Tampere
05 Dec, Saturday
1° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2020



Kirjoittanut: Mimmi Saarinen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tässä esseessä kerron myyntipäivistä 2020 Motiven näkökulmasta.

 

Myyntipäivät jouduttiin tänä vuonna pitämään hieman erilailla kuin edellisinä vuosina koronaviruksen vuoksi. Me Motivelaiset emme olleet nähneet aikaisempia myyntipäiviä, joten vertailupintaa ei juurikaan ollut. Suurimmaksi osaksi olimme saaneet tietoa aikaisempien vuosien myyntipäivistä puskaradion ja esseepankista lukemiemme esseiden avulla. Me kun saimme vasta helmikuussa kuulla päässeemme opiskelemaan Proakatemialle ja opinnot alkoivat kesäloman jälkeen.

 

Valmistautuminen myyntipäiviin

Koulun alun jälkeen Motivella meni suurin osa ajasta Proakatemialle totuttautumisessa ja tiimin ryhmäytymisessä. Aloitimmekin siis myyntipäiville valmistautumisen suhteellisen myöhään. Valmistautuminen oli kuitenkin todella kattavaa. Jaoimme projektipäällikön ja jokaiselle tuotteelle vastuuhenkilön, toimin itse Herkän linssisnacksien vastuuhenkilönä. Autoin formsien täyttämisessä ja vastailin tuotetta koskeviin kysymyksiin, tai etsin vastauksen mikäli en sitä itse tiennyt.

 

Motivelle jaettiin 21 esipinkkua, eli meidän tiimissä oli yhteensä 29 henkilöä. Esipinkuilla oli kuitenkin harmillisesti jonkun verran koulua päällekkäin myyntipäivien kanssa. Otimme esipinkut mukaan myyntipäiviin jo suunnittelusta asti ja kutsuimme heidät mukaan jokaiseen myyntipäiviä koskevaan palaveriin. Halusimme ottaa heidät alusta asti mukaan ja auttaa parhaalla mahdollisella tavalla. Pinkut olivat innokkaita ja he auttoivat suuresti myös esivalmisteluiden kanssa. Teimme etukäteen kontaktilistaa, myyntistrategiaa, myyntispiikkejä eri kohderyhmille ja markkinointia varten. Hommasimme myös omia ständipaikkoja etukäteen Elixian kuntosaleilta sekä S-ryhmän kaupoista.

 

Kauppojen tekeminen

Jokainen Motivelainen kertoi etukäteen jännittävänsä suuresti puhelinmyyntiä. Pääpaino oli kuitenkin puhelinmyynnissä, sillä muita myyntikeinoja oltiin rajattu osittain tai jätetty kokonaan pois koronaviruksen vuoksi. Aluksi kukin oli painottunut myymään yhtä tuotetta, mutta hyvin pian jokainen meistä myi kaikkia kolmea tuotetta aina riippuen ostavasta tahosta. Huomasimme isompien kauppojen kohdalla, että kolme päivää on liian lyhyt aika suurille yrityksille päättää esimerkiksi kuntovalmennuksista. Suurin osa perjantaina klousatuista kaupoista olikin pistetty vireille jo edellisinä päivinä.

 

Kuntoakatemian valmennuksien kohdalla koimme fysioterapeuttiopiskelijoina olevamme etulyöntiasemassa, sillä osasimme kertoa valmennuksista ja niiden vaikutuksista ammattitaitoisesti. Juttelimme aiheesta myös esipinkkujen kanssa ja heistä suurin osa keskittyikin myymään Herkkää ja Carccia. Muut Proakatemialla taas opiskelevat liiketaloutta, joten heillä on luultavasti enemmän tietoa myynnistä ja parempia kikkoja sen toteuttamiseksi. Esipinkuista oli myös suuri apu kontaktilistan päivittämisessä, sillä he etsivät sinne jatkuvasti uusia kontakteja. Ständeillä keskityimme myymään Herkkää ja Carccia, osa ständipaikoista oli selkeästi muita parempia. Itse hankkimiemme ständipaikkojen lisäksi meillä oli keskiviikkona ständipaikka Ratinassa, torstaina Tammelantorilla ja perjantaina Elossa. Käytimme näistä muita paitsi Tammelantoria.

 

Etukäteen asettamiemme tavoitteiden seuraaminen

Olimme asettaneet yhdessä Motiven kanssa myyntipäiviä koskevassa pajassa meidän tiimille tavoitteita myyntipäiville. Kerroimme nämä tavoitteet esipinkuille yhdessä palaverissa ja kyselimme fiiliksiä. Pääpiireittäin kaikki olivat innoissaan menossa niitä kohti, vaikka monia jännittikin kunnianhimoiset tavoitteet. Ensimmäisenä päivänä kirjoitimme luomamme tavoitteet valkotaululle. Torstai- ja perjantaiaamuna meillä oli yhteinen aloitus, jossa kävimme läpi edellistä päivää ja vedimme jo saavutettuja tavoitteita yli. Tästä tuli aina hyvä fiilis ja kova boosti tulevaan päivään. Emme missään kohtaa puhuneet tarkasti numeroin meidän myyntituloksesta, jonka projektipäällikkö suurin piirtein tiesi.

 

Motivointi

Yhteiset aamunaloitukset sisälsivät myös motivaatiopuheita ja yhteistä tsemppausta. Tämä oli mielestäni erittäin tärkeä osa myyntipäiviä. Myös keskellä päivää tsemppasimme toisiamme ja otimme huomioon jokaiset kaupat, myös pienet ja onnittelimme niistä. Porukkaa oli jakautuneena useisiin paikkoihin; kotiin, ständeille, myyntipäivän aikaisiin tiloihin ja ympäri Tamperetta. Meillä oli kaksi Whatsapp-ryhmää. Toiseen ilmoitettiin tehdyt kaupat ja toisessa keskusteltiin yleisesti fiiliksistä ja tsempattiin. Tämä oli mielestäni todella toimiva tapa viestiä jokaista tiimiläistä kaikesta tapahtuvasta. Meidän projektipäällikkömme jaksoi myös tsempata kaikkia näiden kolmen päivän ajan.

 

Meidän alkuperäinen tila oli harmillisesti todella pieni ja se sijaitsi maan alla. Tästä syystä osan porukasta puhelimet eivät toimineet siellä ollenkaan. Tila oli myös vielä kesken, joten rakennusääniä kuului jatkuvasti. Nämä hieman häiritsivät puheluiden soittamista. Keittiö sijaitsi ylimmässä kerroksessa, joten piti aina lähteä sinne asti, jos halusi syödä jotakin. Keittiöstä myös löytyi niukasti ruokailuvälineitä. Meidän onneksi eräs tiimiläisemme sai hoidettua meille uudet tilat, jonne muutimme jo keskiviikon aikana. Nämä tilat olivat huomattavasti viihtyvämmät ja tämä tuntui vaikuttavan suuresti tiimiläisten motivaatioon. Itsellänikin fiilis parani heti, kun pääsin uusiin tiloihin.

 

Viestintä

Koen, että meillä viestintä toimi todella hyvin myyntipäivien ajan. Ihmiset olivat yhteyksissä jatkuvasti, vaikka olimmekin kaikki eri paikoissa. Ryhmien kautta kaikki olivat perillä esimerkiksi ständeillä tapahtuvasta myynnistä. Mikäli jollakin ständillä koettiin, että myyntiä ei tullut, niin pystyimme yhdessä ryhmänä reagoimaan siihen. Näin onnistuimme ohjaamaan kaikki kannattavampiin tehtäviin. Siellä myös viestittiin esimerkiksi siitä, jos joku oli menossa kauppaan ja näin joku toinen saattoi vinkata perään ja pyytää jotakin kaupasta. Jatkuva viestintä vaikutti suuresti siihen, että tiimimme toimi niin hyvin. Esipinkutkin kiittivät meitä siitä, että olimme ottaneet heidät niin hyvin mukaan. Tästä tuli todella hyvä fiilis.

 

Yhteenveto

Motive sijoittui kolmannelle sijalle myynnin ollessa 14 820,85 euroa. Eroa toiseksi sijoittuneeseen Evisioniin jäi noin 315 euroa ja ensimmäiseksi tulleeseen Revenaan noin 5 300 euroa. Tiimimme valmistautuminen oli mielestäni hyvää ja kaikki painoivat pitkää päivää ja tekivät parhaansa. Ero myynneissä johtui luultavasti yrityskaupoista, sekä useammista kontakteista. Myyntipäivillä 2020 rikottiin kaikkien aikojen myyntiennätys kokonaismyynnin ollessa noin 66 000 euroa. Tämä kertoo siitä, miten paljon kaikki tiimit olivat tehneet töitä ja rutistaneet nämä kolme päivää täysillä. Lisäksi me rikoimme Motiven myyntiennätyksen ja olemme sijoituksestamme aidosti ylpeitä! Yhtenä tavoitteena oli, että myyntipäivät ovat hauska ja opettavainen kokemus ja onneksemme saimme vetää tämän tavoitteen yli voittajan julkistuksen jälkeen! Myyntipäivistä jäikin päällimmäisenä mieleen se, että meillä oli kolme päivää älyttömän hauskaa ja hiouduttiin tiiminä yhteen entistä paremmin.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close