Tampere
18 Jan, Tuesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät projektipäällikön näkökulmasta 2/2



Kirjoittanut: Sanni Turunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita artikkeleja
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät projektipäällikön näkökulmasta 2/2

 

Myyntipäivätiimi kokoontui ensimmäisen kerran 1.9.2021 jolloin myyntipäiviin oli aikaa kolme kuukautta. Työtä oli valtavasti, mutta tajusin pian, ettei aikaa ole tarpeeksi tehdä suurempia muutoksia tai linjanvetoja. Myyntipäiväkonsepti tarvitsi mielestäni paljon hiomista tai jopa uudelleen muotoutumista eli kolme kuukautta oli tähän hieman liian lyhyt aika. Projektipäällikkönä asetin välideadlineja ja seurasin järjestelmällisesti missä vaiheessa kaikki on menossa. Projektipäällikön tärkeimpiä osa-alueita on tavoitteiden asettaminen ja aikatauluttaminen. Kaikille määriteltiin oma “päätehtävä”, ja yksilöt oli vastuussa että nämä toteutuu. Mielestäni onnistuimme tiiminä hyvin, muutamaa takapakkia lukuunottamatta.  Olen kiitollinen myyntipäiväprojektitiimille ja toimeksiantajille, että pääsimme näinkin hyviin tuloksiin niin lyhyessä ajassa. Toimeksiantajilla oli kolme upeaa tuotetta, jotka keräsivät paljon kehuja ympäri Suomen.

Tässä minun henkilökohtaisia kehitysideoitani liittyen ensi vuoden myyntipäiviin:

 

  1. Myyntipäivien siirtäminen keväälle

 

Myyntipäiville tulevat tuotteet valitaan keväisin innovaatio kisassa, ja mielestäni puoli vuotta toimivan tuotteen/palvelun kehittämiselle on liian vähän aikaa. Joko innovaatio kisan-, tai myyntipäivien ajankohtaa tulee siirtää, jotta toimeksiantajilla jää aikaa (mielellään vuosi) hioa tuote/palvelu kuntoon. Toinen vaihtoehto on, että myyntipäivillä oleva tuote on jo olemassa oleva tuote/palvelu. Tuote/palvelu tulisi olla valmis, eli kaikki ostopolut, asiakasryhmä, myynti ja markkinointi olisi testattu ja näistä oppineena mahdolliset virheet korjattu. Jos tuote on samalla viikolla valmis kuin myyntipäivät järjestetään, on lähes mahdotonta keretä huomioimaan kaikkia ongelmakohtia kuntoon.  Toimeksiantajat ovat myös järjestään hyvin uupuneita ja stressaantuneita varsinkin loppua kohden, joten olisi mahtavaa ettei kokemus myyntipäivistä olisi heille niin hektinen. Myyntipäivät ovat marraskuussa, jolloin on myös paljon muita tapahtumia Akatemialla, ja myyntipäivät verottaa aina toimeksiantajien, sekä tiimien yksilöiden jaksamista. Tänä vuonna 24h oli seuraavalla viikolla eli aikamoinen rutistus monella.

Syysloma on myös lähes aina viikkoa-kahta ennen myyntipäiviä, jolloin automaattisesti monet eivät voi levätä lomalla niin kuin kuuluisi vaan suunnittelevat myyntipäiviä päätä pahkaa. Myyntipäivät ovat olleet myös toistamiseen juuri ennen pyhäinpäivää, jolloin varsinkin kauppiaat ovat hyvin kiireisiä joten tämä myös puoltaisi ajankohdan siirtämistä. Myös Innovatioon-kisassa voittavien tuotteiden tulisi sopia tämänhetkiseen myyntipäivä konseptiin. Onko mahdollisuutta lähteä muulla kuin jälleenmyynti-linjalla, sillä tämä on herättänyt hyvin paljon haasteita parin viimeisen vuoden ajan? Voisiko joku täysin uudenlainen palvelu olla freesi tuulahdus myyntipäiville? Nämä ovat tietenkin vain minun mielipiteitäni, mutta jatkossa suunnitelmallisuus olisi hyvä näkyä prosessin jokaisessa vaiheessa.

 

  1. Myyntipäivien vieminen vielä ammattimaisemmaksi

 

Näen, että myyntipäivätiimi tulisi luoda jo heti vuoden vaihteessa, jolloin myyntipäivätiimillä on mahdollista tehdä tarvittava suunnittelutyö ennen itse myyntipäiviä. Jotta myyntipäivät saadaan ammattimaisemmaksi, tulee myös varustelun olla sen mukaista. Yhtenäiset ständipöydät, roll-upit yms on tarpeellisia, mutta näiden hommaamiseksi tarvitsemme rahaa. Myyntipäivien järjestäminen on iso työ ja projekti, mihin ei kumminkaan käytetä rahaa, eikä projektitiimi saa siitä  korvausta toisinkuin esimerkiksi 24h tiimi. Olisiko tässä ideaa?

 

  1. Myyntipäivät takaisin kahden päivän mittaiseksi + kaksi toimeksiantajaa

 

Tämä oli ajatukseni jo tänä vuonna, mutta sitä ei voitu vielä siirtää. Ihmiset ovat hyvin väsyneitä kolmen päivän rutistuksen jälkeen, mikä on selvää sillä kisa on hyvin intensiivinen. Kolme tuotetta voi olla sekava, jos esimerkiksi kahta tuotetta myydään jälleenmyyntiin. Se tuotti tänä vuonna ongelmia, joten siirtyisin takaisin kaksi tuotetta+ kaksi päivää – myyntipäiväkonseptiin.

 

Palautekysely pinkuille:

 

Palautekyselyssä mittasimme, kuinka olemme onnistuneet tavoitteessamme saada pinkuille hyvä fiilis myyntipäivistä ja kuinka tiimit ovat ottaneet heidät mukaan myyntipäivillä osaksi tiimiä. Vastauksia saimme pinkuilta valitettavasti vain 15.

 

Yleistä ilmapiiriä kaikissa tiimeissä kuvailtiin kannustavaksi, innostavaksi ja energiseksi. Kaikki kyselyyn vastanneet pinkut olivat yhtä mieltä siitä, että heidät oli otettu mukaan myyntipäivillä tiimin toimintaan. Tämä toi väistämättä hymyn huulille, sillä mielestäni tämä mittaa hyvin onnistumistamme yhteisönä tässä. Palautekyselyssä yleisesti fiilis myyntipäiviä kohtaan oli todella hyvä ja suurin osa (14/15) odottaa ensi vuoden myyntipäiviä innolla.

 

Palautekysely tiimien projektipäälliköille:

 

Palautekyselyssä projektipäälliköille mittasimme, kuinka hyvin tiimit olivat päässeet tavoitteisiin ja oliko tiimit valmistautuneet myyntipäiville suunnitelmallisesti. Kyselyyn vastasi kaikkien tiimien projektipäälliköt.

 

Kyselyn mukaan, kaikki olivat tehneet tiimeille tavoitteet ja myyntiä seurattiin aktiivisesti päivien aikana. 5/7 tiimin mielestä puhelinmyynti oli paras tapa tehdä myyntiä ja huonoin (6/7) ständimyynti.

 

Suurin osa projektipäälliköistä (6/7) oli sitä mieltä, että sai tarpeeksi ajoissa infoa myyntipäivätiimiltä tuotteista/myyntipäivistä, mutta jatkoa ajatellen voisi mahdollisesti julkaista myyntipäivä infot jo aikaisemminkin kuin kuukautta aikaisemmin.

 

Kaikille Akatemialaisille suunnatussa kyselyssä saimme vastauksia 83. Tässä kolme kehitysideaa mitä nousi kaikille Akatemialaisille palautekyselyssä eniten esille:

 

  1. Ulkopuolisten myyjien rekryäminen jatkossa myyntipäivillä kielletty
  2. Kansainvälisille opiskelijoille helpompi ja selkeämpi konsepti myyntipäivistä
  3. Toimeksiantajien info vielä aikaisemmin/selkeämmin

 

Niin kuin palautekyselystä tulee ilmi, paljon on vielä kehitettävää ja mietittävää myyntipäivien osalta. Toivottavasti saamme ensi vuodeksi aktiivisen ja innostuneen myyntipäiväprojektitiimin kasaan, joka haluaa kehittää myyntipäiväkonseptia vielä entistä paremmaksi. Olen kiitollinen, että sain olla projektipäällikkönä upean projektitiimin kanssa. KIITOS!

 

Lähteet

Myyntipäivät 2021

Forms palautekysely Myyntipäivistä

Markkinointiuutiset. 7 vinkkiä tulokselliseen ja suunnitelmalliseen myyntiin. https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/7-vinkkia-tulokselliseen-ja-suunnitelmalliseen-myyntiin-mainos

Brik. Jääskeläinen, H. 17.3.2021. Onnistunut projektijohtaminen- tunnista riskit ja vältä sudenkuopat ajoissa. Luettu 6.12.2021.  https://brik.fi/brik-lehti/onnistunut-projektijohtaminen/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close