Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivien jälkeisiä fiiliksiä



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Myyntipäivät

Henkilökohtaisesti odotin myyntipäiviä todella paljon jo ennen niiden alkamista. Olin kuullut vanhemmilta opiskelijoilta millainen tapahtuma tulee suunnilleen olemaan, kaksi ja puolipäivää tehdään töitä todella paljon ja levätään todella vähän. Vertaisin tätä kokemuksena ehkä johonkin intin pitkään marssiin, jossa huonolla levolla pitää vain painaa yhdessä eteenpäin. Jostain kumman syystä innostun tilanteista, joissa itseään pääsee kunnolla testaamaan, vaikka sillä hetkellä se tuntuukin pahalta. Kilpailuhenkisenä luonteena tykkään myös aina mahdollisuudesta kisata muita tiimejä vastaan ja tätä innostusta lisäsi vain tieto, että tiimimme oli viime vuonna voittanut myyntipäivät.

Tiimimme piti muutaman pajan, joissa aloimme jo valmistautua myyntipäiviä varten. Enemmän myyntityötä aikaisemmin tehneet tiimiläisemme kertoivat omia kokemuksiaan ja vinkkejään liittyen erilaisiin myyntitöihin. Näistä vinkeistä oli paljon apua itse myyntipäivillä toimiessani varsinkin ständillä. Teimme myös valmiiksi alustavan vastuiden jaon ja keräsimme kontaktilistaa, jotta itse myyntipäivillä näihin ei tarvitsisi kuluttaa aikaa. Spekuloimme myös mahdollista tuotetta/tuotteita, joita tulisimme myymään ja mietimme miten tuote vaikuttaa myymiseen.

Myyntipäivien alkaessa saimme kuulla myytävät tuotteet, jotka olivat Portaalin lahjakortti sekä suklaakortti. Portaalia olimme pitäneet aikaisemminkin yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona, mutta suklaakortti tuli aika puskista. Itse päädyin Portaalin VR-laitteiden koulutukseen heti aamusta, joten tehtäväni olisi seuraavien päivien ajan niiden kanssa toimiminen ständillä. Minulla ei ole oikeastaan yhtään aikaisempaa myyntikokemusta mistään, joten näiden tuotteiden esittely ja myyminen ohikulkeville ihmisille jännitti ainakin alussa. Muistan ständillä seisoessani ensimmäisten tuntien ajan miettineeni päässäni erilaisia kysymyksiä kuten: ”Uskaltaakohan tolle mennä puhumaan? Tarviikohan toi tämmösiä?” Pääsin melko nopeasti tästä ajattelutavasta irti ja jokaisesta ohikulkijasta tuli mahdollinen ostaja. Olen myös sitä mieltä, että omaa myyntityötäni helpottivat VR-laitteet, jotka selvästi kiinnostivat ihmisiä. Selvästi eniten huomiota ständimme sai aina kun joku oikeasti pelasi laitteillamme. Ihmiset jäivät katsomaan ihmeissään ja kyselemään tuotteesta lisää.

Taktiikaksemme muodostui myyntipäivien aikana panostaa ständeillä ja puhelimessa Portaalin myyntiin ja myydä suklaakortteja kaikille omille tutuille. Loppujen lopuksi Portaalia taisimmekin myydä toiseksi eniten kaikista tiimeistä, mutta suklaakortin myynnissä jäimme viimeisten joukkoon. Lopullinen sijoituksemme kilpailussa oli neljäs ja se ei itseäni ainakaan täysin tyydytä. Yksi selkeä ero myyntipäivillä meidän ja muiden tiimien välillä oli se, että meillä ei ollut verkkokauppaa. Tämä johtuu täysin siitä, että meillä ei ole osaamista sellaisen perustamiseen näin nopealla varoitusajalla. Tätä emme osanneet huomioida valmistautumisessamme.

Vaikka sijoituksemme ei ollutkaan toivottu, olen silti todella tyytyväinen omaan ja tiimini toimintaan myyntipäivien aikana. Minusta tuntuu, että kaikki tiimissämme antoivat kaikkensa ja lähennyimme toistemme kanssa vielä enemmän. Emme missään vaiheessa kääntyneet toisiamme vastaan ja keksimme erilaisia keinoja nostaa myyntiämme. Henkilökohtaisesti voitin pienen myyntipelon, joka minulla on ollut. Paljon töitä ja vähän unta toteutui ainakin minun kohdallani, mutta hauskaa oli ja näitä muutamaa päivää on varmasti mukava muistella myöhemminkin.

 

Kommentoi