keskityimme paremmin toimiviin. Hyvänä esimerkkinä se, että saimme ständeiltä hyvin myytyä ja parhaimmillaan meillä oli tiistaina 4 ständipaikkaa. Ja tuli siinä yksi izettlekin ostettua omasta ressusta, kun näytti siltä, että kauppaa tulisi, jos vain olisi enemmän korttipäätteitä.

 

Itselläni joutui paineensietokyky ja organisointitaidot todella kovalla koetukselle koko myyntipäivien ajaksi. Mahtava tiimi, jonka toimintaan pystyi luottamaan 110 prosenttisesti ja se että olimme suunnitelleet paljon juttuja valmiiksi, mahdollisti sen, että pakka pysyi kasassa, vaikkei aina siltä tuntunutkaan. Varsinkaan keskiviikko aamuna, kun laskeskelin lahjakortteja ja omien laskutoimitusteni mukaan niitä puuttui huomattavia määriä, ei ollut mieli mitä parhain. Pikainen soitto tiimikaverille, joka sanoi, että nyt hengität ihan rauhassa ja syöt lounasta välissä, lasketaan ne sitten yhdessä, kun myyntiaika loppuu, ja tilanne rauhoittui välittömästi. Lopulta lahjakortteja ei edes puuttunut, olisiko ollut peräti pari ylimääräistäkin.

 

Porukan henki ja tsemppaaminen olivat meillä avainasemassa myyntipäivien voitossa (tietysti sen lisäksi että meillä on pirullisen kovia myyjiä koko tiimi täynnä). Aloitimme maanantai aamun promisialaiseen tapaan skumpalla ja hehkutimme whatsapissa jokaista myyntiä. Aina kun joku muu sai myytyä edes yhden lahjakortin, oli motivaatio entistä kovempi muillakin. Yhteiset ”meil on jano”- huudot aamuin illoin ja se että kehuttiin ja kannustettiin toisiamme, loi positiivista henkeä fyysisesti raskaisiin myyntipäiviin.

 

Vielä ennen voittajien julkistusta istuimme porukalla kasarissa ja juttelimme siitä, kuinka on ihan sama mitä tapahtuu koska olemme jo omasta mielestämme voittajia ja ylittäneet itsemme. Olin täysin samaa mieltä siitä, että olimme todellakin antaneet kaikkemme ja onnistuneet hyvin, mutta en osannut kuvitellakaan, että olisimme olleet parhaita kaikista. Huvittavinta oli se, kuinka hoimme koko myyntipäivien useaan otteeseen sitä, että jokainen myynti merkkaa ja niinhän se loppujen lopuksi olikin, kun voitimme rakkaan kummitiimimme vain parin sadan euron erolla.

 

Tärkeimpänä oppina itselleni myyntipäivistä oli todistus siitä mihin tiimimme pystyy, kun puhallamme yhteen hiileen ja annamme kaikkemme. Vielä kun opimme tuomaan tuon saman asenteen jokapäiväiseen tekemiseemme, on jälki enemmän kuin loistavaa.  Omasta toiminnastani opin ainakin sen, että en ehkä jatkossa kuvaile itseäni sanoilla ”loistava paineensietokyky” koska sitä minulla ei ehkä ole mutta olen hyvää vauhtia matkalla kohti sitä. Myynti on minulle lähellä sydäntä ja myynnin johtaminen/suunnittelu ja projektipäällikkönä myyntipäivillä toimiminen oli mahtava kokemus, josta opin paljon uutta itsestäni, myynnistä ja sen organisoinnista sekä tiimiläisistämme. Vielä lopuksi haluan sanoa että vanha sanonta:” hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” piti paikkansa ainakin meidän myyntipäivien osalta.

Ensi vuotta ja seuraavia myyntipäiviä odotellessa!

Kommentoi